Motorsåg och handhållet

Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

49 inlägg 10646 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#554704 Men jag gissar att du inte har minsta susning om den saken, har jag rätt, eller.. 😉

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

stegmaster  
#554705 Då skulle vel rengörning av filen kunna göras så enkelt som att filen dras igjenom en lagom stiv börste varje gång den gör fram/tilbaka rörelse, eller? 🧠

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Ent  
#554707 [/quote]
Det måste man inte tvunget göra, men en nyhuggen fil har likt många andra skärande verktyg en råegg som med fördel avlägsnas genom att dra några tag i ett stycke mässing, och sådant måste ju en expert likt dig ha full koll på.. :-bd[/quote]

Om det var riktat till mig så får jag väl säga som så att för varje liten kunskap jag förvärvar så öppnar sig ett helt universum av nya saker jag inte hade en susning om :-o
Och det är genom diskussion på såna här forum man lär sig, så jag är tacksam mot var och en som vill och orkar dela sitt vetande :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#554725 Utmärkt.. :-bd angående kritan så rekommenderas en filkrita i täljsten som är torrare än grafitditon.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554735 Jag testar allt! Man lär sig mycket av det.
Krita filar har jag inte märkt gör nåt bättre, inte heller o dra dem i nån mjukare metall.

Däremot så drar jag ett tag, vrider filen 1/3 varv och fortsätter fila. Efter den tanden drar jag filen genom trasa så skiten från första draget och spån etc försvinner. Lättare o göra vad man kan för att filen inte ska bli skitig än o få den ren igen.
Skitig blir filen oavsett då tvättar jag med handelsbensin eller brakeclean. Det går rätt några ggr.. När det inte går mer doppar jag filen i äppecidervinäger, ställer den med huggningen upp en minut sen tvättas detta av. Då är den oftast som ny igen.

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554749 En annan sak jag tycker är viktig är att sågkedjan inte dryper av kedjeolja. Olja är ju ett smörjmedel och det är ju inte så bra att ha mellan tand och fil. Det sista jag gör efter en dag i skogen är att såga med låg hastighet i tex en stubbe så man "tvättar ur" oljan från tänderna. Sen kan man köra hem och fila kedjan med lätthet utan att få olja på filen.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554969
anersimyra skrev:För att få maximal skärpa och hållbarhet på en fil ska den köras i ett stycke mässing för att grada av filen innan den används i hårdare material. Den hållbaraste filen som dessutom ger bäst resultat är pferd smoot cut. Den är inte lätt att få tag på men säljs av Sven junghans på skogsverktyg.. :-bd


Er på jakt etter ei god 4,5 mm fil. Brukar da på slutten på X cut kjedene, men ser ikkje ut som skogsverktyg har da berre vanlig pferd for 4,5 mm. Har erfart at god fil har mykje og sei.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554971 Såg litt på pferd si sida dei har 3 ulike filer. Classic, premium og smooth cut.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Førland  
#555813 Bestillte 6 stk pferd filer,skal bli morro å teste de,återkommer når jeg har testet en stund.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555818 kor Fekk du bestilt henne?

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#555827
can skrev:kor Fekk du bestilt henne?

Det står på paketet.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555845 Ja ser da no når eg brukte nettbrett og ikkje mobil, trur da der er vanlig pferd eg vil prøva smooth cut, fann ein plass dei har da

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Førland  
#555857 Disse heter clasic cut.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555865 Er vel den vanlige typen, premium er vel den andre no, ikkje smooth cut

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

jan larsson  
#555898 Ja tänk vilka kunskaper o nyheter det finns.

Men det ska ju vara värt mödan o fungera i praktik också. Det finns säkert en del att vara vaksam på för tänkt optimal funktion.
För mig ser det ut som en nördpryl.

All filning gör jag ute i skogen o färdig för nästa dag innan de ställs in i bilen. Och då oftast som en lätt putsning varje tankning. Med oregonfil o ganska täta byten. Knackar ur o drar baklänges på lämpligt rent ställe. En fil är billig köpt i dussinpack.

Men lite lat är jag. O skyller på synen med åldern. Jag använder hva:s rullmal. Tyvärr i mitt tycke usel kvalitet men den i bästa utförandet. Går inte många filar innan byte.

Där skulle jag kunna nörda lite. För i skallen har jag en mall med toppkvalitet. med möjlighet till finjustering åt flera håll för att passa olka typer av kedjor. Eller för individuel inpassning o karaktär. O fortfarande lika smidig som hva:s men stadigare. O inte dyrare än en årsförbrukning hva. Mallar.

Den som känner sig manad så är det fritt att använda uppslaget och konstruera. Jag skulle kunna. men försöker prioterar mina påhitt o det finns större redan igång. Men köpare blir jag.

Underställningen slipas i oregons slipmaskin ca. 3 gånger. Första innan ny kedja tas i bruk o ca. 2 gånger till.


Stegmaster frågade efter gissa priset. Jag tror inte mer än 2800 kr+m. Resten tar de igen på filförsäljning. Och jag blir ingen köpare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).