Motorsåg och handhållet

Partner 410 startproblem

36 inlägg 10091 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner 410 startproblem

JerkaN  
#556411 Hej!
Ny på forumet. Har haft nytta av det innan, utan att registrera mig.

Till problemet. Sågen köpte jag ny ca 2000, så den är närmare 20 år gammal. Nu på senare tid har det varit ett fasligt ryckande när den stått en längre tid för att få första puffen med hel choke ute. När man väl fick puffen, så in till halv choke och sedan har den gått igång på första eller andra, när den är varm så gasar man lite för att få bort halvgasläget. Varm har jag inte haft några problem alls. Och har den stått över natten har jag inte heller haft problem, så det känns nästan som att man försökte laga något som inte var trasigt.

I vintras bytte jag tändstift för att se om det hjälpte, men det gjorde det inte. Efter att ha googlat och läst en del inbillade jag mig att det är problem med membranet och till slut lyckades jag lista ut att det var kitet Zama RB-45 som jag skulle ha. Se bild. Idag bytte jag allt på bilden utom den silverfärgade triangeln, lyckades inte lista ut hur man skulle få loss den. Har inte skruvat på en enda skruv för inställning av låg-/högvarv eller tomgång.

Sedan gjorde jag rent luftfiltret så gott jag kunde. Efter det så gick den igång (det jag gjorde rent luftfiltret med är brännbar vätska) och gick en liten stund. Men den vill liksom inte gå ordentligt, har jag inte på extrabränsle på luftfiltret vill den inte gå igång. Jag kan få den att gå ca 30 sekunder, men inte bra.

Vad har jag gjort dumt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

totte  
#556418 Har du bytt ut den runda plåtpluggen? I så fall finns det risk att du inte fått den helt tät, den bör bestrykas med tätmedel innan den sätts i, shellack är mycket lämpligt för det.

Kan också vara att hävarmen till nålventilen inte är korrekt justerad, ligger den för långt ner öppnar inte ventilen i tid för att ge nog med bränsle.

Du har väl f ö kollat att du fått dit membran och packningar i rätt ordning, annars går det dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

JerkaN  
#556440 Rund plåtplugg vet jag inte, det som är runt på bilden är ett filter som bara är nedtryckt i hålet.

Membranen kollade jag både hur de satt innan samt någon sprängskiss jag hittat att de sitter rätt.

Hur kollar man att hävarmen är korrekt justerad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner 410 startproblem

Avslutat-02  
#556450 jag justerar ganska sällan hävarmen, men du kan kontrollera den med att lägga något rakt tvärs över förgasaren, hävarmen skall ligga emot men inte för mycket, endast nudda.

tror inte du behöver tänka på detta om inte din såg gått väldigt mycket och det är en grop i hävtungan...

Avatar Fallback

Re: Partner 410 startproblem

Avslutat-02  
#556451 har du kollat packningarna bakom förgasarväggen in emot cylindern?

där sitter det en muff och en liten rund packnings muff in i cylindern, dessa kan bli lite slitna, byt när du ändå har skiten isär.

Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

JerkaN  
#556458 Hävarmen är ju ny, så den har inte gått mycket. Den är ju en del i kitet. Man kanske ska byta tillbaka till den som satt från början. Sågen har inte gått extremt mycket, det är en såg som passar mig bra i storlek och den har fungerat bra under åren jag haft den. Har väl fällt max 50 träd genom åren och sedan lite småsågning samt kapa upp för ved på annat vi fått.

Ska kolla upp de andra packningarna som du nämner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner 410 startproblem

Avslutat-02  
#556459 kolla i tråden om sprängskisser ligger nog en skiss på 400-450-500 som passar din såg.

Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

totte  
#556484
JerkaN skrev:Rund plåtplugg vet jag inte, det som är runt på bilden är ett filter som bara är nedtryckt i hålet.


Aha, så det är bara ett silnät. Ursäkta då, i många förgasare finns en rund plåtplugg, samma typ som den trekantiga grejen i din. Trodde det var en sån.

Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556491 Welsh pluggarna är lite kluriga o få tätt.
Ibland får man göra verktyg så det blir bra.
Har man bra tumme med lim o kemi så funkar det med ibland.
Ofta sitter en sil under welshpluggen och det är där man oftast bakspolar dem.

Inte alltid hävarmarna är rätt. Bäst är o mäta med lite tryck på nålen så man ser det är tätt o rätt.

Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556492 Impulslednkngens tätning sitter i cylindern och mellanstycket sticks i denna. Inte ovanligt det är viss inkontenens där.

Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

JerkaN  
#556522 Jag var till en handlare idag för att införskaffa dessa delar. De sa att det är lite problem att få tag på då sågen är 20 år gammal. Om ni vet var man kan köpa dessa två rör (det större som jag inte kommer ihåg vad det heter) och impulsröret. Bor söder om Sthlm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner 410 startproblem

Avslutat-02  
#556524 ska kolla så skickar ja ett pm.. :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Partner 410 startproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556622 Säg till handlaren du ska ha tätningen 505 31 07-51. Den tätar runt impulsröret mot cylinder.
Själva röret är en del av mellanstycket/förgasar fästet och går inte o byta seperat..
Krånglar han om du vill ha den till 410, så säg att det är till hva 55. Samma nummer, funktion och del.
Bild H längst ner till vänster.
IPL: http://files.chainsawcollectors.se/down ... 0-1995.pdf
Senast redigerad av Mange tor 14 mar 2019, 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Partner 410 startproblem

Avslutat-02  
#556624 Ja det är rätt, samma del till många sågar.

Avatar Fallback

Re: Partner 410 startproblem

Avslutat-02  
#556626 Var det 505310751 du tänkte på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).