Öppna kategorin

Torka ved

6 inlägg 9043 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torka ved

VictorP  
#557136 Hej

Nyligen ägare av en liten gård med några hektar skog.

Håller på just nu med att ta hand om lite vindfällor och andra träd som ska tas ner. Kapar och klyver allt i 30 cm längder för elda i braskaminen.

Undrar hur jag torkar veden bäst, har en stallplats som jag har ved i idag som är torr. Den veden jag har där nu räcker in till halva nästa vinter.

Veden jag ska kapa nu, är det bäst att torka den utomhus för att sen bära in den? Eller går de bra att ha den inomhus från mars-dec ungefär? Eller finns det risk för att den möglar och inte hinner bli torr nog för kaminen?

Vill helst slippa bära veden från skjulet utomhus till stallet till inomhus. Och bara bära från stall till inomhus. 80% björkved. Tack för svar



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Torka ved

Nyborg  
#557140 Veden måste torka utomhus först! Väl ventilerat skjul möjligtvis. Färdigklyvt till påsk för bästa tork. Sedan bära in i vedskjul vid midsommar, torkar inte så mycket mer då. Måste vara bra ventilerat annars möglar det! Bär sedan in veden ett par dagar innan eldning så den blir tempererad.

Användarvisningsbild

Re: Torka ved

totte  
#557168 Utomhus, men skyddad mot nederbörd är bäst. I vedbod med fri luftcirkulation går också. Bör då vara panel med springor, helst golv med springor.

För utomhuslagring så skall du ha nån form av täckning på översidan som skyddar mot regn. Absolut ingen presenning som går ned på sidorna, det skall kunna lufta från alla håll. Och veden bör ligga på ett luftigt underlag, t ex engångspallar eller bräd- eller plankgolv med springor.

Avatar Fallback

Re: Torka ved

stektlök  
#557175 Underbar tid han har framför sig när han utvecklar sin vedeldning [emoji3]
Undra hur länge det dröjjer innan logistikfunderingarna börjar?

Avatar Fallback

Re: Torka ved

bgl  
#557177 Travad utomhus i ost-västlig riktning så solstrålningen får maximal påverkan på ändytorna.
Viktigast är att så fort som möjligt komma ner till fibermättnadspunkten vid drygt 20 % fukthalt. Vidare torkning genom ångdiffusion är den fas av torkningen som kräver mest värme och regnskydd från ovan.
Finns en tråd från 2015 om vedlagring, sök på ordet ´värmevärdeförlust´

Avatar Fallback

Re: Torka ved

jannee  
#557185 Absolut ingen farlighet att DIREKT täcka nyklyvd blöt ved med en pressningen eller dylikt.
Bara inte pressen går ned på sidorna och veden är staplad i rader med luftspalt emellan.
Viktigare är dock att du har en fuktspärr MELLAN underlaget och marken.
Ställ SJpallarna på sten eller dylikt.
Har sett en man göra så i minst 30 år och även pratat med honom.
Tvivlade på hans utsago, men fick ge mig efter bevisning.
Alltid torr ved till vintern och ALDRIG något mögel, inte ens några vita prickar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).