Traktorn i skogen

Reservdelar Vreten 40-25, 96a

25 inlägg 7703 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Dagu  
#556679 Hej,

Min Vretenkran läcker rejält i från kranhuset (svängen). Är det någon som vet vem som håller dessa reservdelar nu för tiden? Vi talar om packboxar och o-ringar m.m.

/David



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

JohannesG  
#556682 Bala Agri köpte upp konkursboet och håller med delar. De bör ha kommit igång nu. Kristian Yström före detta VD på Vreten ansvarar för denna avdelning. Skulle de vara lång leveranstid eller annat krångel kan du fråga vilka dimensioner det ska vara och beställa från Exempelvis Drivma AB. Eller så plockar du av en cylinder och mäter tätningen och beställer.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Dagu  
#556683 Tack Johannes!

Fantastisk support!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Dagu  
#556722 Talade med Kristian Yström som var väldigt duktig och hjälpsam, men tyvärr är min kran innan datoriseringen och reservdelar okända. Blir plan B. Plocka isär och mäta grejerna.
Läckaget kanske går att hejda med en ny o-ring. Glappet som jag tänkt fixa till skiter jag kanske i.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

snurra  
#556746 Läcker det ur botten eller toppen på huset

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Dagu  
#556755 Botten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

JohannesG  
#556764 Om läckaget enbart är från oljan som ska vara i vridhuset räcker det med att byta O-ringen i botten. Men svämmar det över kommer oljan från vridcylindrarna och då behöver dess kolvtätningar bytas.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Dagu  
#556769 Ska nog börja med att kolla kolv tätningarna. Vore ju fantastiskt om det bara är dessa som behöver ses över

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

snurra  
#556964 Om kolvtätningarna läcker så flödar det över i toppen

Avatar Fallback

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556966
JohannesG skrev:Om läckaget enbart är från oljan som ska vara i vridhuset räcker det med att byta O-ringen i botten. Men svämmar det över kommer oljan från vridcylindrarna och då behöver dess kolvtätningar bytas.

Som sagt, om kolvtätningar läcker blir de mkt olja.
När mina gick körde jag en halv säsong med en slang från vridhusventilationen ner i en 5 liters dunk som de säkert var en liter i varje dag :???:

Avatar Fallback

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Brorsan  
#556971
gnisten83 skrev:Som sagt, om kolvtätningar läcker blir de mkt olja.
När mina gick körde jag en halv säsong med en slang från vridhusventilationen ner i en 5 liters dunk som de säkert var en liter i varje dag :???:

Den varianten körde jag också med en vinter. :-bd
Olle

Avatar Fallback

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

snurra  
#556974 Skrotade mitt hus för några år sedan, fick bli ett nytt KTS hus i stället

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Dagu  
#556988 Ja, nytt hus är väl typ 18'+ moms va?

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

snurra  
#556999 Kan nog stämma, men då fick jag ett hus som är tätat i botten med ett lock

Avatar Fallback

Re: Reservdelar Vreten 40-25, 96a

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557070 I just detta fall vet jag inte men tidigare var det inte ovanligt att vridhus var öppna nedtill och tätades mot kranpallen med silikon...

MVH
Morgan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).