Skotare

Kub valmet 820

3 inlägg 2390 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kub valmet 820

Micke r  
#557359 Hej
Jag har en valmet 820 97 som inte går att köra framåt eller bakåt. Jag har hört att det kan vara ”kuben” som det är fel på. Vad jag kan se så lyser en lampa grönt på den. Någon som vet eller har några idéer.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kub valmet 820

JoTh  
#557371 Vid fel på driften med en KUB försedd maskin startar i princip alltid åtgärden med att först knacka lite lagom på kubens sida med en liten lätt hammare eller en 6" skiftnyckel eller dylikt!
Är det någon hemma så vaknar den till liv! 🙏 :-b :-o
Lyser Power dioden har den ström, så då är det bara att knacka lite på sidan av aluminiumskalet,
och se vad som händer.
Har du tur räcker det långt. \:d/

Höljet är en strängpressad aluminiumprofil.
Innvändigt sitter det ett par kretskort ståendes, som skall ha kontakt med locket på toppen,
där de bägge kontakterna sitter.
Det var mycket vanligt att det blev glapp där.
Har själv väckt liv på dussintals KUB'er, med endast ovantående.
Finns troligen ingen ny KUB att köpa längre.
Då det för mer än 15 år sedan var på tal om en ombyggnadsats till modernare transmissionsdator, och tillhörande kablagesats mm.

Om byte av KUB skulle bli aktuellt, måste min och max värden läsas in för körpedaler och även Inch-rullen med ett Sauer Sundstrands SUSMIC verktyg eller ett datorprogram och specialkablage.
Vill minnas att det är lurigt vid justering att min och max värden,
då det var omkastade och lite ologiskt vid själva kalibreringen.

Förhoppningsvis räcker det med att knacka på den !

Användarvisningsbild

Re: Kub valmet 820

Micke r  
#557377 Tack för svaret. Jag har knackat lite försiktigt på den och även haft den inne på uppvärmning utan resultat . Jag får ringa runt lite i morgon och se om valmet kan hjälpa mig

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).