Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hemmabygge Griplastare

66 inlägg 32512 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55486 Hej.
Jag håller på med att väcka liv i denna.
DSC00661 (kopia).JPG


Har varit på en lastbilsskrot och skaffat div hydraulik.

Men jag får inte ventilpaketet att fungera. Spelar det någon roll viken sida man matar med olja?
Har jag gjort fel?
Jag har nu matning på höger sida och retur på vänster. Det är lika stora anslutningar på båda sidor.
Detta har varit ett elektriskt styrt ventilpaket förmodligen från någon kranbil, som jag tänkt montera spakar på.
Nu till problemet.
Jag får inget tryck ut från det.
När jag påverkar en slid, så kommer det olja ur motsvarande anslutning, men jag kan hålla imot med tummen!
Då lät jag en kompis hålla sliden påverkad medan jag kollade om det kom i returen. Undrade ju vart oljan tog vägen.
Och mycket riktigt. Oljan kom i returen trots påverkad slid, då det blir lite motstånd. Så ska det väll inte vara???
Då tryckte jag in tummen i returen och då spruta det ur alla slanganslutningar trots opåverkade slider.
Är detta ventilpaket trasigt, eller är det jag som helt har missuppfattat hur ett ventilpaket ska kopplas och fungerar?
Ska matningen vara på andra sidan. Vad händer om man kopplar fel? Jag matar ventilpaketet frän det det enkelverkande uttaget
och jag har prövat med en slang direkt från enkelverkande uttaget till lyftkolven bara för att utesluta och det funkar.
DSC00660 (kopia).JPG

DSC00657 (kopia).JPG

DSC00658 (kopia).JPG

Det sitter en liten inställbar strypning på vänster anslutning som jag tog till retur.
Någon som anser något om det?
DSC00659 (kopia).JPG

Tack på förhand.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55507 Kan de stå i flytläge allihopa?
Föredömligt med bilder osv, intressant projekt.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55520 Det skulle ju isåfall förklara saken.
Men hur ställer man isåfall om det?
Kan ett ventilpaket vara trasigt,så att det beter sig såhär?
Tänkte pröva att mata från andra hållet idag om regnet ger sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55542 Om det är så att ventilpaketet är trasigt/sprucket invändigt eller nått, så har jag ett annat alternativ.
Jag har 3 st ventilpaket med 2 funktioner i vardera. Dessa skulle man ju kanske kunna sätta i serie och på det viset få 6 funktioner.
Kan man göra så? Dom ventilpaketen plockade jag från skrotade sopbilar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55545 Javisst, det är ju så ett 6-funktioners är gjort, 6st enkel bredvid varandra.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55547 Det är bara det att jag läste någonstans att inte alla ventilpaket är gjorda för att tåla tryck/motstånd ut ur returen?
Eller har jag fattat fel?
Men om jag ska koppla ihop dom så undrar jag ju fortfarande hur man vet vad som är in och vad som ska vara ut?
Varför är det inte pilar ingutet i godset? 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55559 Brukar ofta stå i gjutningen P för tryck och T för tankretur.
Den lilla nippeln med hatt som du hade vid retursidan är en mätnippel för att kunna kolla trycket och där den sitter ska du mata in trycket och det gör nog en stor skillnad om du matar in oljan på den andra sidan.
Sätt INTE fingrar över ett håll där du kan tro,misstänka eller hoppas de kommer tryck.
De kan tryckas in i kroppen och är inte nyttigt för hälsan!
Om du ska ha flera paket efter varandra behöver dom ha en serienippel som gör att trycket i mitten kan ledas vidare till nästa paket och returen av använd olja går direkt till tank annars är risken överhängande att dom spricker då returen som du sa inte är avsedd på de flesta paket att hålla för sånna tryck.
Alltrenativt om de är delbara och av samma modell så kan man ta loss gavlar och bygga ett stort med 6 slid.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55560 Ok tack. Nu börjar vi komma någonstans.
Vad är detta?
DSC00658 (kopia).JPG

Serienippel???

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

matz  
#55561 är inte det en alternativ inkoppling av slangen på gaveln..ex. vid stående montage av paketet

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55562 Oftast brukar de finnas en retur i gaveln både där du har slang och där du markerar med pilen.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55565 Kanske en sväng i dieselbaljan och demontering skulle ge ledtrådar vad som är vad.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55567 Hur ser en serienippel ut och hur funkar den?
Hur kan det bli tryck till nästa ventilpaket om föregående paket har en fri retur till tanken. All olja borde ta den vägen eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

totte  
#55579 Om jag förstått det här rätt så har du tryck in i paket 1, sen går returen på den via serinipplen till paket 2, dvs paket 1 har inte retur till tanken. Först efter paket två har du fri retur, så att så länge du inte drar en funktion så går oljan rakt igenom båda paketen och till retur. När du drar en funktion så spärrar du genomloppet och leder oljan från pumpen till nån kolv t ex. Då bygger pumpen tryck i tryckledningen och returoljan från kolven kommer tillbaka till ventilen där den leds ut på retursidan av ventilen och vidare genom paketet/paketen till returledningen och det spelar ju då ingen roll om det är ett ihopbyggt paket eller två paket med en nippel emellan, rent funktionsmässigt är ju alltihop ett enda paket..

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55590 Ja så måste det vara.
Tack för all hjälp.
Imorgon ska jag se om jag kan få det att fungera.
Jag återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

ANDERS NYQVIST  
#55610 Hej den som du kallar inställning skruv på vänster sida är en manometer koppling för att kolla system trycket.
den grova slangen är troligen retur, som regel är större.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).