Trähantverk

Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringstankar

11 inlägg 20204 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringstankar

Jole  
#555713

Inflyttningen till nya snickeriverkstaden kommer allt närmare och de gamla snickerimaskinerna börjar så sakteliga dammas av. Rikthyvel- och långhålsborrkombin är lätt uppfräschad och preliminärt avyttrad till grannen och då jag inte känner för att ta bandsågen vid hornen riktigt än har turen kommit till denna lilla Emco hyvel. Den har, likt de andra maskinerna, stått i ett dammigt hörn av logen de senaste två decennierna och ser ut därefter.


Mina kvalifikationer i ämnet sträcker sig inte längre än till innehavandet av ett visst mått sunt förnuft och medfödd arvsynd fallenhet för mekanik och hantverk i största allmänhet. Det här blir nog den mest invecklade mackapär jag sätter tänderna i och mina kunskaper om hyvlar är lika med noll. Jag hittade en manual som ju är en bra början men jag hoppas och tror att det finns en hel del klokskap att hämta på detta forum även i det här ärendet. :-)


En ordentlig restaurering vore kul men just nu handlar det bara om att få maskinen körduglig och inte allt för oangenäm att se på. Den mest rostade delen är armen till skyddskåpan men den verkar sitta ihop med nåt sorts expander-pin eller nit-liknande saker så jag borstade och sandade det jag kom åt och skjuter resten på framtiden. Jag har inte provat att starta den än men efter riklig applicering av rostlösare och universalolja kunde jag driva runt maskineriet för hand och med en skruvdragare utan problem. Fjädrarna till matarrullarna är rejält skitiga men verkar funka. Ska försöka demontera dem för rengöring. Även kedje- och remspänningsfjädrarna verkar vara dugliga.

Ett par andra observationer:

- Plastkugghjul? :???: I manualen står det att maskinen är "underhållsfri" men borde inte dessa smörjas med något?
- Remmarna är gamla men utan torrsprickor och verkar inte ha fransat sig speciellt mycket. Är det något jag borde byta på direkten (var hittar man sånt?) eller ska jag låta dem vara tills de ger sig?

- Matningsbordet för rikthyveln verkar vara av aluminium. Lätt och omagnetiskt är det i varje fall. Är det ett material jag glatt kan göra rent på vanligt sätt med tvätt, scotch-brite-duk och fint sandpapper eller är det extra känsligt på något vis?

- Om lager och annat som snurrar verkar vara ok är det ingen mening med att göra nåt vid dem, eller?

- Guideblocken/säkerhetshakarna, eller vad de nu heter, är inte vackra. Kan jag låta de vara för stunden eller kommer de skita ner allt som passerar under dem?

- Förslag på modus operandi för att få av matarbordet till planhyveln och dra ut pelaren för rengöring? Sprängskisserna talar ju om det mesta men själva logistiken kring en sådan operation är jag långt ifrån säker på.

Det här blev visst lite långt. :oops:
Jag gav mig på det här för att förhoppningsvis lära mig lite på vägen så jag uppskattar verkligen alla reflektioner och synpunkter. Hur trivialt det än kan verka lär en tusendel av den kombinerade erfarenhet som jag vet finns på detta forum kunna hjälpa mig att undvika några av de fallgropar och minfält som jag misstänker ligger framför mig.

Mvh
Joel

PS. Om moderatorerna tycker det här passar bättre i verkstadskategorin har jag givetvis inget emot om ni flyttar tråden dit.


Senast redigerad av Jole sön 10 mar 2019, 01:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Arvid0  
#555715 du kanske ska sammanfatta dina frågor för jag hade då glömt bort dom när jag läst allt...
har själv snabbrenoverat en likadan och dess efterföljare. plast/kompositdreven är dess akilleshäl så man får vara försiktig så man inte hyvlar för mycket åt gången så det går stopp och drar av ett hjul. kuttern har standardkullager och kan vara lämpliga att byta om du inte vet när det är gjort. jag beställde remmar och något drev från emco i Österrike som höll reservdelar när jag fixade mina för runt 10 år sedan. trevliga bra maskiner som gör vad de ska i ett litet hobbysnickeri.

Avatar Fallback

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Jole  
#556332 Bör jag lägga på lithium fett på plastdreven eller sköter de sig själva?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

halvproffs  
#556336 Tror inte det ska vara något fett alls på dreven.
Då fastnar damm o spån med haveri som följd.
Det är vad jag tror och ej absolut fakta.
Det är bra om du tar en sak i taget som sagt.

Avatar Fallback

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Jole  
#556393
halvproffs skrev:Tror inte det ska vara något fett alls på dreven.
Då fastnar damm o spån med haveri som följd.
Det är vad jag tror och ej absolut fakta.
Det är bra om du tar en sak i taget som sagt.


Tack. Det med smutsaccumulering låter ju rimligt. När jag tänker efter så har faktiskt alla smorda plastdrev jag sett varit inkapslade historier.

I motsats till de intryck som första inlägget kunde ge så kan jag lova att jag inte har bråttom. Jag tänkte mest slänga ut lite olika trådar, se vad som nappar först och ta det därifrån. :smile: Jag känner mig långt ifrån hjälplös med det blir en liten läroprocess och får ta den tid det tar.

Nåväl. Efter en noggrann översyn av det mekaniska, införskaffande av icke-livsfarlig 3-faskontakt och i närvaro av en brandsläckare gjorde jag en snabb uppstart/avstängning. Den lille hyveln skakade av sig dammet som fanns kvar och startade och varvade ner utan gnissel eller konstiga vibrationer. Byte av lager och remmar står på att-göra listan.

I brist på bevis på att matarborden inte var aluminium så gjorde jag skrubbandet och putsandet ute i blåsten och med skydd. Det var en väldigt snäll bearbetning för att bara släta ut ytan så fläckarna av erosion (som jag gissar att det är :???: ) är kvar. Måste de karvas bort för att det inte ska sprida sig eller kan jag låta det vara? Därtill, vore det ohyggligt överarbetat att polera ytorna för att få lite bättre glid?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Snoopy222  
#765364 Hej!
Har ärvt en Emco Rex b20 och har samma funderingar som du... Min maskin startar och går helt ok, men matningen fungerar väldigt dåligt. Misstänker att jag står inför en totalrengöring då de flesta reglage går rätt tungt... Hur gick din renovering? Nöjd med resultatet? Tips var jag hittar en manual och var jag bäst köper reservdelar mottages tacksamt!

//Kjell

Avatar Fallback

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Jole  
#765373 Hej!

Manual finns här.

https://www.emco.or.at/index.php/downlo ... glish/file

Emco säljer reservdelar. Reservation för ockerpris och höga fraktkostnader.

Det jag gjorde är jag nöjd med. Tyvärr så verkar maskinen vara lite sned så rikthyveln hyvlar inte rakt. Arbetsstycket tippar liksom över på utmatningsbordet. Jag orkade inte pilla med det och som av en händelse så snubblade jag över en Ejca av motsvarande storlek så Emco:n står och mognar i ett hörn så länge.

Testa att göra rent rullarna så gott du kan komma åt utan att plocka ner maskinen. Kolla så att fjädringen på rullarna känns bra och går hyfsat lätt. För att få bättre glid på planhyvlingsbordet så kan man ta ett stearinljus och gnugga lite stearin i bordet. Samma princip som på en handhyvel. Det gör att det glider bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Snoopy222  
#765374 Tusen tack! Jag börjar i den änden! 👍 😀

Avatar Fallback

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

söderström  
#809100 Intressant tråd.👍
För att få matningen att fungera bättre brukar jag behandla glidytorna i min Rex med ett medel som heter Silbergleit.

https://swedendro-tools.se/se/produkter ... d-s1%2F122

Men sterinljus va lät ju också som en bra lösning (och billigare)👍

/ Jonas

Användarvisningsbild

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Bax  
#809155 Stearinljus kan vara vanskligt om man ska behandla träytan med något sedan, det man ska applicera kan stötas bort pga att stearin fastnat i träet, men annars är det enkelt och billigt ja.

Avatar Fallback

Re: Emco Rex b20 rikt- och planhyvel - Almänna renoveringsta

Ent  
#809741 Mycket intressant, har en likadan. Här finns lite delar
https://www.toolstore.se/toolstorese/sv ... in-emco-46. Och här:
https://equipmentstore.se/Verkstad/verk ... askin-emco
Jag kan ana ett kutterns lagring börjar vara sleten, det låter inte vackert, speciellt vid kyla. Hur mycket måste man riva för att komma åt att byta lagren?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).