Skogsekonomi

Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

66 inlägg 63254 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#556077 Stort TACK för all er input! Eftersom det är tydligt och klart att vi var rätt korkade som tänkte ändra till småhusfastighet så har jag nu pratat med Skatteverket (för en gångs skull en hjälpsam och trevlig handläggare) som sa att det bara var att skicka in en ny deklaration så detta ska vi göra omgående!

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#556080 hör av dig med hur det går att omklassa...
nästa steg blir att momsregga om allt går bra =)

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Åkesson  
#556109 Hej.

Och glöm inte att om du under längre tid skall hyra ut de extra huset ( mer än 2 år har jag för mig) så är du automatiskt näringsidkare och skall driva denna uthyrning som företag, anskaffningsvärdet blir anskaffningskostnad, kostnader kan dras av etc. Gör heller inga avskrivningar på detta huset då du isåfall senare måste tillbakaföra detta då du eller någon annan skall bo där som inte betalar hyra.

Men ta upp detta precis som många sagt tidigare med någon som kan detta.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Norrtälje  
#556133
Marhug skrev:Eftersom det är tydligt och klart att vi var rätt korkade som tänkte ändra till småhusfastighe


Alla här är ju intresserade av skogsbruk så där är ju utgångsaspekten här och många tycker nog det är synd att ännu en gård skulle försvinna. Nya mindre lantbruksfastigheter tillkommer ju dessvärre inte trots intresset av självhushållning och mindre gårdsverksamheter kommit tillbaka.
Vore dina 2,9hektar inte lantbruk tror jag definitivt du missar många potentiella köpare men det kan finnas aspekter vi som bara ser skogsbruk missar t.ex en fråga om andrahandsuthyrning eller belåning som du tar upp eller en framtida fråga om att få stycka så går det ju alltid att tänka om senare så länge du har 110/120.
Att stycka och sälja tomter från 120 kan du då samordna med SKV och lantmäteriet så du inte går bort dig och först taxerar om och sen får du kanske ändå inte stycka som du ville.

Men grattis till gården, nu kan gårdens arbetsfyrhjuling få en ekonomibyggnad för oskattade pengar och utan bygglov men håll för skattens skull isär så inte material och inköp till gårdens näringsverksamhet hamnar i boningshuset eller till era privata intressen.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#557694 Har nu skickat in en ny deklaration men har också pratat med Skatteverket som säger att man antingen kan bilda enskild firma (en var för mig och mannen eftersom vi står på gården båda två) eller så kan min man ha enskild firma och jag baka in min del i mitt aktiebolag. Skatteverket ville dock inte kommentera för- och nackdelar med detta.

Någon synpunkt på hur man bör göra här? Några för- och nackdelar? Något man bör tänka på vid eventuell skilsmässa? Mitt AB är min enskilda egendom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Arvid0  
#557696
Marhug skrev:Har nu skickat in en ny deklaration men har också pratat med Skatteverket som säger att man antingen kan bilda enskild firma (en var för mig och mannen eftersom vi står på gården båda två) eller så kan min man ha enskild firma och jag baka in min del i mitt aktiebolag. Skatteverket ville dock inte kommentera för- och nackdelar med detta.

Någon synpunkt på hur man bör göra här? Några för- och nackdelar? Något man bör tänka på vid eventuell skilsmässa? Mitt AB är min enskilda egendom.
nä skatteverket ska vara "neutrala". jag skulle (och har själv) behållit ab:t separat och kört gården som enskild firma. du kan då fakturera ab:t för det som ab:t drar nytta av på gården och på så sätt få in "oskattade" pengar.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#557697 Precis, därför är det oftast värdelöst att fråga dem om det mesta tycker jag..

Tack för input! Bedriver konsultverksamhet och har därför bara ett kontor i bostadshuset = jag kan inte fakturera AB från EF. Däremot kan jag ju hyra kontoret av oss som privatpersoner såklart, och sen när jag flyttar kontoret till en stuga på gården (den hyrs nu ut skattefritt som bostad) så kan kanske EF fakturera mig för den hyran? Eller funkar det inte på en liten stuga eftersom det inte hör till lantbruket kanske..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

ÅsaNisse  
#557792 Håll dig till att hålla koll på intäkter och kostnader från externa kunder/leverantörer i första läget. När du börjar snurra med att fakturera från ena byxficka till den andra ( närstående) så blir oftast skattmasen frågvis. Det finns ganska skarpa regler på sådant.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Arvid0  
#557797 så länge man håller marknadsmässiga priser ska det inte vara något bekymmer. du kan ju t ex behöva lagerutrymme eller uppställnings/parkeringsplats till ab:s eller kunders bilar.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#557824
Arvid0 skrev:så länge man håller marknadsmässiga priser ska det inte vara något bekymmer. du kan ju t ex behöva lagerutrymme eller uppställnings/parkeringsplats till ab:s eller kunders bilar.


jo om det görs på samma sätt år efter år..

att ändra belopp för att justera resultatet i något bolag kan du glömma =) (vid en kontroll vill säga)

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Arvid0  
#557826
Camaro1969 skrev:
Arvid0 skrev:så länge man håller marknadsmässiga priser ska det inte vara något bekymmer. du kan ju t ex behöva lagerutrymme eller uppställnings/parkeringsplats till ab:s eller kunders bilar.


jo om det görs på samma sätt år efter år..

att ändra belopp för att justera resultatet i något bolag kan du glömma =) (vid en kontroll vill säga)
varför?


eller menar du justera i efterhand för att påverka resultatet?

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#557828 att man justerar hyresbeloppet utifrån vad man vill få för resultat i tex AB:t..
vill man sänka resultatet där fakturerar man ett högre belopp från sin EF.

här ska man vara försiktig, och konsekvent

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

svampbob  
#557888
Marhug skrev:Precis, därför är det oftast värdelöst att fråga dem om det mesta tycker jag..

Tack för input! Bedriver konsultverksamhet och har därför bara ett kontor i bostadshuset = jag kan inte fakturera AB från EF. Däremot kan jag ju hyra kontoret av oss som privatpersoner såklart, och sen när jag flyttar kontoret till en stuga på gården (den hyrs nu ut skattefritt som bostad) så kan kanske EF fakturera mig för den hyran? Eller funkar det inte på en liten stuga eftersom det inte hör till lantbruket kanske..?


Jag har haft kontoret till mitt AB hemma de senaste åtta åren och då det inte finns en egen ingång till kontoret så kan jag inte ta ut någon hyra åtminstone är det vad min revisor på LRF konsult säger.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#557890 det med egen ingång är borta sen ett antal år.
dock är det en bra tumregel som man fortfarande kan använda sig av.

fråga din konsult igen om det är fråga om en riktig kontorsuthyrning

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

svampbob  
#557967
Camaro1969 skrev:det med egen ingång är borta sen ett antal år.
dock är det en bra tumregel som man fortfarande kan använda sig av.

fråga din konsult igen om det är fråga om en riktig kontorsuthyrning


Ja det är nog fem år sedan jag frågade senast. Igår fick jag en faktura igen från revisorn på 20-tusen för skatterådgiving och i januari betalade jag 22-tusen för bokslutet. Jag har ifrågasatt den senaste fakturan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).