Motorsåg och handhållet

Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

49 inlägg 10652 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555915 Er på kurs denne vekå så då benytta eg meg av muligheten til å bestille ein pakke 6 stk filer pferd premium 4,8 mm. Så får me sjå. Veit at ikkje alle er enige men vinkla og ikkje minst lave nok ( men ikkje for lave ryttara) har vel kanskje vel så mykje og sei, mi erfaring. Men greit og prøva, skal på butikken seinare i dag og kjøpa eddik som me kalla da i Norge.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555920
jan larsson skrev:Ja tänk vilka kunskaper o nyheter det finns.

Men det ska ju vara värt mödan o fungera i praktik också. Det finns säkert en del att vara vaksam på för tänkt optimal funktion.
För mig ser det ut som en nördpryl.

All filning gör jag ute i skogen o färdig för nästa dag innan de ställs in i bilen. Och då oftast som en lätt putsning varje tankning. Med oregonfil o ganska täta byten. Knackar ur o drar baklänges på lämpligt rent ställe. En fil är billig köpt i dussinpack.

Men lite lat är jag. O skyller på synen med åldern. Jag använder hva:s rullmal. Tyvärr i mitt tycke usel kvalitet men den i bästa utförandet. Går inte många filar innan byte.

Där skulle jag kunna nörda lite. För i skallen har jag en mall med toppkvalitet. med möjlighet till finjustering åt flera håll för att passa olka typer av kedjor. Eller för individuel inpassning o karaktär. O fortfarande lika smidig som hva:s men stadigare. O inte dyrare än en årsförbrukning hva. Mallar.

Den som känner sig manad så är det fritt att använda uppslaget och konstruera. Jag skulle kunna. men försöker prioterar mina påhitt o det finns större redan igång. Men köpare blir jag.

Underställningen slipas i oregons slipmaskin ca. 3 gånger. Första innan ny kedja tas i bruk o ca. 2 gånger till.


Stegmaster frågade efter gissa priset. Jag tror inte mer än 2800 kr+m. Resten tar de igen på filförsäljning. Och jag blir ingen köpare.

Viss du file jevnigt andbefale eg deg og fila utan mal, med litt trening går da greit, berre ta vare på ei mal til ryttarane. Ikkje så mykje som skjer på kurset og ingen eksamen til slutt så då tyr eg til skogsforum!

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

röjar kalle  
#555922 Tror nog att det är en kanon bra grej.Sen är det frågan var priset hamnar på kan nog tänka mig in handla en.När man hugger i stadsparker och inne städer är det mycket skit i träden damm av grus mm.Kan man ha en gäng kedjor och byta med går snabbare byta kedja en sitta fila en 24 tums kedja ett par gånger om dagen.Då kan man fila upp några kedjor på kvällen utan någon större ansträngning.Sen har jag av erfarenhet lärt mig att pferd är bra filar håller ganska länge jämfört med andra märken.

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

totte  
#555934 Ju mer jag läser om filning och slipning av kedjor ju oftare tänker jag på vad korpralen sa när han skulle lära rekryterna att ta isär och sätta ihop bössan: "Det här verkar enkelt pojkar, men vänta bara tills jag har förklarat det för er."

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555995 Angående återupplivande av filar så finns massor med filmer på Youtube! :-b Sök på "file sharpening"

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Fredrik Reuter  
#556392 Hej,
Nu har jag fått ett riktpris på V|OAK från Vallorbe.
Du hittar det en bit ner i första inlägget...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556396 Med det priset känns det inte så intressant längre 😤

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

stegmaster  
#556398 Men nu driver du med oss eller?? :shock:
Om dom lyckas sälja en enda til det priset er bare gratulera. :-o
Man får ju nästan Markussons toppmodell til samma pris, så att köpa denna filjukkare til ca samma pris låter ju bara löjligt.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Avslutat-02  
#556400 Jävlar va filar och kanske till och med hjälp att fila ja får för de pengarna..

Tack men nej tack.

7500 högst.

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#556427 🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑 =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

JensSkoog  
#556439 48.000 kr och 4 - 5 kedjor i timman :surp: :surp:

Om man reknar att man hämtar in 40 kr ex moms för en kedja så får man
köra maskinen mellan 250 och 300 timmar innan man kan hämta ut något
till plånboken, och då har jag inte reknat med nya filar och ström. Ska bli
intressant att se hur den prylen där kommer att sälja - jag ska inte köpa, vet jag :d

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

stegmaster  
#556470 Jo 4-5 kedjor i timmen, sen hur ofta får man rensa/byta filerna, blir ju då stora frångan på toppen av alt detta?
Nä, denna prylen tror jag kommer stanna som en prototyp som världen inte var klar för, eller man gör ett forsök och kollar marknaden, som jag er rett säker kommer avvisa denna produkt til detta pris.
Säkert att du inte fått med en nolla för mycket, Fredrik??
Det var liksom inte bara lite dyrt, det var så dyrt att man knappt kan tro att det kan vara rett. :???:
Jag tyckte jag drog til bra i min gissning med 5000kr, sen kostar den altså nästan 10gånger så mycket. :-o

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Avslutat-02  
#556475 i vilket syfte är den tänkt att bli lanserad? som slipmaskin hemma? nä knappast.
som slipmaskin hos handlare? nja kanske, finns väl någon kanske.... men hur mycket tror vissa att kunderna vill betala för att slippa att fila själva?

jag tar 40 kr inkl moms för filning av klinga eller kedja.

skulle få hålla på många år innan denna är avbetald till firman.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

axwell  
#556481 Ett riktigt bra pris helt klart, så bra att det inte blir svårt att glömma den. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557001 Trur vallorbe er vel så bra filer som pferd premium iverfall i 4,8 mm. Filer mjukare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).