Bioenergi

Barkborre i flishög?

11 inlägg 6808 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborre i flishög?

Lindianerna  
#556295 Hej.
Har röjt längs med min skogsväg och tagit ner allt från sly till gran med 15cm i rot.
Allt är upplagt i hög för att flisas.

Men med tanke på barkborren, hur ska man göra för att inte få en invasion i detta? Eller hur stor är risken?
Tanken va att det skulle torka under sommaren och flisas i höst.

#barkborreangrepp2019



   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkborre i flishög?

anersimyra  
#556304 De borrelarver som lyckats övervintra i stammarna kommer att förstås finnas kvar. Men frågan är hur många som överlever till färdig borre när fåglar och rovinsekter kalasat färdigt från det dukade bordet.

Avatar Fallback

Re: Barkborre i flishög?

jannee  
#556306 Grannen använde ryggsprutan och duschade grothögen med diesel, om det hade någon verkan förtäljer inte historien.
Det var i alla fall inget gnag men det hade det kanske ändå inte varit.
Det var ändå färskt hyggesavfall som lades på hög.

Avatar Fallback

Re: Barkborre i flishög?

Ldsaren  
#556307 Hur är det ved ?
Jag har en hög borregranar tänkt till ved nu , är det risk för svärmning där i från i vedform i vår sommar ?

Användarvisningsbild

Re: Barkborre i flishög?

anersimyra  
#556325
jannee skrev:Grannen använde ryggsprutan och duschade grothögen med diesel, om det hade någon verkan förtäljer inte historien.
Det var i alla fall inget gnag men det hade det kanske ändå inte varit.
Det var ändå färskt hyggesavfall som lades på hög.

Hann det inte dunsta så är grannen i vart fall att gratulera till att möjligen har förstört hundratusentals liter vatten.. :-bd :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Barkborre i flishög?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556353
Ldsaren skrev:Hur är det ved ?
Jag har en hög borregranar tänkt till ved nu , är det risk för svärmning där i från i vedform i vår sommar ?

Finns de baggar kvar under barken ?
Om inte är de totalt riskfritt

Användarvisningsbild

Re: Barkborre i flishög?

Parcus  
#556358 Jag bor centralt i Huddinge och har blandved (inkl gran) inomhus i ett kallförråd = vedbod. ALLA delar av staplarna som består av kluven granved har penetrerats av granbarkborrar. Hur är detta möjligt?? Jag klöv och staplade veden i april, torkade den under sommaren och staplade jag in den i september. Nu dammar det ohyggligt med borredamm när jag tar in veden för eldning.
Hur tar de sig in och vad gör de sedan när de tar sig ut - eller dör de därinne?
Någon som vet hur det funkar och hur blir man av med "problemet", jag menar, veden utan bark brinner ju bra, men dammet och barken som lossnar skräpar ju ner en del. NO BIG DEAL, men kan någon förklara hur det ligger till med dessa små insekter?
Lars i Huddinge

Avatar Fallback

Re: Barkborre i flishög?

Ldsaren  
#556360 Ska kolla i morrn om det finns under barken

Avatar Fallback

Re: Barkborre i flishög?

Värmlänning  
#556368
anersimyra skrev:
jannee skrev:Grannen använde ryggsprutan och duschade grothögen med diesel, om det hade någon verkan förtäljer inte historien.
Det var i alla fall inget gnag men det hade det kanske ändå inte varit.
Det var ändå färskt hyggesavfall som lades på hög.

Hann det inte dunsta så är grannen i vart fall att gratulera till att möjligen har förstört hundratusentals liter vatten.. :-bd :ymparty:

Ja vilket pucko..

Användarvisningsbild

Re: Barkborre i flishög?

sundelius  
#556514
Parcus skrev:Jag bor centralt i Huddinge och har blandved (inkl gran) inomhus i ett kallförråd = vedbod. ALLA delar av staplarna som består av kluven granved har penetrerats av granbarkborrar. Hur är detta möjligt?? Jag klöv och staplade veden i april, torkade den under sommaren och staplade jag in den i september. Nu dammar det ohyggligt med borredamm när jag tar in veden för eldning.
Hur tar de sig in och vad gör de sedan när de tar sig ut - eller dör de därinne?
Någon som vet hur det funkar och hur blir man av med "problemet", jag menar, veden utan bark brinner ju bra, men dammet och barken som lossnar skräpar ju ner en del. NO BIG DEAL, men kan någon förklara hur det ligger till med dessa små insekter?
Lars i Huddinge

Det är med garanti inte granbarkborre du har i veden men vad "insekt" heter har jag tyvärr glömt

Avatar Fallback

Re: Barkborre i flishög?

Lindianerna  
#556609 Tack för svaren.
Granarna är "färska" utan angrepp.
Det jag va/är orolig för är att det Nu, i vältan, ska bli en föryngringsplats.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).