Skogsröjning

Pacemaker och röjsåg.

15 inlägg 8149 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pacemaker och röjsåg.

Micke36  
#556298 Hej.
Tänkte kolla om det är nån härinne som har pacemaker inopererad och använder röjsåg och isåfall vilken såg funkar?
Jag fick pm för 2 år sen nu och har en gammal röjsåg av okänt märke som stör min pacemaker så jag måste skaffa en ny röjsåg eller leja bort all röjning...
Mvh Micke.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Pacemaker och röjsåg.

Avslutat-02  
#556299 Va det gäller pacemaker och röjsågar, kan det vara så att stiften stör liknande det som blir med radiokåpor, byt till avstörda stift, så ska det fungera, RCJ7Y.....

Har flera kunder med pacemaker som har sådana stift även på gamla sågar.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Micke36  
#556300 Läkaren hävdar att det är magnetfältet från tändspolen som stör.
Det brukar inte vara några bekymmer med varktyg eller maskiner men just röjsågen får jag problem av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pacemaker och röjsåg.

Avslutat-02  
#556301 Va har du för såg?

Avatar Fallback

Re: Pacemaker och röjsåg.

Avslutat-02  
#556302 Möjligt om det är en riktigt gammal såg, men en modern såg t,ex hva 545 eller 252 ska det gå med.

244, kan det vara sämre med.

Men som skrivet det mesta handlar om stiftet.

Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Micke36  
#556305 Jag ska absolut byta stift iallafall och prova, det värsta som kan hända är ju att det inte funkar 🙂 jag ska även se om jag kan skotta fram dörren till boden som den står i och se vad det är för såg.
Jag blev ju å andra sidan lite sugen på en 545fxt... men du tror inte att den skulle störa pm:en?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pacemaker och röjsåg.

Avslutat-02  
#556308 Varken nya Stihl sågar eller hva eller Jonsered stör en pacemaker.

Tala gärna om va du har för såg.

Du kan även sätta avstyrda stift i gräsklipparen och snöslungan.

Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Micke36  
#556310 Nu har jag lyckats ta mig in till "besten" det är en tanaka tbc 4200 d.
Lättstartad och går bra men lite svag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pacemaker och röjsåg.

Avslutat-02  
#556312 Va har du för stift i den, sätt i RCJ7Y då är den avstörd.

Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556318 Jag kör med Stihl FS 410 men har även använt diverse röjsågar från Jonsered och Stihl utan att känna minsta obehag.

Har aldrig känt någon påverkan på pacemakern oavsett vilken röjsåg/motorsåg/radiokåpa eller annat verktyg jag använt - måste vara något väldigt särskilt med din såg tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Micke36  
#556319 Ja, nåt särskilt är det med den för jag känner inte av motorsågarna 2 nya stihl och en gammal echo. Det enda jag känner av är röjsågen och om jag håller elverktyg lite för nära typ tigersåg, skruvdragare och slagborr eller liknande, även jaktradion och mobilen måste va en bit ifrån. Jag jobbar som snickare så jag kommer ju ändå i kontakt med en hel del verktyg och maskiner.
Jag ska prova först med att byta stift men om inte det hjälper så får jag köpa en ny och dt verkar ju inte spela nån roll vilken modell man köper så länge den är ny.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pacemaker och röjsåg.

Avslutat-02  
#556324 Är lite dålig på tanaka men just så är det!

Köp nytt och slipp en hel del problem.

Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Micke36  
#557924 Sådärja, då blev det inhandlat en husqvarna 545 fxt autotune idag... provkörde den lite hos handlaren och mådde som en prins under tiden😊 så nu är det bara att ge sig ut i skogen och köra på! Första röjningen bli 7 ha "grön vägg" så vi får nog bekänna färg båda två😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Torbjörn Johnsen  
#557966
Micke36 skrev:Första röjningen bli 7 ha "grön vägg" så vi får nog bekänna färg båda två😁


Kan du inte ställa på pacemakern lite :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Pacemaker och röjsåg.

Micke36  
#557971 Det skulle ju va fint att ha en fjärrkontroll till den 😀 men Faktiskt så sitter det en typ av rörelsesensor i pacemakern som gör att den höjer pulsen när jag aktiverar mig.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).