Virkesmätning och Matrisfub

Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

38 inlägg 18761 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

r93  
#556269
Mangan skrev:https://www.primasekunda.se/wp-content/uploads/2018/12/Artikel-Login-PrimaSekunda.pdf

"Skogsägaren får betalt för hela volymen"

Nu är ju detta från Biometria, så de luras säkert... :roll:


Men jag som det senaste åren inte fått en pinne vrakad i massan, hur gynnar det mig? På mitt manuellhuggna ska nog tilläggas.

Har dom dragit bort 3% på volymen då??
Utan att det står någonstans?

Sedan att man varit för noggran med virket är nog fel i sig.

Dessutom då verkar ju övergrovt, fel trädslag😳 och torrträd vara problemet i din länk.

Hur är det möjligt att slänga in några björkbitar i granmassan?????
Jag kan inte förstå det, först lastar man på det på vagnen, sedan lastar man ju av det, TVÅ gånger ska man alltså missa att det ligger fel träd i gripen????

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556412
r93 skrev:Men jag som det senaste åren inte fått en pinne vrakad i massan, hur gynnar det mig? På mitt manuellhuggna ska nog tilläggas.

Har dom dragit bort 3% på volymen då??
Utan att det står någonstans?

Låter intressant, hur har du sålt ditt virke? om du sålt traditionellt avverkningsuppdrag eller leveransvirke till en industri så borde någon av de tre virkesmätningsföreningarna (Qbera, VMF Syd och VMF nord) varit inblandade och de tillämpade alla kollektivt vrakavdrag, även vid 100% friskt virke som var korrekt tillrett.

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556415
Axl skrev:Idag redovisas ju kollektivet som en vrakvolym. Kommer då inte kollektivet försvinna när vraket gör det?

Det verkar faktiskt som att kollektivt vrak försvinner, istället kan mätaren klassa hela bunten som sekunda som då betalas till ett lägre pris än prima. Bra tycker jag men det återstår att se om vi får ta del av den påstådda vinsten som realiseras med denna nya virkesmätning av massaveden.

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556428 Hur många gånger tidigare har skogsägaren fått del av nyrealiserade vinster? Jag tror det när jag ser det...

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

r93  
#556465
OAS-forests skrev:
r93 skrev:Men jag som det senaste åren inte fått en pinne vrakad i massan, hur gynnar det mig? På mitt manuellhuggna ska nog tilläggas.

Har dom dragit bort 3% på volymen då??
Utan att det står någonstans?

Låter intressant, hur har du sålt ditt virke? om du sålt traditionellt avverkningsuppdrag eller leveransvirke till en industri så borde någon av de tre virkesmätningsföreningarna (Qbera, VMF Syd och VMF nord) varit inblandade och de tillämpade alla kollektivt vrakavdrag, även vid 100% friskt virke som var korrekt tillrett.


Det gäller bara leveransvirke till södra, men jag kanske inte har läst noggrant? :???:
Timmer som jag har manuellhuggt där har jag haft en del vrak, främst för krök.

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Torbjörn Johnsen  
#556500 Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att VMF syd tillämpar/t kollektivmätning.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

r93  
#556507 Står det 3% vrak någonstans?
För det är jag ganska säker på att jag inte sett, mätbrskeden är garanterat slängda tyvärr.

Väntar med spänning nu på att mitt1600 sortiment ska hämtas.

Grannen fick 0,3 fub vrak på nästan 200 meter vilket måste vara extremt bra för enligt honom så ”jag slängde i all skit förutom ihåliga stockar”

Drygt 500 fub har han huggt i höst vinter och han har inte ens reflekterat över vraket, så jag bad han kolla extra på det sista mätbeskedet.

Gäller 1600 sortiment ska tilläggas.

Detta med kollektivt vrak är därför helt främmande för mig, men jag kan ju ha missat det på mätbeskedet??

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556530 VMF Syd har aldrig haft kollektivt vrak.

VMF Mitt och Nord hade (ca 3%?) kollektivt vrak.

SCA som angav ca 3% sänkning på massaved, köper vad jag förstår inte i VMF Syds område, och priset avspeglar då att kollektivt vrak tas bort.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556533 Skördarförarna brukar ha för vana att mata ut allt så länge valsarna drar och de pinnarna blir för små. Idag vrakas de men kan de framöver klassa ner hela bunten?

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556549 Minsta diam i södra Sverige är 3 cm på massan!

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Fredrik Reuter  
#556556 Hej,

3 cm är nog standard i hela Sverige idag.

När det gäller kollektiven så är det viktigt att framhålla att det inte finns någon generell vrakprocent rakt över. Det finns kanske fem till tio kollektiv per skogsindustri och alla har egna stickprovsmätningar där volym och vrakandel justeras efter.

Ska man tro de olika mätningsföreningarnas statistik så skiljer det inte mycket på vrakandel, i alla fall inte mellan Qbera och Syd. Nord har inga sådana uppgifter. Både Qbera och Syd har en vrakandel på ~2% på barr och drygt 3% på löv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Nolarn  
#556567 Att priset för utskott sätts till 0 kr som det gjorts i SCA:s prislista känns väl en aning magstarkt. Det skulle i praktiken ge skogsägaren 0 kr för all massaved om maskinlaget gör ett dåligt jobb. Rimligen borde åtminstone ett pris motsvarande brännved betalas.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

r93  
#556572
Tåndemåla skrev:Minsta diam i södra Sverige är 3 cm på massan!


Jasså? Det står 5cm under bark på södras prislista???

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556574 Det står 5cm i prislistan, men 3cm i mätinstruktionen som virkesmätaren går efter. Antar att instruktionen kan ändras till 5 cm när som, utan att meddela leverantörerna.

Detta hänger säkert samman med att de vill ha mer massa, så avverkningsuppdrag kör på mer uppdaterad info.

Jag har slängt med lite klent, och har inte fått något vrak på dimension I år. Tur, kanske.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

axwell  
#556576 Min 50 mm under bark hos bla SCA, Norrskog och Callans.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).