Trädslag

Björken dör

16 inlägg 10047 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björken dör

Nyborg  
#555695 Jag har haft rätt så många björkar som har blivit angripna av något som gör liknande gångar under barken som granbarkborren. Är det något man kan förebygga på något sätt? För rätt så många år sedan invaderades skogen av larver som åt upp bladen och sedan hängde i trådar från grenarna. Kan det ha något samband? Tråkigt när träden dör...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555703 Björksplintborre bör det vara som gjort gångarna! Och de ger sig på väldigt dåliga träd så de hade nog inte klarat sig ändå!

Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Nyborg  
#555730 Det betyder i så fall att många av mina björkar inte har det bra! Tror inte att det har att göra med att de står tätt. Har nog rätt bra jordmån (nästan svart jord) och allting växer så det knakar. Men kanske bättre att satsa på annat träslag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Nyborg  
#555733 Det borde inte betyda att de står varken torrt eller blött, de finns på olika ställen, både i sluttning och nere i sänkor med mer eller mindre stillastående vatten. Och dessutom inte i närheten av varandra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken dör

JensSkoog  
#555765 Har du några bilder, @Nyborg.

Avatar Fallback

Re: Björken dör

Avslutat-02  
#555767 Har en björk på var sida om en gran, som dött,lika granen också.

Gick väldigt fort, har undrat en stund varför.....

Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Nyborg  
#555780 Lyckades nog med bilder...

   TS
Avatar Fallback

Re: Björken dör

Avslutat-02  
#555792 Japp så ser mina träd hemma på gården ut också....
Borrjävlar?

Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555816 Det var björksplintbagge ser jag!

Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Nyborg  
#555855 Det var ca 25-30 år sedan vi hade invasion av nån slags larv som åt upp alla blad på björkarna. Det skedde två gånger vad jag kan komma ihåg. Jag läste på en sida att träden kan bli angripna när de har varit stressade eller har varit kalätna, kan detta ske efter så många år? Där kan i så fall förklaringen finnas till att så många träd har blivit angripna. Hoppas att det inte kan vara så att de kan sprida sig till friska träd om de växer sig starkare, då får man väl göra likadant som med barkborren. :|

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Nyborg  
#569170 Fler och fler björkar som dött eller är på väg att dö i skogen. Börjar tvivla på att de bara ger sig på redan sjuka träd, i så fall har nog de flesta björkarna mått mycket dåligt. Eller kan det vara så att borren har blivit så stark att den ger sig på friska träd? Tråkigt med döda björkar överallt! 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569172 Den har inte förmågan att ge sig på friska träd inte ens granbarkborren har det den tar hjälp av en blånadssvamp. Men tex lågt/högt vatten skadesvamp typ hånungsskilvim mm tror snabbt ned vitaliteten på träden

Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Nyborg  
#569179 Både de som står torrt i sluttningar och de som står i sänkor med stillastående vatten är drabbade. Men det verkar som om de största träden klarar sig bättre. Men då hjälper det inte att ta bort träden så fort man upptäcker dem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken dör

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569182 Nä.. Du kan ju rädda lite virksvärde om du är snabb

Användarvisningsbild

Re: Björken dör, och det gör ochså al!

JensSkoog  
#575821 Ser i tidningen idag att gråal är hotat eftersom det har importerats sjukdom som går på dom, isär vid vatten.
https://www.aftenposten.no/osloby/i/Wba ... -egen-hage

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).