fre 08 mar 2019, 20:38#555557
jonko skrev:Är precis på G att beställa saker men har en par funderingar:
Vill man ha pumpen på dragbommen eller på pto n ?
Jag tror på pto då det funkar hur än man vrider vagnen... berätta era erfarenheter.
Sugledning skall ju vara grotesk stor (ca 70l/min) men var i en tank tar man ut sug? I höjd från botten mätt.
Tänkte endast köra returfilter i systemet, behöver mam tänka om och sätt tryckfilter å?
Har ni bilder, tveka ej att klistra in dem.
Detta blir ju ett eget ihopplock då leverantören ej hade så roligt system jag önskade...
Har själv pumpen direkt på kraftuttaget.
Det har fungerat bra i 10år.
Beställde ny vagn med pump och tank direkt från vagnstillverkaren.
Men de hade tyvärr inte något större sinne för att konstruera med slangdragning mm.
Så det fick göras om helt innan vagnen togs med ut i skogen.
Sugledningen har en central position över dragstången idag, och går i en vid båge uppåt,
för att räcka till vid fullt styrutslag av både vanliga draget mot traktor samt fullt utslag på ramstyrningen.
Samt att vagnen tillåts att ocillera i sidled i förhållande till traktorn samtidigt.
Krävs då en relativt lång sugslang.
Sugslangens båge hålls upprätt med en längre kapellstropp och vanliga spännremmar.
Kan på det viset flexa vad som behövs.
Skall man använda kraftuttagsaxel, bör det troligen vara vidvinkelknutar för att det skall fungera i alla lägen.
Men har även sett fina lösningar på den varianten, så visst funkar det också.
Sugledningen tas i botten på tanken.
Dock bör det ske så långt från returledningens inlopp som möjligt.
Bör även vara skvalpskott mellan dessa punkter.
Skvalpskottet är med fördel delvis gjort i perforerad plåt.
Då får den perforerade plåten funktionen att avlufta oljan naturligt.
Viktigt är även att returfiltrets difusor (hylsa som filtret sitter nedsänkt i) förlängs så returflödets utlopp alltid mynnar ut under oljenivån i tanken,
även då tanken lutar.
Annars uppstår kavitation.
Vilket innebär att oljan får en massa luft inblandad i sig.
Det är ett effektivt sätt att skada pumpar och även tätningar mm i ett hydraulsystem.
Tankens storlek bör inte dimensioneras för snålt, då den även har en kylande effekt på systemet.
Fördelaktigt om den totala oljevolymen kan hållas upp en del och avleda värmen.
Givetvis inom rimliga gränser på volym.
Tumregeln är att en hydrauloljetank minst bör vara kring 20% av totala systemets oljemängd på ett mobilt system.
En tank kring minst 50L kan vara rätt lämpligt men det skadar inte med 80L heller om du kommer att köra mycket med kranen.
Kanske du redan har tittat på de universalkit som Weimer har att erbjuda med PTO-pump och tank.
Annars kankse det kan vara ett bra alternativ att utgå från.
Det är mycket jobb att bygga en hydraultank från grunden.
De har standardtankar som bör fungera rätt hyfsat, kanske med mindre modifikationer.
Länk till Weimers PTO hydraulik kit:
http://www.weimer.se/Shop/List/Traktordrivna/55/1Viktigt om du väljer att bygg egen tank är att utgå från kallvalsad plåt.
Används varmvalsad plåt måste den betas, annars kommer glödskalet på plåten att ställa till stora problem,
och riskera att pumpen kommer att skadas bland annat.
Beroende på att glödskallet kommer att släppa över tid.
Tillverkas egen tank är det även viktigt med en nogrann avfettning och tvätt med hetvatten, och noggrann rengöring innan montering.
Det duger gott med enbart ett returfilter och andningsfilter på ett så pass enkelt hydraulsystem.
Tänk på att inte dimensionera flödet utefter 540rpm på PTO.
Utan kolla vad varvtalet på PTO är kring 1000 rpm på motorn och gör valet av pump utifrån detta.
Bättre att lägga ur kraftuttaget vid längre transportsträckor för att slippa varmgång.
Samtidigt fördelaktigt att kunna köra kranen på ett behagligt varvtal med gott hydraulflöde.
Är traktorn väldigt motorsvag, kan det bli problem.
Men är det typ 70Hk och uppåt är det inget problem med vridmomentet på motorn på dessa lägre varvtal,
även om du vill ha lite högre hydraulflöde, det är ju måttliga trycknivåer till en griplastarkran på en skogsvagn.
Själv har jag en Valtra 6350HT med 12T SM Vagn (idag Trejon 6600 kran nästan) och en pump som teoretiskt skall leverera 120l/min vid 540rpm på PTO.
Den har prestanda som en äldre skotarkran, så vi är mycket nöjd med den lösningen.
Kontrollera gärna vilket rekommenderat flödesbehov din kran har.
Samt vilket max flöde kranventilen är dimensionerad för.
Anpassa pumpvalet utifrån det.
Så kommer det att bli en behaglig och fin lösning.