Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37443 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Lillesves  
#556335
sveakatten skrev:Provade med 80 och 10 i dag, det fungerade bättre vad gäller ytan, men blev tungsågat tycker jag.
Tyckte heller inte att sågen höll skärpan så länge.
Provade också med 55 och 10, skär ju mycket bättre, men blir vågit, kör jag väldigt sakta så försvinner (nästan ) vågorna.
Hoppas på värme så stockarna lenar upp.


Jag har också haft stora problem med vågigt sågresultat även med ofruset virke, gran. Det är verkligen finkänsligt hur man slipar kedjan. Med en aggressiv skärvinkel sågar det lätt men blir ofta vågigt. En mindre aggressiv skärvinkel sågar tyngre och blir snabbare slött men ger fin yta. Jag fick det att fungera hyffsat med 62.5 grader skärvinkel och 10 grader slipvinkel. Sedan tror jag det är viktigt att slipskivan är i god kondition, med rätt rundning och att man slipar hela vägen ner i skäret.
Jag upplevde Stihl klyvkedja lättare ge vågighet än Oregon. Men Oregons kedja håller skärpan sämre.
Vet inte hur det är med svärd, kanske att Stihl svärd med Stihl kedja funkar bättre.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#556350 Vad har du för sågverk?
Tänkte i dag på att det verkade som om sågen vibrerade lite när jag kom in i fruset virke, funderar på om man behöver styva upp den bättre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#556378
sveakatten skrev:Vad har du för sågverk?
Tänkte i dag på att det verkade som om sågen vibrerade lite när jag kom in i fruset virke, funderar på om man behöver styva upp den bättre?

Måste du ha 20 tums svärd, ja använder 16 tum och använder Stihlsvärd utan noshjul, det svärdet
fladdrar inte så mycket i toppen som ett 20 tums svärd gör. Använder du toppfäste på svärdet?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#556394 Oavsett storlek på svärd, tycker jag att noshjul nedsätter slitage och ökar hastigheten på både kedja o svärd...lärde jag mig när jag var ung i skogen. Toppfäste är där emot ett måste som ger stabilitet - men om det är svärdet som vibrerar och orsakar vågigt snitt ställer jag mig lite tveksam till - har dock inte så stor erfarenhet med sågverk - än så länge... :d
Slipning är, som många säger, mycket viktigt, och säkert orsaken till hur snitten ser ut.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

stone66  
#556403 Har aldrig haft problem med vågigt sågresultat. Bara om man inte fått fast stocken klokt. Om den vaggar fram o till baka blir det vågigt men har aldrig sågat fruset virke.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#556410 Man får väl undvika att såga fruset virke då... :???:
Jag sågade en del med bandsåg förut, o då hände det att jag fick vågigt snitt, men det var särskild om bandet var slitit och slak eller skränkningen var dålig.

Med kedjesåg har jag inte sågat så mycket än och har bara sett "randigt" snitt - det härstammar säkert från filvinklen... ju större vinkel - ju mera drar tanden utåt och gör spår- tror jag

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#556424
lidköping skrev:
sveakatten skrev:Vad har du för sågverk?
Tänkte i dag på att det verkade som om sågen vibrerade lite när jag kom in i fruset virke, funderar på om man behöver styva upp den bättre?

Måste du ha 20 tums svärd, ja använder 16 tum och använder Stihlsvärd utan noshjul, det svärdet
fladdrar inte så mycket i toppen som ett 20 tums svärd gör. Använder du toppfäste på svärdet?


20" är rätt lagom för mig får ha motorsågen med och frisera när det inte räcker .
Tycker det är bättre att både såga och hugga vuxna träd. :d
Jag har toppfäste på svärdet.
Det är sågen i sig själv som verkar röra sig lite i fruset virke, känns nästan som det hugger, när jag kommer på ett ställe med isved.
Stockarna är ju 40- 50 i botten och 5 meter långa, så dom rör sig nog inte så mycket.
Varför hoppad de över till kedjesåg Danskar`n?, jag har funderat mycket på att börja med bandsåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#556443 Jag köpte mig ett begagnat bandsågverk på början av 2000-talet när jag var lite bostadslös. Fick lov att bygga en kåk hos en äldre tant med lite skog o stor tomt. Senare när hon flyttade och jag var tvungen, sålde jag allt mitt bohave incl sågverket och flyttade till Sverige - tänkte att svenska sågverk var billiga i Sverige, men oj, vilket misstag... 😱 .
När jag väl var etablerat här, fick jag tag i ett Lennartsfors motorsågsverk via Blocket, men sökte ett el-verk så jag kunde jobba inom hus.
Jag funderade mycket på bandsåg, men många säger att sågbanden är känsligare än kedjor - och mitt behov är inte så stort, så jag tänker inte investera flera hundra tusen i sågverk.

Hittade ett el-verk i vintras och håller på att installera o klargöra … i mellan snö-byarna - (det snöar fortfarande här i Medelpad) 😉

Det var den korta utgåvan.... 😀

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#557466 Jag ser att "Skogma" har en ny typ klyvkedja i katalogen. Den heter <Granberg klyvkedja>. Någon som har erfarenhet med den? Den måste vara jävlig bra, eftersom den kostar dubbelt så mycket som en vanlig kedja... :surp:

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Avslutat-02  
#557471
Danskar´n skrev:Jag ser att "Skogma" har en ny typ klyvkedja i katalogen. Den heter <Granberg klyvkedja>. Någon som har erfarenhet med den? Den måste vara jävlig bra, eftersom den kostar dubbelt så mycket som en vanlig kedja... :surp:



Tror du att den är dubbelt så bra? Det tror inte jag,,,, :-ss

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#557473 Nähä, inte tror jag det - men om den är bara hälften så god var jag kanske nöjd... 😉

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Avslutat-02  
#557476 Halvnöjd och glad, lät som en bra början på kan det bara bli bättre! :-bd \:d/

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#559398 Klar med stockarna som jag hade hemma, bytte blad i dag på sågen, blev mycket bättre yta, troligen utslitet även i sidledd, pga för dålig smörjning.
1553960968_20190330_140555_resized.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#563856 Jag tror att jag hittat orsaken till det vågiga snittet som omtalades på början av denna tråd...jag har sågat furustammer här under påsken, med sprillandes nya Stihl klyvkedjor och inga problem med vågigt snitt - till jag satt på 3.dja kedjan - då ble det vågigt. Jag märkte mig att kedjan slinkade på den skyvande delen, mao den var slak. Tänkte inte mycket på det men efter en stund vaknade de små gråa och när jag hade stramat kedjan - så stram som man lärt sig den ska va på motorsågen + ett extra pyttelitet nyck - försvann vågorna, o "havet varit spegelblankt sedan" :grin:
Slak kedja kan vara orsaken till vågiga snitt... :-bd

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#563860 Mycket intresannt ska prova i dag, vad har du för längd på svärdet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).