Uppvärmning

Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

32 inlägg 12287 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

TobiasGå  
#554919 Nuvarande tank är bara på 500 liter och funderar att hitta någon tank som ligger på ca 2000 liter.
Öppet system med expansionskärl anpassad till nuvarande volym..

Jag funderar på en något lite mer tillfällig lösning, till det blir någon större förändring med även ny panna.
Nuvarande panna är en klassisk variant med självdrag.

Är det en bra tanke att byta ut motsvarande tank och expansionskärl för att få större volym?
Eller har jag missat någon viktigt?

Pannan borde i alla fall kunna klara att värma upp 1000 - 1500 liter med ett inlägg.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Fredrik Reuter  
#554926 Hej,
Det beror helt på vilken panna det är och vilken effekt den har.
Är det självdrag så säger jag spontant att det kanske inte är det bästa att elda mot 2,5 kubik.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

TobiasGå  
#555550 Tack för snabbt svar! Då har jag sparat mycket tid på ett mindre bra resultat. 🙂

Med större tank så är det bättre med panna med sugande fläkt och förgasning? Glömt vad de pannorna kallas, såhär på fredagen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555553 Handlar väl lite på vilken effekt pannan kan ge.
Eldade en Diom panna mot 750+600liter i några år med gott resultat.
Största felet med kombon var att beredaren o shunten satt i pannan

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

sveakatten  
#555602 Har självdrag på min arimax 35a, 3600 liter vatten , fungerar rätt bra.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#555624 hur tillfälligt? när kommer du byta ut systemet? installerar du själv? är väl bara att räkna på om du tjänar tid på det? pannan blir ju inte effektivare av mer ack-volym. du får inte större vedutrymme. det du ev tjänar är att du kan lägga på en vedladdning till tidigare än idag. är det värt tiden och pengarna?
vill du spara tid så skulle jag hellre installera en förugn. enklare installation och sparar dig mer tid. lägg hellre krutet på att byta allt du tänkt vid ett tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555628 Man får väl ofta en bättre system med större volym så värmen räcker hela dagen

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#555629
gnisten83 skrev:Man får väl ofta en bättre system med större volym så värmen räcker hela dagen
det bör ju vara anpassat efter pannans vedvolym. har du 5 kubikmeter ack-volym men liten vedvolym i pannan så måste du ändå kuta och fylla på pannan flera gånger innan ackvolymen är uppvärmd. pannan blir inte effektivare för att du har större volym än den klarar värma. är ju lätt att räkna ut hur stor volym acktank du bör ha till din panna, beroende på hur många ilägg du vill göra.
Senast redigerad av Arvid0 lör 09 mar 2019, 10:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

jannee  
#555630 Har en gammal Solo plus (keramik tryckande fläkt) som "kanske" sjunger på sista versen.
Eldar mot en 3 m3 acctank.
Är tempen i tanken 40 grader när jag startar tar det 4 fulla vedinlägg innan tanken är uppe i knappt 90 grader.
Går inte att elda för fullt med för torr finkluven björk, cirkulationspumparna hinner inte med.
Grovt kluven blandved är det optimala.
Fördel med stor acctank är att man inte behöver elda så ofta.
Nackdelen är större energiförluster men att det tar lång tid innan tanken blir riktigt varm.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#555631
jannee skrev:Har en gammal Solo plus (keramik tryckande fläkt) som "kanske" sjunger på sista versen.
Eldar mot en 3 m3 acctank.
Är tempen i tanken 40 grader när jag startar tar det 4 fulla vedinlägg innan tanken är uppe i knappt 90 grader.
Går inte att elda för fullt med för torr finkluven björk, cirkulationspumparna hinner inte med.
Grovt kluven blandved är det optimala.
Fördel med stor acctank är att man inte behöver elda så ofta.
Nackdelen är större energiförluster men att det tar lång tid innan tanken blir riktigt varm.
nä jag skulle bli tokig och tycka det var värt att investera i en panna med större vedvolym istället för att fylla på fyra(!)ggr för att värma tanken.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555637 Jag har funderat lite och tänkte dela med mig av mina tankar...

Hörde en mans tankar om detta och han tyckte att panna och tankar skulle vara två separata system, alltså när pannan ryker skall det bra vara att riva ut den och sätta in en ny utan att röra ackumulatortankarna, har man sen en elpatron i tankarna så blir det inte så panikartat att byta pannan utan man kan klara värmen i huset skapligt bra utan pannan och slipper då göra en paniklösning med ny panna, utan man kan istället ta det lugnt och vänta ut den pannan man vill ha, även om det är lite längre leveranstid.
Samma om tankarna går sönder, bara byta ut dom utan att röra pannan, men eftersom om tankarna enligt denne man skall vara centralt i systemet blir det då mer panikartat att byta ut en tank...

Därför tycker jag att TS skall fundera på sitt hus långsiktiga uppvärmning, om TS kommer fram till att han skall fortsätta med vedpanna tycker jag att han kan börja med akumulatortankrna.

Sätt in en tekniktank på 5 - 800 liter, med varmvattenslinga/ beredare eller vad du nu väljer, elpatron, solslinga om du har funderingar åt det hållet, detta kommer att bli "navet" i din anläggning, du tar ut värmen till elementen från denna tanken och allt varmvatten.

Koppla sedan på valfritt antal tankar till detta, så stort du bra får plats med och in genom dörren, oisolerade så får du in större.... lättare att då isolera på plats, isolera rejält!

Om du idag begränsas av din panna så tycker jag att det är en bra ide att förbereda för den dagen du skaffar en ny panna genom att redan nu ha en plan för hur du skall få plats med mer ackumulatortankar, kanske redan nu skaffa så stort expansionskärl att du kan få in lite mer tankar.
Jag skulle satsa på nya tankar för dom här skall förhoppningsvis sitta kvar länge...

Montera på många termometrar, gärna 4 - 5 uppifrån och ner på tekniktanken, då kan du kolla så du håller bra skiktning i tankarna och ser hur mycket du behöver elda för att fylla på fullt, har man bara en i toppen och en i botten så går topptermometern snabbt upp i 80 - 90 grader medans botten håller sig på 30 - 50 grader under hela eldningen ända tills det blir fullt, har man då otur och inte har full koll på hur mycket man eldat lägger man in fullt i pannan precis innan bottentermometern börjar röra på sig och man riskerar att pannan går i kok...
Övriga tankar räcker men en i botten och en i toppen, ev en på mitten, i alla fall om dom kopplas samman så att dom funkar som en enda stor tank.

Enligt mig skall volymen vara så stor att man klarar sig på att elda varannan dag även om det blir -10 grader ute, då blir man inte så bunden till att vara hemma varje kväll och elda.

Skaffa en bra laddomat som styr laddning av tankar, dimensionera den så du slipper byta den när pannan skall bytas, om du nu inte redan har en som funkar bra...

Sätt in en bra shuntautomatik som styr värmen ut i huset på ett bra sätt.

Gör du detta nu så har du förhoppningsvis ett bra system och det blir enkelt den dagen du bestämmer dig för en ny panna, "bara" att sätta in den så är det klart :d ev. fylla på med någon mer tank om du inte redan har tillräckligt stor volym.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

sveakatten  
#555639 Jag har en 500liters tank med vv beredare och elpatroner + en tank på 2100liter.
Sommar har jag endast 500 i gång, får lägga in bara några pinnar annars kokar det :grin:

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Göt  
#555648 Har två 750 liters tankar till en panna utan fläkt, fungerar rätt bra men skulle nog kanske behöva ha en tank till fungerar alldeles utmärkt utan fläkt, fast det beror kanske på vilken skorsten man har och längden på den i mitt fall kanske 9-10 meter. Upplever att man idag har slutat med stora tankar utan man sätter in flera mindre, som går in genom dörren istället för att riva en husvägg för att få in tanken. Tankar kan man sätta in först utan att byta panna, det finns idag gott om begagnade tankar att köpa, till väldigt bra priser :geek:

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555649
Arvid0 skrev:
gnisten83 skrev:Man får väl ofta en bättre system med större volym så värmen räcker hela dagen
det bör ju vara anpassat efter pannans vedvolym. har du 5 kubikmeter ack-volym men liten vedvolym i pannan så måste du ändå kuta och fylla på pannan flera gånger innan ackvolymen är uppvärmd. pannan blir inte effektivare för att du har större volym än den klarar värma. är ju lätt att räkna ut hur stor volym acktank du bör ha till din panna, beroende på hur många ilägg du vill göra.

Nu var de inte 5m3 jag menade utan lagom volym för den pannan för med en styrd shunt få en jämnare värme inne.
Mitt nuvarande system med Värmebaronen 50ub utan fläktar o 3m3 tankar behöver med ilägg efter ett par timmar om jag ska hög nog temp i tankarna så inte shunten öppnar max innan nästa kväll.
Gammal mangårdsbyggnad med äldre renovering kräver endel effekt

Avatar Fallback

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

stektlök  
#555707 Det är en djungel det här :/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).