Verkstan

Grafitfett

14 inlägg 8173 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grafitfett

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556343 Letar som tusan, finns det inte grafitfett att köpa någonstans längre ?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Grafitfett

Avslutat-02  
#556344 Börjar bli dåligt med bra fett överhuvudtaget, ju grafit är det ännu sämre med.

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

bgl  
#556345 Finns det inte semitrailerdragare som använder grafitfett till vändskivan fortfarande?
Prova hos en lastbilsverkstad.

Användarvisningsbild

Re: Grafitfett

totte  
#556346 Kolla närmaste återförsäljare för Momentum, dom har det mesta skulle jag gissa: http://www.momentum-industrial.com/hitta-oss/

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

LWB  
#556357 Texaco texclad. 20%grafit och klistrigt

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

Avslutat-02  
#556363 Det fettet använder jag, finns det kvar? När jag köpte sist köpte jag 6 lådor då säljaren sa att det skulle utgå..... :((

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556371 Tackar för tips, verkar inte enkelt att få tag på, men är litiumfett liknande ? Är till variatorn på järnhäst, så ska vara ett fett som inte klistrar utan att det löper lätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grafitfett

bgl  
#556372 Finns med i Texacos svenska katalog, borde finnas hos Preem-försäljare!

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

LWB  
#556496 jag tror det finns i deras sortiment fortfarande. vi säljer deras produkter och jag har inte hört annan än att det fortfarande finns tillgängligt.

det är väldigt klistrigt och lämpar sig nog inte om du vill att någonting ska löpa lätt. det är mer anpassat till tungt belastade glidytor och öppna kuggtransmissioner

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

stektlök  
#556652 Jag var på Swedol idag och där fanns det. Hittar du inte så kan jag köpa åt dig å skicka i sista utväg. [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

JoTh  
#556665 OKQ8 Giotto är ett grafit baserat fett som dock har betumen för att tillse att det är riktigt klistrigt för god vidhäftning.

Troligen inte rätt till ditt användningsområde riktigt.

Används vanligen för öppna kuggdrifter i svängkransar på tex skogsmaskiner och som tidigare nämnts vändskivor till trailerdragare.
Övriga smörjfetter är oftast uppbyggda på lithium eller kalcium förtvålade baser.
Dessa fett typer har en tendens att inte ha de egenskaper som är lämpliga till en variator som är ändamålet för dig.

Men troligen är det inte typen av fett ovan som menas.

Utan det är troligen tänkt att vara mer av typen antikärvpasta för att lösa den uppgift som förklarats.
Då är några olika alternativ enligt nedan med grafitbas.

https://www.wurth.se/produkter/kemi/smorjmedel-additiv-och-drivmedel/antikarvpasta/metallfripasta/antikarvpasta-metallfri/

https://www.ncheurope.com/se/produkter/lubricants/sl%C3%A4ppmedel

Även tex. Biltemas kopparpasta löser säkert uppgiften till belåtenhet, och finns i konsumentförpackning.

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/kopparpasta-2000041407

Användarvisningsbild

Re: Grafitfett

Kammestra  
#558663 Kan inte ett MoS2-fett funka? molybden borde väl ha liknande egenskaper som grafit gissar jag på.

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

Pabene  
#568745 Första gången jag kom i kontakt med MolybdendiSulfid, MoS2, för smörjning var omkring 1960. Det ger en hård yta på stål och motverkar att delarna "skär ihop" på ett helt revolutionerande sätt.
Men det gör att stål rostar om det finns vatten närvarande. Jag förstörde bromsarna på min bil genom att smörja leder och glidytor i trummorna. På senare tid har smörjfett med MoS2 fått bättre korrosionsskyddande innehåll.
I Flygvapnet började man smörja glidlager med MoS2-fett men fick sådana problem att användningen förbjöds. Enda tillåtna användningen var då att gnida/polera in pulvret i ytor på delar som sedan gick i oljebad tex i växellådor. Det rekommenderades också för kamaxelnockar och vipparmsytor då man monterade ihop en motor. Genom att MoS2 är svart förväxlas det ofta med grafit. Det finns skäl att förvissa sig om att välja det rätta.

Avatar Fallback

Re: Grafitfett

Sti L  
#568941 Offshore bruker noe som heter molycoat, det motstår alt, også handrens/tvett. Man ser ut som en gris etter å ha brukt det :((

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).