Motorsåg och handhållet

Husqvarna 353

26 inlägg 7708 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 353

Anders Engström  
#557194 Hej!
Har en 353 som blivit stående. Har en 550 och en 346 som extrasåg.
Nu undrar jag: kan man göra något kul med 353:an? Kan man trimma den och sätta på ett 18 tums svärd och ha som fällsåg, eller kommer den alltid vara slöare än 550? Trimma med ny cylinder och kolv eller modifiering av ljuddämpare? Annat förslag?

Med vänlig hälsning,
Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

fura  
#557197 353 och 346 kan ha ganska lika delar om man skulle vilja flytta delar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

Avslutat-02  
#557206 Du kan ju alltid bygga om ljuddämparen, reducera motståndet, så får du en rappare och trevligare såg.

Och man kan ju slipa lite inne i cylindern men då ska du veta vad du gör ^#(^ .

Finns en hel del att fixa och trixa med om man vill....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

stefan elvis  
#557223 Du skulle ju kunna skicka den till Benkts motorservice i Skeppshult. Kostar en slant men blir nog favvosågen sen. Annars öppna ljuddämpare o ta bort ev justerstopp på förgasaren så det går justera.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Björn T  
#557227 Hur mycket pengar får trimningen kosta?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Björn T  
#557230
för ca 20000 kan du få en sån här såg

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557234 Drittøft!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557237 Hema - BigBore
Läs och begrunda den går bättre än sthil 261 med 0325 18 medans sthil har 13.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Anders Engström  
#557254 Tack tack! Jag tänkte ju närmast på vad jag kan göra själv med rimliga ingrepp, fila i cylinder och liknande törs jag inte. Frågan jag ställde blir ju nästan omöjlig att svara på, det är väl bara att prova sig fram

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Anders Engström  
#557255 Prova att öppna ljuddämparen i första hand, så får jag se vad den orkar med!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557264 Hema - BigBore
Läs och begrunda den går bättre än sthil 261 med 0325 18 medans sthil har 13.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Björn T  
#557274 Glöm inte höja tändningen också.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557292 Hur gör du det? Flyttar spolen? Hur mycket? Vilken effekt får det?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

Avslutat-02  
#557297 Jag satt och väntade på svaret, men jag tror det blir svårt......

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Björn T  
#557366 Hej. För att höja tändningen behöver man en gradskiva att montera på svänghjulet. Man ställer kolven i toppläge och gradskivan på noll och ritar ett streck på sågkropp och svänghjul mitt för varandra då har man hittat nollläge att utgå ifrån.

Sedan vrider man fram svänghjul och skiva ca 26 grader och gör ett nytt streck på sågkroppen och då har man 26 grader förtändning att utgå ifrån. Alla motorsågar som jag har grejat med går som bäst mellan 22-26 grader förtändning, det blir inte mer hk men sågen blir rappare och segdrar bättre vid hårdbelastning, sackar inte så lätt.

För att sedan få förtändningen till att stämma med strecket på 26 grader får man ta loss svänghjulet och fila upp kilspåret så att det passar med det nya strecket och sedan dra åt rejält i det nya läget med loctite på svänghjulet. Sist jag köpte ett svänghjul på eBay fanns det inget kilspår då fick jag göra på detta sättet. Är man sedan riktigt noga kan man göra streck för varje grad och provsåga och kan kolla med en tändinställningslampa. Då behövs det ett batteri som driver lampan och att du startar sågen på tomgång och tar bort startkåpan medan sågen går och kollar med lampan hur den tänder iförhållande till strecken. Bifogar en fil på tändinställningslampan.
Senast redigerad av Björn T sön 17 mar 2019, 18:25, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).