Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pto hydraulik på vagn

55 inlägg 26163 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pto hydraulik på vagn

jonko  
#555489 Är precis på G att beställa saker men har en par funderingar:

Vill man ha pumpen på dragbommen eller på pto n ?

Jag tror på pto då det funkar hur än man vrider vagnen... berätta era erfarenheter.

Sugledning skall ju vara grotesk stor (ca 70l/min) men var i en tank tar man ut sug? I höjd från botten mätt.

Tänkte endast köra returfilter i systemet, behöver mam tänka om och sätt tryckfilter å?

Har ni bilder, tveka ej att klistra in dem.
Detta blir ju ett eget ihopplock då leverantören ej hade så roligt system jag önskade...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

Ldsaren  
#555497 Tryckfilter efter pumpen är ju bra om pumpen skulle rasa och bitar kommer in i systemet.
Jag har tänkt och sätta ett efter traktorpumpen , har ju ett.

Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

stegmaster  
#555530 Jag har ochså båda tryck och retur filter.
Systemet er gearpump, med pump/växel direkt på pto. 75l/min.
Det ble kanon fint efter jag fick pump/växel direkt på pto tappen utan forlängare.
Går helt roligt och fint(ingen wobbling), och går helt klar av draget oavsett posistion.
Inga jättagrova slanger, utan 1" til sug, och 3/4" til tryck.

1552066434_img_20190225_164253.jpg


1552066451_img_20180418_171628.jpg

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#555537 Trevligt. Ja har inte riktigt lyckas mäta att jag ska få rum med det direkt på tappen... ännu... vet ej hur jag ska lösade just nu..

De där tryckfiltren är så prkeles dyra... men bra å ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

JoTh  
#555557
jonko skrev:Är precis på G att beställa saker men har en par funderingar:

Vill man ha pumpen på dragbommen eller på pto n ?

Jag tror på pto då det funkar hur än man vrider vagnen... berätta era erfarenheter.

Sugledning skall ju vara grotesk stor (ca 70l/min) men var i en tank tar man ut sug? I höjd från botten mätt.

Tänkte endast köra returfilter i systemet, behöver mam tänka om och sätt tryckfilter å?

Har ni bilder, tveka ej att klistra in dem.
Detta blir ju ett eget ihopplock då leverantören ej hade så roligt system jag önskade...


Har själv pumpen direkt på kraftuttaget.
Det har fungerat bra i 10år.
Beställde ny vagn med pump och tank direkt från vagnstillverkaren.
Men de hade tyvärr inte något större sinne för att konstruera med slangdragning mm.
Så det fick göras om helt innan vagnen togs med ut i skogen.
Sugledningen har en central position över dragstången idag, och går i en vid båge uppåt,
för att räcka till vid fullt styrutslag av både vanliga draget mot traktor samt fullt utslag på ramstyrningen.
Samt att vagnen tillåts att ocillera i sidled i förhållande till traktorn samtidigt.
Krävs då en relativt lång sugslang.
Sugslangens båge hålls upprätt med en längre kapellstropp och vanliga spännremmar.
Kan på det viset flexa vad som behövs.

Skall man använda kraftuttagsaxel, bör det troligen vara vidvinkelknutar för att det skall fungera i alla lägen.
Men har även sett fina lösningar på den varianten, så visst funkar det också.

Sugledningen tas i botten på tanken.
Dock bör det ske så långt från returledningens inlopp som möjligt.
Bör även vara skvalpskott mellan dessa punkter.
Skvalpskottet är med fördel delvis gjort i perforerad plåt.
Då får den perforerade plåten funktionen att avlufta oljan naturligt.
Viktigt är även att returfiltrets difusor (hylsa som filtret sitter nedsänkt i) förlängs så returflödets utlopp alltid mynnar ut under oljenivån i tanken,
även då tanken lutar.
Annars uppstår kavitation.
Vilket innebär att oljan får en massa luft inblandad i sig.
Det är ett effektivt sätt att skada pumpar och även tätningar mm i ett hydraulsystem.

Tankens storlek bör inte dimensioneras för snålt, då den även har en kylande effekt på systemet.
Fördelaktigt om den totala oljevolymen kan hållas upp en del och avleda värmen.
Givetvis inom rimliga gränser på volym.
Tumregeln är att en hydrauloljetank minst bör vara kring 20% av totala systemets oljemängd på ett mobilt system.
En tank kring minst 50L kan vara rätt lämpligt men det skadar inte med 80L heller om du kommer att köra mycket med kranen.

Kanske du redan har tittat på de universalkit som Weimer har att erbjuda med PTO-pump och tank.
Annars kankse det kan vara ett bra alternativ att utgå från.
Det är mycket jobb att bygga en hydraultank från grunden.
De har standardtankar som bör fungera rätt hyfsat, kanske med mindre modifikationer.

Länk till Weimers PTO hydraulik kit: http://www.weimer.se/Shop/List/Traktordrivna/55/1

Viktigt om du väljer att bygg egen tank är att utgå från kallvalsad plåt.
Används varmvalsad plåt måste den betas, annars kommer glödskalet på plåten att ställa till stora problem,
och riskera att pumpen kommer att skadas bland annat.
Beroende på att glödskallet kommer att släppa över tid.
Tillverkas egen tank är det även viktigt med en nogrann avfettning och tvätt med hetvatten, och noggrann rengöring innan montering.

Det duger gott med enbart ett returfilter och andningsfilter på ett så pass enkelt hydraulsystem.

Tänk på att inte dimensionera flödet utefter 540rpm på PTO.
Utan kolla vad varvtalet på PTO är kring 1000 rpm på motorn och gör valet av pump utifrån detta.
Bättre att lägga ur kraftuttaget vid längre transportsträckor för att slippa varmgång.
Samtidigt fördelaktigt att kunna köra kranen på ett behagligt varvtal med gott hydraulflöde.
Är traktorn väldigt motorsvag, kan det bli problem.
Men är det typ 70Hk och uppåt är det inget problem med vridmomentet på motorn på dessa lägre varvtal,
även om du vill ha lite högre hydraulflöde, det är ju måttliga trycknivåer till en griplastarkran på en skogsvagn.

Själv har jag en Valtra 6350HT med 12T SM Vagn (idag Trejon 6600 kran nästan) och en pump som teoretiskt skall leverera 120l/min vid 540rpm på PTO.
Den har prestanda som en äldre skotarkran, så vi är mycket nöjd med den lösningen.

Kontrollera gärna vilket rekommenderat flödesbehov din kran har.
Samt vilket max flöde kranventilen är dimensionerad för.
Anpassa pumpvalet utifrån det.
Så kommer det att bli en behaglig och fin lösning.

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

ulfgustav  
#555564 På enklare maskiner som traktor kärror mm så anser jag att det räcker med ett bra returfilter 10 my samt gärna med indikator, för det allra viktigaste är att filtren sköts och byts, returfilter skall dessutom vara rejält överdimensionerade så att de inte by-passar vid t.ex kallstarter. Lämpliga prylar t.ex färdiga tankar pumpar och växlar mm hittar du hos AMAB hydraul eller dess återförsäljare. Betr sugledning så är det viktigt att den får sådan placering så att den aldrig kläms, positivt sugförhållande är bra 1 - 11/2" slang bör räcka

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#555688 Många goda tips på en gång här.
Jag har räknat fram att det borde vara en 43cc med 1:3.5 låda. Det skulle ge mig önskat flöde vid behagliga 11-1200 rpm på 750 pto.

Tänkte försöka beställa från england saker, när man bor på Åland e de ju ett helskotta att beställa saker till ön med moms och perkele...

Har typ ritat tanken klart, är dock kluven om ja borde stoppa in en manlucka, regel är ju att det skall vara fas på returröret, men jag tänkte jag skulle va snäppe värre och lägga fullradie tratt på... allt för att slippa bubblor.

Det jag inte har någon aning om, sug ledningen, är det bara at dra in en rörstump i tanken? Jag har aldrig sett hur det görs, eller tänkt på de. Sugsil? Dysa? Snekapat? En liten bit från botten e ju bra...

Var och kikade på en palms tank, den hade ju suget nära på mitt på sidan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#555689 ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

ulfgustav  
#555710 Lägg suganslutningen minst ca 20-25 mm från botten, placera den så långt som möjligt från returen, beroende på tank utformning så kanske du skall satsa på en mellanvägg, med t.ex 1/3 dels höjd av tankvolym detta för att förlänga sträckan för returoljan att avlufta. Bra returfilter skall du satsa på och absolut inget sugfilter, det är ett otyg som härstammar från mellan europa. Avtappnig på hydraultanken är bra placeras t.ex i ett hörn, så att du vid behov kan parkera vagnen lite på snedden låta den stå en eller några dagar och därefter dränera.

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

Ldsaren  
#555729 När man byter olja kan man ta bort och sätta returslang i ett kärl och köra alla funktioner och fylla på under tiden

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

Ldsaren  
#555731 Om det är dålig olja varefall .

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555735 När jag gjorde min tank för takmontaget blev den stor i fyrkant men inte så hög.
Sugröret drog jag in till mitten av ytan någon cm uppifrån botten med skvalpplåtar åt fyra håll, allt för att säkra att de finns olja även när de lutar åt alla håll.
Returfiltret sitter i ena monterat i en sparat plåt som fungerar som manlucka om de behövs.
Byggde tanken nångång i mitten av 90talet och öppnade den för första gången när jag byggde nuvarande traktor 2012 och torkade ut den invändigt.
De var inte mkt smuts i tanken och magneten som finns i den fanns de knappt inget på heller så returfiltret hade gjort sitt jobb

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#555744 Tackar hjärtligt för all info! Massor visste jag men lite ider och tips får man varje gång.

Skvalpskott blir det, givetvis! Ha bara inga prov allt klart hur ja ska ha dom än... har vissa problem med att få simuleringen i mitt cad program att spela... är lätt ringrostig med :???:

Får se va tusan det blir. Beställd ikv iaf:pump med låda, hoppas jag får det att passa utan att måsta flytta ut de allt för långt (43cc med 1:3.5= 80l/min vid 540) returfilter påftllning med teycksatt filter till 0.35bar(onödigt högt men hitta inget på 0.1bar) samt lite slang och annat skojj...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

ananders  
#555835 Så här ser mina grejer ut.

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#563038 Provmontera pump å låda, var skit nervös att de inte skulle gå fritt. Men ja har ju säker 2mm tillgodo när man lyfter det i linje 😁

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).