Verkstan

Starta egen maskinverkstad

24 inlägg 6564 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Starta egen maskinverkstad

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556557
Flisaren skrev:Gör det du trivs bäst med, själv skulle jag aldrig gå tillbaka som anställd, dels för att jag bestämmer mina arbetstider själv och för att avkastningen är betydligt högre


Sen är det något annat också i företagandet som gör att man inte vill bli anställd, vad det är vet jag inte men jag har inte kunnat förmå mig till att tacka ja till jobberbjudanden. Fick ett erbjudande härom veckan också som jag inte svarat på än, eller jag sa att jag ska fundera på det till hösten :d

Att vara entreprenör kanske mer är en livsstil än nåt annat?

vinterröjarn, om du känner att du vill tillbaka till gamla jobbet så kanske det inte är läge att dra igång en maskinverkstad? Jag tror du känner inom dig hur du vill göra, lyssna på magkänslan och satsa på det. Om det visar sig att du valde fel om nåt år så är det ju bara att byta spår igen.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556560 Ja så är det ju, ja är ju inte helt främmande till detta efter så många år med Jonsered och den Verkstaden. Men det där att satsa igen med småbarn och en inte helt klar bild över kund underlaget är lite skrämmande....

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556561 Har en liten anekdot från när jag jobbade på x-maskiner, VD:n där sa till mig driv ditt sälj som om du var företagare, och det gjorde jag, när han sa upp mig då sa han: ja trodde att du skulle ha det lättare att inte vara företagare men tydligen inte.....

Varpå jag frågade om han hade varit det någon gång och fick svaret : gud nej.... :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta egen maskinverkstad

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556565
vinterrojarn skrev:Ja så är det ju, ja är ju inte helt främmande till detta efter så många år med Jonsered och den Verkstaden. Men det där att satsa igen med småbarn och en inte helt klar bild över kund underlaget är lite skrämmande....


Jag jobbade som f-skattare på en småmaskinsverkstad i ca 5 år (till och från, samtidigt som jag drev röjfirma med anställda) och jobb finns det men svårt att ta tillräckligt betalt för småmaskiner som är billiga i inköp.
Det borde vara större avans på större maskiner, även om investeringen i början också är större.

Kan du inte börja lite smått samtidigt som du fortsätter med röjning? Starta upp verkstad vid sidan om och prioritera dessa jobb när det kommer in såna, samtidigt som du håller dig med lite mindre röjning så du inte är låst till det hela säsongen.

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556569 Du menar fortsätta som jag gör nu?

:-bd :-bd :-bd :-bd :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Norrtälje  
#556571 Idé nr 1: Börja utbilda och dokumentera avlagda prov för motorsåg och röjsåg.

Idé nr 2: Snacka med Ölmstad om att få både sälja och montera deras produkter för skogsanpassning av traktorer.
Idé nr 3: Vid hösäsong som du berättat att du kan sen tidigare har jag förstått att balmaskiner är helvetesmanicker så där finns säkert också en nisch att både sälja och serva. Det är nog mer lätta pengar i att utrusta traktorer än att sälja separata redskap dock, traktorn är ju känslosam för många.

Resesäljare och mekaniker som jag skrivit tidigare alltså men att våga satsa eller ej får du själv stå för, en idé blir ju automatiskt hopplös om du tror att det inte går.

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556578 Kanske inte skall jobba ihjäl dig med fyra småbarn? Att starta en egen verksamhet med investeringar och sånt, kan nog bli en hel del jobb?

Sen som företagare tror jag man måste vara lite mer "diplomatisk" mot kunde/uppdragsgivare än man kan vara som anställd. Om man vill komma tillbaka för fler uppdrag. 😉

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556606 Jag har nästan gjort det tre gånger tidigare.

Ja har alltid sträckt mig det där lilla extra för kunderna, och jag börjar känna efter 15 år som proffs i skogen, att nu orkar jag inte mer i detta tempo.

Va gäller Jonsered och verkstaden, där skulle jag kunna spendera min arbetstid.

Men när nu Jonsered väljer att ta död på det proffs märke man är och enbart väljer att sälja varuhus maskiner då dör den verksamheten.

Va det gäller maskinverkstaden, där vet jag inte riktigt va ja står på grund av att, rädslan att kunderna sviker pga att de inte får saker lika billigt, eller inte kan betala som man vill eller kan. Har varit snäll många gånger och låtit folk komma med små pengar för lagningar, och ibland knappt klarat mig själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556615 Har just börjat komma tillbaka efter den olycka som hände, och allt efterspel.

Har jobbat som en galning och slitit hårt, allt för att barnen ska ha det bra,
De har mat,värme kläder och kärlek, och så länge jag har gett dem det då har jag gjort det bra.


Känner i kroppen att glädjen har försvunnit med skogen, och det kanske är dags att göra något nytt.
Ja vet inte riktigt, för ca 10 år sedan fick min mor cancer, hon är frisk nu men iallafall, och jag började jobba dag som natt.

Kapade loss på dagarna, sedan var jag i verkstaden, detta gjorde ja under ca 7 månader, sedan var det röjning som gällde.
Fick en diagnos om utbrändhet den vintern, då kom vinterstormen 2012 och allt började om. Träffade min fru det året så livet blev lite roligare, men sedan 2014 då hände olyckan, och mörkret kom tillbaka.

Nä nu ska ja inte skriva ner om detta.

^#(^ ^#(^ ^#(^

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).