Trädfällning (arborist)

Barkborre

11 inlägg 6844 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborre

StoraB  
#556047 Min 20-åriga granplantering har angripits av b.borren. Angreppet kommer från min granne-Växjö stift som låtit träd ligga under en tid in i min plantering som gränsar. Jag upptäckte ej angreppet i tid (trädet) och nu har jag tvingats såga ner och röja upp ca,70 st. 20-åriga granar. De verkar ointresserade och kommer ej för inspektion. Är det mitt ansvar att grannen ej sköter tillsynen på sin skog ? Det här har inneburit massor av jobb allt vad det innebär av slit.

#barkborreangrepp2019



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Barkborre

slatte  
#556051 20 år låter som lammkött för barkborren. Jag antar att träden tog mycket stryk av det varma vädret i sommar, hur är marken där dessa granar befinner sig? Tråkigt när så ung skog dör.

Avatar Fallback

Re: Barkborre

jannee  
#556052 Tyvärr är det sådant man kan få räkna med eftersom det får ligga 5 m3 skog/ha oupparbetat.
Svårt för att inte säga omöjligt att tvinga grannen (vem det än må vara) att upparbeta all stormfälld ved.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre

Bax  
#556055
jannee skrev:Tyvärr är det sådant man kan få räkna med eftersom det får ligga 5 m3 skog/ha oupparbetat.....



Gäller detta såväl gran som tall? All skog?
Morsan har samma situation, med kommunen som granne, men det är då tall som ligger ner.

Avatar Fallback

Re: BarkborreDom kan alltså medvetet missköta relationen med

StoraB  
#556059 Det här betyder mycket för mig som är utsliten i axlarna. Det går heller inte att återplantera i dessa mörka gläntor. När jag tog över gården var allt av värde nersågat. Jag har jobbat hårt för att återställa en del. Jag vill se en lösning som inte bara drabbar mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre

Avslutat-02  
#556066 Undrar om det verkligen är helt enligt lagen att mitt kusvirke drabbar grannarna, det tror jag inte.

Då jag som skogsägare har ett väldigt stort ansvar att inget från min mark, får drabba eller orsaka skada.

Va gäller vindfällen och dödved så ska skiten ut. Jag städar, och städar gärna på andras mark mot faktura.


Tror inte att granborren angriper tall, men det finns andra baggar som ställer till det.
Om man är orolig, få ut SVS och försök få till ett åläggande..... :d

Avatar Fallback

Re: Barkborre

StoraB  
#556072
slatte skrev:20 år låter som lammkött för barkborren. Jag antar att träden tog mycket stryk av det varma vädret i sommar, hur är marken där dessa granar befinner sig? Tråkigt när så ung skog dör.

StoraB: Ser nu ut som ett stort hålrum med tomma fläckar i ett stråt från deras nedfallna träd. I övrigt är det från början mkt. gammal åkermark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre

Avslutat-02  
#556075 Det bästa vore om nu det fanns lite logik i besluten SVS tar, inte lämna liggande virke efter ett sådant yngel år.

Ta reda på allt i ca 3 år framöver, och den som inte gör det får skogen städad ändå och fakturan hemskickad.

Varför inte? Kan man tvångsinlösen skog så kan man med lite tvång sköta den också, utan andra människors bekostnad.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre

Knagge  
#783472 Barkborre dödad tall röjt I våras har upptäckt några få som dött i sommar.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783474 Skulle mer gå på någon typ av bastborre

Användarvisningsbild

Re: Barkborre

Knagge  
#783481 Ja det kan nog vara bastborre .
Man tror att tallen skall tåla det mesta när den vuxit över älgsäker höjd men den har dödlighet den med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).