Sågverk (mindre)

Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

17 inlägg 5460 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Richard B  
#556331 Hej

Är ny här och är ny inom skogsindustri.
Min affärsidé innefattar en Woodmizer LT40 samt kantverk till att börja med. Jag fundera först på LT40 med diesel men jag kommer enbart vara på ett ställe så en 18,5kw elmotor med sladd blir nog bäst tror jag.
Vad gäller ampere så står det att det krävs 40 ampere, oklart om den peakar där eller går över men det är i just det här sammanhanget troligtvis ointressant. Vad jag funderar på är att ha ett motsvarande Tesla batteri som Woodmkzer tar el från och att batteri i sin tur får el från 3x16amp samt ev solceller. Att säkra upp verkar gå på minst 18k bara för abonnemang per år om jag uppfattade allt rätt ang prisbild. Så vad säger ni, funkar konceptet? :smile:
Budget för batterilösning: 60.000:-

Mvh
Richard



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Vardon  
#556339 Effekt = ström x spänning x roten ur 3 x cos fi för din motor (står på märkplåten)

Så teoretisk effekt blir 26-30 A ca (cos fi mellan 0,9 och 1)

Så 40 A med startström är nog ingen orimlighet att man behöver , nån kan ju vilja göra något annat samtidigt.

Jag tror det blir ganska dyrt en sådan batterilösning. Främst för att omvandla dc till ac för en sisådär 20kw. Det tillkommer ju mer installationskostnader med.

Kanske ett dieselelverk?

Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Richard B  
#556420 Bra feedback, tack! 👍 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556423 Finns teslas batterilösning till försäljning i Sverige och hur stort effektuttag klarar de?

Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Richard B  
#556540 Det där var väldigt bra frågor.
Jag kan inte hitta något på nätet som indikerar på att någon har fått Tesla Powerwall i Sverige, den är tydligen på 14kWh och kostar 85.000:- så min plan spricker på alla punkter 😀.
Lägger med länken där man kan beställa, lite intressant info.
https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556550 Känner en kille som köpte ett tesla bilbatteri från Norge, kommer inte ihåg effekten dock.

Användarvisningsbild

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

totte  
#556581 Tillkommer enligt Tesla-sidan installationskostnader på 11 - 33 000 kr.

Max kontinuerlig uteffekt är också 5 kW så det här batteriet är inte ens i närheten av dina effektbehov.

Misstänker att en batterilösning som klarar dina behov skulle kosta såpass så det räcker till vad 40 A säkring kostar dig under minst ett eller ett par decennium.

Användarvisningsbild

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

JohannesG  
#556633 Vill du inte säkra upp är nog dieselmotor det billigaste alternativet. Kostar enbart i inköp och användning i form av bränsle och service. Använder du den inte kostar den heller inget.

Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Richard B  
#556663 Bra svar allihopa, får fundera på diesel alt lägre kWh samt prata med Maekwood som verkar vara agent för Woodmizer och höra med dom om vad för säkring som dom olika alternativen kräver. Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556666 Vårt gamla cirkelsågverk med 22 kW elmotor var orsaken till att vi hade 50 A huvudsäkring en massa år, men efter att ha testat lite har vi säkrat ner till 35 A och så länge Y-D-starten fungerar så tycks säkringarna hålla.

Nu används sågverket väldigt lite och det handlar om gamla tåliga porslinssäkringar, men kontentan är att det kan vara bra att prova sig fram till vad som faktiskt fungerar i praktiken.

Vad gäller batterilösningar så finns det solcells-inverters som har en funktion som heter "grid-support" som gör just det du är ute efter.
I teorin skulle man kunna koppla ett gäng batterier till en sådan och få den funktion du är ute efter, oavsett om man har solceller eller ej, men det är inget jag provat i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Richard B  
#556667 Bra info Anders, efarenhet är verkligen guld värt. Utgår man efter ditt sågverk som behöver 35amp för 22kWh så behöver Lt40 tre elmotorer 11kWh=20amp, 15=25amp samt 18.5kWh. Sedan vet man inte säkert som du sa utan så får man prova.
Grid-support ska jag googla på, låter intressant!
Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556668 Apropå uppsäkring så är säkringsstegen 35A 50A 63A så just 40A finns inte.
Sen kommer nästa problem, kan kraftleverantören leverera de utan ombyggnad av nätet?
De brukar kunden få betala, iaf delvis

Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Richard B  
#556681 Justja Gnistan, glömde bort vad elbolag har för olika nivåer på säkring. Det där med om elbolag kan säkra upp blir klart intressant, bra att du sa det för det ska jag kolla innan jag köper lantbruksfastighet. Verkar dessutom som jag glömde skriva amp för 18.5kWh. Det jag är orolig för är när jag läser på forum främst för amerikaner så skriver några att när dom bytte motor från bensin till el så sänktes kostnaderna från 450$ till 50$. Bensin är inte samma sak som diesel, ger inte samma effekt men det visar att elmotorer är mer kostnadseffektivt. Vet dock inte om elmotorn och diesel har exakt samma effekt.
Det här var lite info jag hittade på Vattenfalls hemsida, dock lär man hantera amp peak med långsam säkring:
Säkringsstorlek Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW
😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556684 Öka från 16A till 25A brukar gå för så grov kabel är framdragen, sen måste de till grövre kabel och nytt fasadskåp eller hur de nu ser ut för att montera Dzlll säkringar ist Dzll

Avatar Fallback

Re: Batteri för att hantera maskiner med hög ampere

Richard B  
#556703 Okej så det finns nästan alltid en förberedelse för uppgradering till 25amp, bra att veta vart gränsen går. Tack 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).