SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

39 inlägg 34125 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#556025 Det har nog undgått få motorsågsintresserade att Husqvarna släppte en ny 50cc i proffssegmentet i början av 2019. Den heter Husqvarna 550 XP Mark II och du kan läsa mer om våra tester av sågen i trådarna Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2 och Test av kapkapacitet - 550 XP Mark II vs 550 G1 och 560 XP.

Nu har vi fått möjligheten att göra jämförelse mellan de två huvudmotståndarna i denna populära motorsågsklass - 550 XP Mark 2 och Stihl MS 261 C.

I och med lanseringen av den nya sågen från Husqvarna så kröp dessa två kombattanter än närmre varandra och på pappret levererar de båda 3,0 kW. Häng med och läs om vår jämförelse och missa inte videon längst ner som innehåller mycket snack men också en hel del verkstad i bland annat kaptester och vägning.

Riktigt bra motorsågar
Kontentan efter att undertecknad kört tester på 550 och 261 är att det är två riktigt bra motorsågar. Båda startar på max tre drag kalla och det är aldrig någon tvekan på egentligen någonting - funktions- och kvalitetsmässigt är båda riktigt bra, men det finns skillnader.

Rappare än en rappare
Tvåtakt handlar mycket om det aggressiva och snabba i motorn. Båda är mycket rappa men Husqvarna vinner knappt genom att vara mycket rapp redan från tomgång (till fullgas då). Man känner det, om än litet, under testet. Har man någon form av grundvarv på sågarna så är det ingen skillnad och i grunden är båda mycket rappa (man blir lätt bortskämd).
En annan sak jag märkte var att de är balanserade på olika sätt. 261:an reser sig mer när man torrgasar utan att hålla i främre handtaget. Det är dock inget påverkar användningen enligt mig.

261 är lättare
Redan på pappret är 261:an lättare än nya 550. Men det är först nu vi vet exakt och nu blir det nördnivå. Eftersom pixelsystemet är “standard” på nya 550 så ville jag mäta vikter med 1,3 mm brett 15” svärd och kedja. Men Stihl har inget 15” Picco (1,3 mm) så testerna är gjorda med ett 16”. Det kändes då fel att väga med olika svärdslängder så det fick bli fulltankat och fulloljat utan svärd och kedja och dessa vägdes sedan separat. 261:an är fulltankad nästan ett halvkilo lättare än 550 XP Mark II. Om det är mycket eller inte är upp till användaren, jag lämnar den frågan för diskussion här i tråden. Utan svärd och kedja så väger i alla fall 550:in 6 kg och 261:an 5,5 kg.

Startklara med pixel/picco svärd (15” för 550 och 16” för Stihl) så väger 550 ca 6,84 kg och 261:an 6,34 kg. Mer info finns i videon nedan.

Kaptider - vem är snabbast?
Svaret är att de är mycket likvärdiga och eftersom det inte är något vetenskapligt test så ska man vara lite försiktig. Sedan måste man lägga till parametern med sågkedjor som påverkar mångt mycket mer än vad man kan tro. De är som sagt likvärdiga men Stihl har lite snabbare kap egentligen rakt över. Det är dock såpass liten skillnad att det troligtvis inte spelar någon roll. Det får diskuteras här nedan.

Värt att notera är också att den mest jämförbara testen är med 1,5 mm 15” systemen. Detta eftersom de är exakt lika i setupen vid denna test. Går vi över på Picco/Pixel så hade Stihl ett tum längre svärd och ⅜ kedja. Det kan nog diskuteras om man kan jämföra rakt av bara det är samma spårbredd, vad tycker du?

Effektiv körtid
Undertecknad har kapat trissor för ett helt år under detta test. Anledningen var att försöka få till ett jämnt test som kunde visa på hur länge sågarna går på en tank. Även här blev kanske utfallet ganska tråkigt. 550 har 6% större bränsletank och kunde såga ungefär lika mycket längre.
Detta visar på hur lika de ändå är på något sätt.

Effektivt kapmått
En sak som är värt att ta upp är att nya Mark 2 har en längre sågkropp än föregångaren och 261:an. Husqvarna skriver på sitt svärd att det ska vara 38 cm på deras 15”. Stihl skriver 37 cm på dito. I verkligheten får jag det till 34,5 cm för Mark 2 och 36 cm för Stihl. Jag visar det utförligt i videon och där ser man också tydligt hur ljuddämpare och oljetråg sticker fram på nya 550.

För övrigt så är det ganska intressant att Husqvarna har 2 drivlänkar mer på sitt 15” svärd. Detta då de har 64 drivlänkar och Stihl har 62. Man ser det tydligt på uppbyggnaden då Husqvarnas svärd är längre.

Inköpspris, garantier och liknande är inte med i denna jämförelse, det är något vi får diskutera vidare kring tillsammans!

Video från testet:





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556110 Veldig bra test ! Når da gjeld kjede ville eg kjørt samme på begge to: X cut så då blir forskjellen meir sjølve saga eller powerhead som amerikaranarane seie. Når da gjeld sagene de har testa så trur eg dei fleste i Norden bruke utgavane med varme i håndtaka så er ett lite moment der og.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

Pamf  
#556228 Intressant test men utifrån slutsatsen att kedjan är avgörande hade det varit kul att se ett test med ett antal olika kedjor som folk på SF hittills rekommenderat för att se vilken skillnad det faktiskt är. Där en och samma person filar kedjorna så man även kan jämföra kedja direkt ur förpackningen o filad nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

Vedproducent  
#556232 Det där halvkilots skillnad tror jag blir en nackdel för Husqvarna. Tänk att du kan köpa en Stihl 462 ett halvt kilo tyngre än 550 (samma skillnad som det är mot 261:an) och då får du 4,4 kW istället för Husqvarnas 3 kW.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

Avslutat-02  
#556236 Då väljer ja 462:an.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

fs480  
#556354 Bra test, känns bra att köra Stihl 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

anersimyra  
#556355 Inte för att det i praktiken spelar någon som helst roll, men såglängden bör mätas mot barkstödet och inte mot sågkroppen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

Avslutat-02  
#556364 En del har lång, en del har kort,,,,, =))

Avatar Fallback

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556365
anersimyra skrev:Inte för att det i praktiken spelar någon som helst roll, men såglängden bör mätas mot barkstödet och inte mot sågkroppen.. :-bd

Samme tenkte eg og på, men lurte på om grunnen var at ein del skrur av barkstøttå

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

Fredrik Reuter  
#556374 Hej,
Ja, tanken for runt när jag mixtrade med detta.
Men jag tänkte tvärtom, hade jag gjort det så hade fler klagat på att man borde mäta från sågkropp...

Vi borde göra en undersökning hur många som använder barkstöd 2019, det känns ändå som att trenden är att fler gör det?

Tack annars för alla glada tillrop, det är riktigt kul att testerna uppskattas! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

anersimyra  
#556379 Monterar man ett 15” Tsumura på sågarna så blir den effektiva svärdslängden något lite kortare på 261:an jämfört med 550.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

Fredrik Reuter  
#556385 Ja, det kan kanske bli så med olika svärd mellan 261 och gamla 550 då de är i princip likvärdiga i detta mått.
Men kolla videon, det är MK2 som har helt andra mått.

Eller har du mätt på Mk2 på Anders?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

Hema  
#556386 Snygga kakor Fredrik! 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

anersimyra  
#556402
Fredrik Reuter skrev:Ja, det kan kanske bli så med olika svärd mellan 261 och gamla 550 då de är i princip likvärdiga i detta mått.
Men kolla videon, det är MK2 som har helt andra mått.

Eller har du mätt på Mk2 på Anders?

Nej, det gäller 550.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)

anersimyra  
#556407 Hur många har beställt den nya MKII.. :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).