Skogsröjning

Lön som skogsröjare

53 inlägg 33739 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

isteskog  
#556045 3000 kr/ha låter billigt i Hälsingland! Då ska bestånden inte vara för gamla och inte för mycket lövbemängda. Underväxtröjningen ska se ganska illa ut om den ska gå på 2000kr/ha. Men det är min uppfattning .....

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Avslutat-02  
#556053 Det är genrella priser, har inte haft en röjning på ca 4 år som kostat under 2000 kr exklusive moms i underväxtröjning.

Men som skrivet, då är det en del att göra.
Bolagen röjer inte oftast bestånd som inte behovet är stort i, eller intill bebyggelse.

Vad gäller ungskogsröjning, så börjar jag att räkna runt det priser/ha, och sedan så räknar ja timmarna ja röjer, ibland mindre ibland mer oftast mer, sista ungskogsröjningen kostade 6700 kr/ ha exklusive moms.

Skit dålig skog med mycket älgskador och dålig terräng.

Sedan finns det dem som gör det för mindre, men det ska kosta lite att anlita också.
Staten ska ha sin del av kakan, sedan ska ja betala alla fakturor, och ta ut lön.

Är oftast inte lönsamt att ta vissa jobb om man inte vågar ta betalt.

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

isteskog  
#556058 De gånger jag röjer tar jag timpenning, hektarpriset som blir brukar spegla hur beståndet sett ut! 🌲

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Avslutat-02  
#556062 Det gör ja också, men markägaren frågar efter ett generellt pris, så svarar jag i pris per ha.

Sedan säger ja att det kan kosta mer eller mindre beroende på hur marken ser ut mm.

Användarvisningsbild

Re: Lön som skogsröjare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556064
vinterrojarn skrev:Det gör ja också, men markägaren frågar efter ett generellt pris, så svarar jag i pris per ha.

Sedan säger ja att det kan kosta mer eller mindre beroende på hur marken ser ut mm.



Vi utför också större delen av våran röjning på ackord och priserna stämmer väl överlag rätt väl mot de du tidigare tog upp, något lägre på underväxtröjningen och något högre på ungskogsröjningen men inga större skillnader. Vi kör främst på ackord eftersom markägarna vill i förväg veta ungefär vad det skall kosta.

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Avslutat-02  
#556067 Ja det är ju helt förståeligt att skogsägaren vill ha en koll på summorna.

Sedan är det lite svårt tycker ja att ge ett ganska exakt pris per/ha.

Inte som när en hantverkare skickar offerter.

Tim pris ger en tydlig helhetsbild att sköta skogar blir billigare att sköta.

Användarvisningsbild

Re: Lön som skogsröjare

sundelius  
#556128 Enligt mig är mycket av problemet med fast pris detsamma varken det gäller hantverkare eller röjare.
Man måste ta höjd för oförutsedda grejer och räkna lite högre.
Det bästa enligt min mening när man anlitar arbetskraft är att fråga efter en grov uppskattning och sen låta dem jobba på timme. Detta om man anlitar någon man har förtroende för. Blir i längden billigare och ett bättre ufört jobb

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Avslutat-02  
#556144 Instämmer med föregående skrivare..... :d

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Tralsmo  
#556164 Instämmer ochså med föregående talare.
Idén mån ja inte röjer själv så anlitar ja alltid känd firma på timme.
Dom ä dyrare på timpenning än va nån angett här på forumet men slutresultatet blir bra å inte dyrare.

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Norrtälje  
#556188 För att fortsätta jämförelsen med hantverksbranschen där många lämnar gratis offert - upp med en drönare och 15minuter senare vet ni på ett ungefär hur många timmar det skulle ta?

Användarvisningsbild

Re: Lön som skogsröjare

anersimyra  
#556197 Lustigt att en fråga om lönebilden alltid till slut handlar om företagares debiteringsbild.. :mrgreen: men jag misstänker jag att många anställda är grundlurade av arbetsgivaren..https://www.gsfacket.se/globalassets/do ... er_swe.pdf

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Avslutat-02  
#556199 Nja nå 146 kr i timmen kanske man ger en med utbildning och erfarenhet.

Sedan är det ju annorlunda för oss alla, vi som jobbar som företagare,eller är företaget kan ju inte enbart räkna lön efter röjning, utan mer arbetsinsatser tillkommer.

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556207 När jag hade anställda så var lönen 165 kr tim utan erfarenhet inom anläggning, debiterade 371 kr tim till kund

Användarvisningsbild

Re: Lön som skogsröjare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556259
Norrtälje skrev:För att fortsätta jämförelsen med hantverksbranschen där många lämnar gratis offert - upp med en drönare och 15minuter senare vet ni på ett ungefär hur många timmar det skulle ta?


Finns väldigt bra satellitbilder nu för tiden också, så man behöver sällan mer än 5 minuter i beståndet för att förstå hur det ser ut tillsammans med bilderna från satellit...

Avatar Fallback

Re: Lön som skogsröjare

Norrtälje  
#556261 Vilken tjänst använder du då för "väldigt bra satellitbilder" och kan man se hur färsk bilden är??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).