Inflyttningen till nya snickeriverkstaden kommer allt närmare och de gamla snickerimaskinerna börjar så sakteliga dammas av. Rikthyvel- och långhålsborrkombin är lätt uppfräschad och preliminärt avyttrad till grannen och då jag inte känner för att ta bandsågen vid hornen riktigt än har turen kommit till denna lilla Emco hyvel. Den har, likt de andra maskinerna, stått i ett dammigt hörn av logen de senaste två decennierna och ser ut därefter.
Mina kvalifikationer i ämnet sträcker sig inte längre än till innehavandet av ett visst mått sunt förnuft och medfödd
En ordentlig restaurering vore kul men just nu handlar det bara om att få maskinen körduglig och inte allt för oangenäm att se på. Den mest rostade delen är armen till skyddskåpan men den verkar sitta ihop med nåt sorts expander-pin eller nit-liknande saker så jag borstade och sandade det jag kom åt och skjuter resten på framtiden. Jag har inte provat att starta den än men efter riklig applicering av rostlösare och universalolja kunde jag driva runt maskineriet för hand och med en skruvdragare utan problem. Fjädrarna till matarrullarna är rejält skitiga men verkar funka. Ska försöka demontera dem för rengöring. Även kedje- och remspänningsfjädrarna verkar vara dugliga.
Ett par andra observationer:
- Plastkugghjul? I manualen står det att maskinen är "underhållsfri" men borde inte dessa smörjas med något?
- Remmarna är gamla men utan torrsprickor och verkar inte ha fransat sig speciellt mycket. Är det något jag borde byta på direkten (var hittar man sånt?) eller ska jag låta dem vara tills de ger sig?
- Matningsbordet för rikthyveln verkar vara av aluminium. Lätt och omagnetiskt är det i varje fall. Är det ett material jag glatt kan göra rent på vanligt sätt med tvätt, scotch-brite-duk och fint sandpapper eller är det extra känsligt på något vis?
- Om lager och annat som snurrar verkar vara ok är det ingen mening med att göra nåt vid dem, eller?
- Guideblocken/säkerhetshakarna, eller vad de nu heter, är inte vackra. Kan jag låta de vara för stunden eller kommer de skita ner allt som passerar under dem?
- Förslag på modus operandi för att få av matarbordet till planhyveln och dra ut pelaren för rengöring? Sprängskisserna talar ju om det mesta men själva logistiken kring en sådan operation är jag långt ifrån säker på.
Det här blev visst lite långt.
Jag gav mig på det här för att förhoppningsvis lära mig lite på vägen så jag uppskattar verkligen alla reflektioner och synpunkter. Hur trivialt det än kan verka lär en tusendel av den kombinerade erfarenhet som jag vet finns på detta forum kunna hjälpa mig att undvika några av de fallgropar och minfält som jag misstänker ligger framför mig.
Mvh
Joel
PS. Om moderatorerna tycker det här passar bättre i verkstadskategorin har jag givetvis inget emot om ni flyttar tråden dit.
(Alstor 821, Volvo EC35c, Pilkemaster EVO36, Polaris diesel)