Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 34929 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556644 Det var rätt underhållande läsning må jag säga.. :lol: styrdokumentet med dess angivande av exakta vinklar och lutningar hit och dit är faktiskt lite smålöjligt.. :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556645
vinterrojarn skrev:Ja okej där står det med. Men detta bevisar bara min åsikt, tjänstemän med för mycket anslag och för liten hjärna, som gör allt för att bli oumbärliga.

Skolor, utbildare, föreningar alla vill göra pengar på detta koncept, som i grund och botten är totalt, fel från början.

Nä, lägg detta kort och allt som kommer med i soptunnan och satsa på något som är gratis för alla och som verkligen lär ut säkerhet och utbildar.

Inte bara fyller en massa plånböcker.

Som Stavdals aktieägare då.. :d

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556646 För övrigt skulle ” gratis ” innebära: bekostas via skattsedeln, om nu inte några ideella krafter är villiga att arbeta gratis förstås.. 👍 😀

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Norrtälje  
#556647
anersimyra skrev:Och då är vi åter till den stora frågan. Hur ska dessa praktiska och teoretiska prov vara utformade för att leda fram till ett dokument som godtas enligt arbetsmiljölagen och de beställare som ställer krav på just den dokumentationen.


Att du har dykerfarenhet är väl jättebra och underlättar om du vill dokumentera den kompetens som en potentiell arbetsgivare ställer.

Det är ett triangeldrama med två skilda delar du tar upp som den stora frågan,
Tre parter, det juridiska, den anställde och en arbetsgivare.
Två relationer, arb.givare och amv resp arb.giv och anställd.

Juridiken slås fast i rätten vad som gäller men preliminärt kan vi säga att arbetsmiljöverket tagit på sig tillsynen att erforderlig dokumentation på kunskap och avlagda prov ska finnas (det som säker skog säljer som "motorsågskörkort") och kunna visas upp för att undgå sanktionsavgift som myndighetsbeslut.

Arbetsgivare känner sig pressade av det juridiska och ställer krav vid anställning eller betalar för att den anställde ska få dokumentation och den anställde svarar mot arbetsgivaren och dennes krav.
Begär arbetsgivaren motorsågskörkort AB från Säkerskog så är det så men det är en fråga mellan arbetsgivaren och den anställde.

Rimligen borde en arbetsgivares fokus ligga på kompetens och inte om en plastbit från Säkerskog finns eller ej men som samhället utvecklas är sannolikheten en annan. Ansvar tillhör det förgångna och ögontjänare är det nya.


EFTERLYSNING! Har någon annan än röjarn erfarenhet av motorsågskörkort i rätten, överklagat sanktionsavgift eller ens hört talas om denna avgift pålagd i verkligheten? Dela med er!

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556648 Ja det är inte så fel med tanke va vi betalar annars på skatten. Då gick den ju till något riktigt bra. Inte till att betala allt skit på radion eller tv t,ex.

Eller vissa myndigheter.

Kanske skulle ha en egen myndighet som skulle sköta utbildningen, skogsutbildarmyndigheten?

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556651
vinterrojarn skrev:Ja det är inte så fel med tanke va vi betalar annars på skatten. Då gick den ju till något riktigt bra. Inte till att betala allt skit på radion eller tv t,ex.

Eller vissa myndigheter.

Kanske skulle ha en egen myndighet som skulle sköta utbildningen, skogsutbildarmyndigheten?

Svenska statens motorsågskörkortsmyndighet, kanske.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556654 Gillade statens men inte det där med motorsågskörkort..... Det har en dålig klang.
Vi har redan körkort, tycker inte vi behöver fler.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556655
Norrtälje skrev:
anersimyra skrev:Och då är vi åter till den stora frågan. Hur ska dessa praktiska och teoretiska prov vara utformade för att leda fram till ett dokument som godtas enligt arbetsmiljölagen och de beställare som ställer krav på just den dokumentationen.


Att du har dykerfarenhet är väl jättebra och underlättar om du vill dokumentera den kompetens som en potentiell arbetsgivare ställer.

Det är ett triangeldrama med två skilda delar du tar upp som den stora frågan,
Tre parter, det juridiska, den anställde och en arbetsgivare.
Två relationer, arb.givare och amv resp arb.giv och anställd.

Juridiken slås fast i rätten vad som gäller men preliminärt kan vi säga att arbetsmiljöverket tagit på sig tillsynen att erforderlig dokumentation på kunskap och avlagda prov ska finnas (det som säker skog säljer som "motorsågskörkort") och kunna visas upp för att undgå sanktionsavgift som myndighetsbeslut.

Arbetsgivare känner sig pressade av det juridiska och ställer krav vid anställning eller betalar för att den anställde ska få dokumentation och den anställde svarar mot arbetsgivaren och dennes krav.
Begär arbetsgivaren motorsågskörkort AB från Säkerskog så är det så men det är en fråga mellan arbetsgivaren och den anställde.

Rimligen borde en arbetsgivares fokus ligga på kompetens och inte om en plastbit från Säkerskog finns eller ej men som samhället utvecklas är sannolikheten en annan. Ansvar tillhör det förgångna och ögontjänare är det nya.


EFTERLYSNING! Har någon annan än röjarn erfarenhet av motorsågskörkort i rätten, överklagat sanktionsavgift eller ens hört talas om denna avgift pålagd i verkligheten? Dela med er!

En pålagd sanktionsavgift har jag inte hört att någon drabbats av, däremot så stoppade AV ett antal pågående arbeten kort efter att kravet infördes. Men i dag förekommer knappast några kontroller av huruvida de personer som arbetar med motorsåg innehar något motorsågskörkort. Och vid ett rättsfall så torde avsaknad av motorsågskörkort sakna betydelse om man för övrigt uppfyller de krav som beskrivs i arbetsmiljölagen, den åklagare som försöker bevisa att olyckan berodde just på avsaknad av ” plastbiten ” torde gå bet på den uppgiften.. :???:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556656 Bara för att det är skogsforum.
Svenska statens motorsågs myndighet.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556657 Det kan ja lova! :d

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556675
anersimyra skrev: Och vid ett rättsfall så torde avsaknad av motorsågskörkort sakna betydelse om man för övrigt uppfyller de krav som beskrivs i arbetsmiljölagen, den åklagare som försöker bevisa att olyckan berodde just på avsaknad av ” plastbiten ” torde gå bet på den uppgiften.. :???:

Där faller det på sitt grepp.

Jag vidhåller att en myndighet skulle stått bakom detta utfärdande.
Företag oavsett ägandeform är inte myndighet med dess innebörd.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Bax  
#556680 Ha ha, det här är banne mig den första tråd jag läst där det ställs krav på att staten/myndigheter ska hålla i tyglarna, annars brukar det vara tvärtom :grin:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

sveakatten  
#556687 Såg ju att Skogsstyrelsen har utbildning, bara 10575kr för A och B kort.
Så dom föregår med gott exempel på priset.
Undrar hur många privata som köper det?

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556691 Aldrig, men sen är jag inte privat heller 😉😒. Kanske någon söder om Dalälven... :d

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556692
Bax skrev:Ha ha, det här är banne mig den första tråd jag läst där det ställs krav på att staten/myndigheter ska hålla i tyglarna, annars brukar det vara tvärtom :grin:

Motorsågskörkorten har till skillnad mot alla övriga kort som krävs på svensk arbetsmarknad kommit att betraktas som något som särskiljer sig från de övriga trots att kraven i de flesta ” kort ” är formulerade utifrån arbetsmiljölagen. Det som särskiljer sig i sammanhanget är förstås den sanktionsavgift om 10.000 som kan tas ut. Om avgiften är personlig eller enbart drabbar arbetsgivaren har jag ingen koll på, möjligen blir det arbetsgivaren som drabbas på samma sätt som om denne själv eller anställd personal underlåter sig att fråga om en kund vill ha kvittot på ett inköp, d.v.s en sanktionsavgift om 10.000:- kronor.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).