Uppvärmning

Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

32 inlägg 12291 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#555716
gnisten83 skrev:
Arvid0 skrev:
gnisten83 skrev:Man får väl ofta en bättre system med större volym så värmen räcker hela dagen
det bör ju vara anpassat efter pannans vedvolym. har du 5 kubikmeter ack-volym men liten vedvolym i pannan så måste du ändå kuta och fylla på pannan flera gånger innan ackvolymen är uppvärmd. pannan blir inte effektivare för att du har större volym än den klarar värma. är ju lätt att räkna ut hur stor volym acktank du bör ha till din panna, beroende på hur många ilägg du vill göra.

Nu var de inte 5m3 jag menade utan lagom volym för den pannan för med en styrd shunt få en jämnare värme inne.
Mitt nuvarande system med Värmebaronen 50ub utan fläktar o 3m3 tankar behöver med ilägg efter ett par timmar om jag ska hög nog temp i tankarna så inte shunten öppnar max innan nästa kväll.
Gammal mangårdsbyggnad med äldre renovering kräver endel effekt
jag tror vi menar ganska samma sak.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Cat554  
#555719 Er det ikke bedre å montere en riktig flisanleggning? Så er man fri for klyvning og ilegg, tanker og ventiler. Jeg erfarte at jeg plutselig hadde bare halften så mye å gjøre den vinterdagen det var i gang. Verd hver enda krone betalt og varenda timme i byggarbete.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#555720
stektlök skrev:Det är en djungel det här :/
nä, har man bara lite koll på effekt och energi så är det inte så avancerat. börja med att kolla vad ditt hus har för energibehov. energibehovet är detsamma oavsett värmekälla, eventuell panna och acktanksvolym. ett vedträ kan aldrig ge mer energi än det innehåller. min filosofi är att ta i veden så få gånger som möjligt och att elda så sällan som möjligt. vedhanteringen enligt mig ska vara rationell. hade jag inte haft vedmaskin, transportband och att ha veden på pall tror jag att jag hade valt en annan uppvärmning. samma sak om jag måste till pannrummet och fylla på fyra fem gånger innan min tank är uppvärmd.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#555722
Cat554 skrev:Er det ikke bedre å montere en riktig flisanleggning? Så er man fri for klyvning og ilegg, tanker og ventiler. Jeg erfarte at jeg plutselig hadde bare halften så mye å gjøre den vinterdagen det var i gang. Verd hver enda krone betalt og varenda timme i byggarbete.
ja har du tillgång till flis eller någon som kommer och flisar åt dig så. men rätt stor investering om man bara ska värma upp sitt boningshus. har man ladugård och/eller maskinhall också så är nog flis ett bra alternativ

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Cat554  
#555725
Arvid0 skrev:
Cat554 skrev:Er det ikke bedre å montere en riktig flisanleggning? Så er man fri for klyvning og ilegg, tanker og ventiler. Jeg erfarte at jeg plutselig hadde bare halften så mye å gjøre den vinterdagen det var i gang. Verd hver enda krone betalt og varenda timme i byggarbete.
ja har du tillgång till flis eller någon som kommer och flisar åt dig så. men rätt stor investering om man bara ska värma upp sitt boningshus. har man ladugård och/eller maskinhall också så är nog flis ett bra alternativ

Jo, det er nok rett at en bør ha med varme i et uthus også, og plassere fyrrommet der. Men det selges flisfyrer på 15 kW beregnet for bostad.
OH

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Brorsan  
#555755 Jag håller med @Zixten .
Sätt in en ny tekniktank som hjärta i systemet med tillräckligt med slingor + någon eller några extra för framtiden.
Acctankar går ju lätt att lägga till om du har plats.
Värmekällor plockar du in efter behov, det går väl att docka in jordvärme i den också ? - det finns det nog kunnigare personer på forumet som vet.
Olle

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

erik  
#555880 Håller inte med om att man inte har nytta av mer volym även om pannan är äldre/tar mindre vedvolym/är mindre effektiv. Har du laddomat eller motsvarande för att ladda från pannan? Då tycker jag det bara är att köra, för så länge du får till skiktningen ser jag ökad volym på tankarna som enbart fördel. Eldar du mindre så får du ändå full nytta av det du eldar, och när du har tid och lust lägger du i flera ilägg i rad. Även om pannan är till åren och har sina brister så tycker jag det är en rätt stor fördel att kunna välja när man vill elda, dessutom går de flesta pannor bättre när de väl är uppvärmda och man slipper tända de gånger man fyller i varm panna.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555891
erik skrev:Håller inte med om att man inte har nytta av mer volym även om pannan är äldre/tar mindre vedvolym/är mindre effektiv. Har du laddomat eller motsvarande för att ladda från pannan? Då tycker jag det bara är att köra, för så länge du får till skiktningen ser jag ökad volym på tankarna som enbart fördel. Eldar du mindre så får du ändå full nytta av det du eldar, och när du har tid och lust lägger du i flera ilägg i rad. Även om pannan är till åren och har sina brister så tycker jag det är en rätt stor fördel att kunna välja när man vill elda, dessutom går de flesta pannor bättre när de väl är uppvärmda och man slipper tända de gånger man fyller i varm panna.


Jag håller med, det mest extrema jag läst om var en snubbe som hade en tank på 50 kubikmeter.
Han jobbade borta på veckorna, och när han var hemma på helgen eldade han så mycket han bara kunde så klarade han värmen hela veckan...
Så extremt behöver man ju inte ha det, men enligt min mening vore det ideala om man har så stor volym att man klarar typ 48 timmar utan att elda även när det är -10 ute...

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

stektlök  
#556658
Zixten skrev:
erik skrev:Håller inte med om att man inte har nytta av mer volym även om pannan är äldre/tar mindre vedvolym/är mindre effektiv. Har du laddomat eller motsvarande för att ladda från pannan? Då tycker jag det bara är att köra, för så länge du får till skiktningen ser jag ökad volym på tankarna som enbart fördel. Eldar du mindre så får du ändå full nytta av det du eldar, och när du har tid och lust lägger du i flera ilägg i rad. Även om pannan är till åren och har sina brister så tycker jag det är en rätt stor fördel att kunna välja när man vill elda, dessutom går de flesta pannor bättre när de väl är uppvärmda och man slipper tända de gånger man fyller i varm panna.


Jag håller med, det mest extrema jag läst om var en snubbe som hade en tank på 50 kubikmeter.
Han jobbade borta på veckorna, och när han var hemma på helgen eldade han så mycket han bara kunde så klarade han värmen hela veckan...
Så extremt behöver man ju inte ha det, men enligt min mening vore det ideala om man har så stor volym att man klarar typ 48 timmar utan att elda även när det är -10 ute...
Har hört om den 50 kubikssnubben också. Han ska tydligen ha en Baxipanna.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

bgl  
#556674 Det finns flera berättelser om stora acctankar. Vad som är sant vet jag inte, man behöver nog se tanken för att lita på berättelsen :grin:
Träffade på Skogselmia för 30 år sen en kurskamrat till en gammal arbetarkompis. en glad smålänning som sommartid jobbade med industriservice. Han sade sig ha släpat hem en kasserad jättetank från en massaindustri som räckte hela veckan för både bostad och gårdsverkstad. Minns inte storleken men den kanske var bortåt 50m3.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556678
bgl skrev:Det finns flera berättelser om stora acctankar. Vad som är sant vet jag inte, man behöver nog se tanken för att lita på berättelsen :grin:
Träffade på Skogselmia för 30 år sen en kurskamrat till en gammal arbetarkompis. en glad smålänning som sommartid jobbade med industriservice. Han sade sig ha släpat hem en kasserad jättetank från en massaindustri som räckte hela veckan för både bostad och gårdsverkstad. Minns inte storleken men den kanske var bortåt 50m3.


Snubben som jag refererade till var med i en artikel från någon tidning som jag läste för tiotalet år sedan, så det var nog rätt så riktiga uppgifter...

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#556686
Zixten skrev:
bgl skrev:Det finns flera berättelser om stora acctankar. Vad som är sant vet jag inte, man behöver nog se tanken för att lita på berättelsen :grin:
Träffade på Skogselmia för 30 år sen en kurskamrat till en gammal arbetarkompis. en glad smålänning som sommartid jobbade med industriservice. Han sade sig ha släpat hem en kasserad jättetank från en massaindustri som räckte hela veckan för både bostad och gårdsverkstad. Minns inte storleken men den kanske var bortåt 50m3.


Snubben som jag refererade till var med i en artikel från någon tidning som jag läste för tiotalet år sedan, så det var nog rätt så riktiga uppgifter...
fake news! ;)

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556773 50 m3 ack, då hade det blivit flis och övervakning av systemet via telefonen, istället för ved och ack.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

TobiasGå  
#557192
Arvid0 skrev:hur tillfälligt? när kommer du byta ut systemet? installerar du själv? är väl bara att räkna på om du tjänar tid på det? pannan blir ju inte effektivare av mer ack-volym. du får inte större vedutrymme. det du ev tjänar är att du kan lägga på en vedladdning till tidigare än idag. är det värt tiden och pengarna?
vill du spara tid så skulle jag hellre installera en förugn. enklare installation och sparar dig mer tid. lägg hellre krutet på att byta allt du tänkt vid ett tillfälle.


Har följt tråden i mobilen men nu har jag tid att sitta lite vid datorn för att kunna svara.
Många bra tankar i tråden :)

Det är det jag inte riktigt vet, hur kortsiktigt det är. Och det finns heller ingen plats inomhus för den så det skulle ju få bli någon lösning utomhus med någon tillfällig utbyggnad \:d/ (Redan där så är det kanske för mycket?)
Jag önskar att ett nytt system ska ha en 15 m kulvert och ett litet hus med panna + ackumulatortank.
Med en tillfällig tank så tänker jag att jag tar hjälp av av en rörmokare i alla fall.
Förut eldade vi 4 gånger per dygn vid -10 - 0 C, men med bättre eldning och lite strypt tilluft med lite nedvriden dragregulator från start räcker det med 2 gånger per dygn.
Men det är kanske dumsnålt att lägga tid och pengar på en sådan lösning, jag hoppas på ny lösning inom 5 år?? Men det är kostsamt att få till.
Jag har tyvärr inte plats med någon förugn då det både huserar tvätt och dusch i ett lite för trångt utrymme..


erik skrev:Håller inte med om att man inte har nytta av mer volym även om pannan är äldre/tar mindre vedvolym/är mindre effektiv. Har du laddomat eller motsvarande för att ladda från pannan? Då tycker jag det bara är att köra, för så länge du får till skiktningen ser jag ökad volym på tankarna som enbart fördel. Eldar du mindre så får du ändå full nytta av det du eldar, och när du har tid och lust lägger du i flera ilägg i rad. Även om pannan är till åren och har sina brister så tycker jag det är en rätt stor fördel att kunna välja när man vill elda, dessutom går de flesta pannor bättre när de väl är uppvärmda och man slipper tända de gånger man fyller i varm panna.



Problemet är att det inte finns en laddomat, eller ens en shunt som går att reglera (sitter fast). Det skulle bli betydligt bättre bara man fick till en shuntreglering som kunde reglera att det alltid kom ut samma temperatur till radiatorerna! Och för en större ackumulatortank så antar jag det är ännu viktigare med en laddomat?
Pannan är stabil och funkar, men effektiviteten är inte så bra misstänker. Endast en stor och därmed ineffektiv konvektionsdel (eller vad det heter?) som är liggandes och lätt sotar både på väggar och nedåt.
Jag vet ju inte alls effekten, modell eller årtal på den..

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Avslutat-02  
#557203 Håller på att ändra i uppvärmningen hemma, vi har en spispanna för tillfället, utan ackumulatortankar, men nu sätts det in en stor panna på 50kw ute i ladugården, därifrån dras det rör till tankarna, sedan går det vidare ut igenom ladugården vidare till verkstaden, därifrån går det kulvert ca 15 m in under husgrunden, upp genom golvet och in på befintligt system i bohuset.

Har nu fått varmvatten i verkstaden, dusch och toalett. :-bd

Jag har ca 5 kbm i ackumulatortankar..

Fungerar jättebra än så länge, behöver isolera slangarna som går igenom ladugården bara....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).