Motorsåg och handhållet

Hjälp felsökning 357xpg

115 inlägg 19639 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553276 Jo, Totte, du får nog vara mer specifik. :) Är inte van vid sånt här felsökande på sågar.

Något jag skall beställa tillsammans med membran? Insugsgummi? Impulsslang? Bränsleslang?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp felsökning 357xpg

totte  
#553287 Först och främst en membransats till förgasaren. Innehåller membran och de packningar som sitter vid membranen.

Slangarna kollar du noga, minsta ansats till sprickor eller de känns antingen hårda och torra eller sladdriga och lite upplösta så byt. Samma gäller insugsgummi, är det fräscht och fint finns ingen anledning att byta, men ser du någon ansats till skador så byt.

Kolla också filtret i tanken, verkar det tätt så byt.

Förgasaren rengör du enklast med att blåsa lite försiktigt, förgasar- eller bromsrengöringsspray är bra. Skruva ut båda nålventilerna och blås in med spray och se att det kommer ut både inne i förgasarhalsen och i små hål i membrankammaren. Använd helst inte tryckluft i kanalerna, vissa förgasare har små backventiler som inte tål det.

Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553313 Kanske byta förgasare? Jag har en Walbro, men i nyare modeller tycks det sitta en Zama. En del säger att Walbron kan ge upp:

https://www.arboristsite.com/community/ ... ap.215244/

Å andra sidan verkar det vara mycket religion i det hela. Skall se om jag får tag i membransats till Walbron, kanske inte från HVA?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553317
1551029863_img_20190224_182833206.jpg


Är det en såg från 2007?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp felsökning 357xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553339 Japp, tillverkad vecka 35 år 2007.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp felsökning 357xpg

johan eriksson  
#553349 Membran beställer man med fördel hos Sven på skogsverktyg.se
Om man inte vill köpa av sin lokala handlare.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553375 Personligen föredrar jag Walbro.
Bättre o jämnare kvalisort.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp felsökning 357xpg

totte  
#553389 Att byta förgasare är mycket sällan nån idé. Förgasarhus och munstycke är det ytterst sällan något fel på. Om det är en såg som har gått fruktansvärt mycket så den börjar bli sliten i spjällaxellagringen kan det finnas idé. Membran och allting runt om som är av gummi är däremot förbrukningsvaror.

Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555868 Okej, bytte membranen, nu går den ännu sämre. Startar och puttrar igång men stannar innan jag hinner pilla på gasen. Vet inte riktigt hur förgasarskruvarna skall stå, det sitter sådana där plastpluppar på dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Avslutat-02  
#555875 Byt packboxarna, och bränsle slangen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp felsökning 357xpg

totte  
#555876 Och du är helt säker på att du har satt ihop allt rätt med packningar och membran i rätt ordning på båda ställena.

Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555877 Är det lönt att byta på måfå? Börjar bli lite jobb och delar nu.

Säker är man ju adrig, men jag försökte sätta ihop det rätt i alla fall. I packningssatsen fanns det två packningar för det "stora" membranet, vet inte varför.

Har bränsleslang, insugsgummi och bränslefilter kvar att byta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Avslutat-02  
#555879 Förgasaren tror jag fungerar, låter mer som tjuvluft.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556091
Mangan skrev:Kanske byta förgasare? Jag har en Walbro, men i nyare modeller tycks det sitta en Zama. En del säger att Walbron kan ge upp:

https://www.arboristsite.com/community/ ... ap.215244/

Å andra sidan verkar det vara mycket religion i det hela. Skall se om jag får tag i membransats till Walbron, kanske inte från HVA?

Jag tycker walbro är att föredra.
Det bör inte vara problem att hitta.

Avatar Fallback

Re: Hjälp felsökning 357xpg

Avslutat-02  
#556113 Japp walbro är bra förgasare.

Zama är lite sämre, men duger...

Nu tror ja på annat fel än förgasaren, tror mer på slangarna, troligen på den bakom förgasaren. Vackumslangen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).