Verkstan

Starta egen maskinverkstad

24 inlägg 6555 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556203 Finns det någon större marknad idag för att starta upp en egen verkstad?

Har skruvat mycket sågar och traktorer, skogsmaskiner mm.

Men vet inte om ja vågar starta en riktig verksamhet, inte bara ligga ute i bushen då och då. Utan att skruva enbart på heltid...

Va tror ni?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556204 Hur mycket kundunderlag har du i närområdet?

Användarvisningsbild

Re: Starta egen maskinverkstad

molnia  
#556205 Det säkraste sättet att starta eget är att göra det i etapper. Börja lite på kvällar o helger, gå ner i tid från sitt ordinare arbete i steg innan man är helt egen. Då hinner man märka hur marknaden är och hur man klarar det.

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556208 Har hållit på i snart 15 år med detta till och från, men tycker mig inte se att kundkretsen kanske finns, nu när de betalar någon timme och ja lagar efter tid och inte efter den största vinsten.

Laga hårdpressar har det blivit mycket av.
Usch vilka jävla konstruktioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556209 Funderar mest på fortsätta som egen eller gå in på anställningslinjen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556211 Vad ska du jobba med som anställd isåfall?

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556212 Ja, hade ju hoppats på att kanske gå tillbaka till det jobb ja har haft tidigare, lantbrukssäljare, men ja kan ju tänka mig mekaniker kanske,...

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556218 Gör det du trivs bäst med, själv skulle jag aldrig gå tillbaka som anställd, dels för att jag bestämmer mina arbetstider själv och för att avkastningen är betydligt högre

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556221 Det håller jag med om, men det känns lite säkrare med fyra småbarn i huset.

Annars är det att satsa istället, och få igång verksamheten.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Norrtälje  
#556227 Du måste känna dig stimulerad och trivas som flisaren säger men en kombination mek och säljare låter ju toppen i mina öron. Ett orosmoment är ju alltid eftermarknaden vad man än köper för mackapär men står du som egen person för både försäljning och efterservice låter det som ett klart övertag mot konkurrenterna.

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556231 Så har ja jobbat i 14 år med Jonsered, en era som går i graven nu.

Traktorer och övriga maskiner har ja bara skruvar och lagat, sålde nytt och begagnat för ca 20 miljoner på 6 mån.
Sedan tyckte VD:n att ja var en belastning, och gav mig sparken.
Gick då tillbaka till att vara egen..,.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556431 Jobbade tidigare med att sälja john Deere, lantbrukssäljare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556433 Var för rak och ärlig, sålde maskiner till den som ville ha, aldrig under 10% i avans.

Sålde nya maskiner över hela Sverige, detta retade säljchefen, som tyckte att de andra handlarna hade den marknaden.
Jag tyckte det var kundens val och sålde ändå.

Låg på en lön på ca 70.000-75.000 kr i månaden, efter skatt.
Det var svårt att gå tillbaka till skogen igen.
Hoppade in på andra tjänster, när det fattades folk, skulle ha börjat klockan 8.00,
Men var alltid på jobbet klockan 06.15.
Låste upp, kokade kaffe, startade datorer, och varmkörde vissa maskiner som skulle på service, eller körde ut maskiner så att mekanikerna kunde börja jobba direkt.
Sålde även på hem resorna, hade ca 7 mil enkel resa.

Men ja hade för stor mun emot cheferna ibland, två veckor efter att ja fick gå, fick de sparken... =)) , Håller på att försöka komma tillbaka om det går.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta egen maskinverkstad

Torbjörn Johnsen  
#556436 Det verkar vara stor brist på servicetekniker inom jord- och skog när det gäller att skruva större maskiner. Till de olika leverantörernas serviceverkstäder och deras servicepartners. Är det någon som vet om det t ex skulle gå att jobba som F-skattare åt ett sådant företag. Istället för att vara anställd?

Det kan ju vara ett sätt att råda över sin egen tid i så fall men ändå få en vettig inkomst för de timmar man vill jobba. Kan tänka mig att det finns ett stort mått av säsongvariation inom detta område och ett intresse från företagen att förstärka kapaciteten vid topparna.

Avatar Fallback

Re: Starta egen maskinverkstad

Avslutat-02  
#556447 dessa branscher skriker efter arbetare, men det som är så tråkigt idag är att kunskap om mekanik eller hydraulik,
ses som mindre värda på vissa ställen, du kan vara självlärd och kunna nästan hur mycket som helst om motorer och maskiner, men verkmästaren väljer en kille ifrån fordonsprogrammet......

har upplevt detta själv, där ja jobbade tidigare, den som kunde något fick skit jobben och pojken som kom från skolan fick jobben som en kunnig person skulle utfört, och kunderna drabbades, nu kan man ju hävda att verkmästaren inte visste va han gjorde, men detta händer på många ställen.
när det sedan drabbar kunden i slut änden då blir det inte kul att vara ansiktet utåt.

att vara f-skattare, är en bra grej, men det gäller att verkmästaren nästan vet vad du går för innan.
sedan detta kundskapsras som verkmästarna blivit utsatta för, de skall kunna en hel del,,,,,
men vissa tror att det är det samma som att sitta och vända papper, visst papper förekommer men sedan skall kunder underrättas, rätt beslut skall fattas, offerter skall skrivas, och försäkringsärenden skall hanteras.
idag verkar folk tro att en verkmästare kan sitta och pilla sig i naveln.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).