Virkesmätning och Matrisfub

Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

38 inlägg 18766 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

r93  
#556580
Mangan skrev:Det står 5cm i prislistan, men 3cm i mätinstruktionen som virkesmätaren går efter. Antar att instruktionen kan ändras till 5 cm när som, utan att meddela leverantörerna.

Detta hänger säkert samman med att de vill ha mer massa, så avverkningsuppdrag kör på mer uppdaterad info.

Jag har slängt med lite klent, och har inte fått något vrak på dimension I år. Tur, kanske.


Kan man tolka det som att 3cm bitar vrakas inte, men dom betalas heller inte??

Om man ska hårdra det ordentligt??

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Åkesson  
#556583 Hej.

Angående minsta diameter på massa så va jag inne ock kollade på södras sida, samt på Vidas prislista. 5cm står de på båda dessa. Vilka kör med 3 cm i typ skaraborg/älvsborg?

Mvh

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556584 Näe, mätningen är betalningsgrundande, och mätaren anger volym efter avdrag för vrak. Så du får betalt för allt över det mätaren har att gå efter. Men en pinne 4 cm i topp är ju inte jättemycket volym, du kanske får 5-10 kronor för den.

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/253

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556593 Den ska hålla 5 cm vid 3 m längd! Så vid 1300 sortimentet! 3m massa är det 5 cm vid 1000 sortimentet är det 3 cm eller 5 cm vid 3 m.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556604 Mätaren måste väl ändå följa mätinstruktionen??

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556612 Om inget annat avtalas. Tex har du ju klass 8 i grantimmer där du får ha upp till 20% sidställd röta i timmret!

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557182
Torbjörn Johnsen skrev:Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att VMF syd tillämpar/t kollektivmätning.

Torbjörn, jag inser att du har rätt.

Jag trodde att de tre virkesmätningsföreningarna i landet hade samma regler för virkesmätning, men det verkar som att kollektivt vrakavdrag endast drabbat oss i norra delen avlandet. Det är som ekon från Baggböleriets tid..

En första analys från min sida är att denna likriktning av virkesmätningsreglerna är positiv för oss verksamma i VMF-nords område. Nu förstår jag varför man fått så stora vrakavdrag på massaveden vid leveransvirke som ändå varit felfria, man kan nästan kalla "kollektivt vrak" för stöld av virke.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

r93  
#563505 Så, nu har jag fått mätbesked på
baggaträden.

26 fub pris per fub blev 390:-

Och noll procent vrak........ var helt säker på att det skulle bli lite vrak med tanke på hur många av träden såg ut.

Så att jag är faktiskt nöjd, tänkte ju faktiskt skicka det som flis först.

Så med det nya mätsystemet så ser jag mig som en förlorare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).