Skotare

Kalkyl på gallringsskotare

44 inlägg 18152 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554806 Jag ser inga problem med att ni kör ocertifierat medans jag kör som certifierad. Bara det inte hävdas att det är certifierat virke sen när ni kört det vilket jag misstänker att det många gånger gör. Då blir det ju att ni konkurrerar på andra vilkor än oss andra.

Är man som jag egen utan anställda så är certifieringen i sig inga stora pengar, är mer tiden och pappersarbetet runt det hela som är värre då.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

svampbob  
#554808
Skogsola skrev:När de har behov av maskiner så tar de in oss oavsett och har de inte behov så får vi inget jobb oavsett hur många certifikat vi skaffar oss. Men en av anledningarna att jag inte certifierar min egen skog är att i princip skriver jag på för yrkesförbud åt oss "gråentreprenörer"


Jag fick idag en fråga från en väldigt stor skogsägare om lite körning och jag svarade att inte är certifierad och fick då till svar att det är inte vi heller. Då blev jag förvånad.

Jag kommer nog inte att ta på mig mer än några små enstaka jobb då jag minst lika bra timpenning utan maskin som jag har med.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554998
Norrtälje skrev:
Valmet 890 skrev:Det borde kanske egentligen vara yrkesförbud åt "gråentreprenörer", en seriös entreprenör certifierar sig väl?!...
Ta betalt för det ni gör så har ni råd


Vad är det för sosseideal att eftersträva 👎
Erbjuder du verkligen inget mervärde när du gallrar med certifiering att du känner dig så hotad av "gråentreprenörer"?


Tyvärr så gallrar jag aldrig så har inget mervärde att erbjuda där...
Och jag känner mig inte hotad, jag sätter mitt pris och vill ingen ha mig så gör jag nåt annat, har inte tänkt köra gratis.
Tycker iaf att det är seriöst att certifiera sig, då visar man att allt är i sin ordning.
Rackelmakare med halvtaskiga villkor finns det för många av i skogen.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Norrtälje  
#555020
Valmet 890 skrev:Rackelmakare med halvtaskiga villkor finns det för många av i skogen.


Okej :smile:
Jo så kan det absolut vara, tyckte det lät först som att du gallrade certifierad och ville nedvärdera och faktiskt förbjuda annat än ditt eget arbete och arbetssyn inom det yrke där du verkade.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

alias  
#555429
AKKAMAAN skrev:
alias skrev:
AKKAMAAN skrev:... I verkligheten sjunker ju de månatliga kostnaderna för räntan genom att skulden ökar, och det kan man i en kalkyl balansera mot att reparationskostnderna ökar. Med andra ord så är kapitalkostnaden och reperationskostnaden mera kaonstant över avskrivningstiden. Därför måste man låta den kalkylerade reparationskostnaden per timme vara ettt genomsnit över heal avskrivningstiden. Och pengar måste fonderas till maskinen är äldre för att skall kunna hållas vid liv när den blir mera sliten...


Visst skulle det stå "minskar"?

MVH
Alias

Gällde frågan om "minskar" nåt jag skrev eller var det nåt "Joakim_E" skrev? :-?


@AKKAMAAN:

Det var ditt inlägg som jag avsåg.
Den del av inlägget som jag hade fetmarkerat blev visst inte synligt när man svarade med citat då inlägget var rätt långt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

AKKAMAAN  
#555441
alias skrev:
Visst skulle det stå "minskar"?

MVH
Alias

Gällde frågan om "minskar" nåt jag skrev eller var det nåt "Joakim_E" skrev? :-?


Det var ditt inlägg som jag avsåg.
Den del av inlägget som jag hade fetmarkerat blev visst inte synligt när man svarade med citat då inlägget var rätt långt.

MVH
Alias

Tack Alias! Visst ska det stå "minskar"... ^:)^
Det är tydligen inte alltid fingertopparna skriver det hjärnan tänker :d
Har i alla fall korrigerat blundern nu....

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555567 Skrämmselpropaganda.
Du kan som oserifierad entreprenör köra direkt för serifierad markägare,det är hans skyldighet att uppge kraven,detta gäller södras markägare,kan inte tänka mig att annat gäller andra markägare.
Denna fråga kom upp för några årsen då grannar hjälpte varandra med maskiner.
Kan upplysa att jag själv är entreprenörsserifierad så slipper vi den diskutionen.
Tycker folk som vill hålla på ska få göra det utan massa förmynderi.Dom dåliga rensar bort sig själva.
Har ex på det omvända.
Totalt oduglig entreprenör som är sertifierad,men som finns kvar.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

svampbob  
#555599
skogogräv skrev:Skrämmselpropaganda.
Du kan som oserifierad entreprenör köra direkt för serifierad markägare,det är hans skyldighet att uppge kraven,detta gäller södras markägare,kan inte tänka mig att annat gäller andra markägare.
Denna fråga kom upp för några årsen då grannar hjälpte varandra med maskiner.
Kan upplysa att jag själv är entreprenörsserifierad så slipper vi den diskutionen.
Tycker folk som vill hålla på ska få göra det utan massa förmynderi.Dom dåliga rensar bort sig själva.
Har ex på det omvända.
Totalt oduglig entreprenör som är sertifierad,men som finns kvar.


Som tiderna är nu sår du vara nästan hur dålig som helst och ändå ha körning hur ekonomin ser ut är en annan fråga.
Att jag får frågor om att köra åt bolagen är väl det bästa beviset på att det är en väldig brist på resurser i skogen.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Beavern  
#555603 Har vi inte spårat bort från vad tråden egentligen ska handla om nu? Certifieringen är en ganska liten del av kostnaden på en skotare. De stora bitarna i en kalkyl är avskrivning, personalkostnader, drivmedelskostnader samt service/underhåll och repsration. Dessa kostnader är viktiga att man får med i en kalkyl, plus att man får med lite mindre fasta kostnader som försäkring, och om man ska ha hjälp med bokföring och bokslutsrevision mm.. har man fått ner dessa kostnader på prent så är det några kronor hut eller dit för andra småsaker.
Har man en väl underbyggd kalkyl och budget så kommer man långt i en förhandling. Hur roligt och lockande det än kan vara att ha en egen maskin. Måse man se till att ersättningen man får står i proportion till sina kostnader och att man räknar hem även en vinst på minst 5%. Ersättningen man ska ha, ska oxå grunda sig i förutsättningarna i det stora hela. Har man stora medeltrakter med måttlig lutning, bra bärighet, bra ytstruktur, få sortiment och välplanerat. Så kan man ligga på en betydligt lägre nivå än om man har små trakter med dåliga förutsättningar och en massa sortiment. Se till att få rätt betalt utifrån sina kostnader och förutsättningar. Får man det? Kör! Finns inget roligare än att bygga pusslet som företagare om man har täckning för ekonomin. Det kan ta några år innan man är trygg i sin roll men har man ekonomin väl på plats så har man en rolig resa framför sig.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555605 Flyttkostnaderna är en viktig del i kalkylen. Här är det sedvänja att trailern fakturerar direkt till uppdragsgivaren men ställtiden i samband med flytten får man leva med själv.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Beavern  
#555613 Som jag skrev, storleken på trakterna är en avgörande faktor. Små trakter, mycket dötid. Stora trakter, högre utnyttjandegrad

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Axl  
#555617 Om man har möjligheten är det nog inte så dumt att göra som jag tror att @skogsjan695xl har gjort. Börja med att starta ett företag och hyr ut dig själv. Jag vet flera som startat så. Då kan du förhoppningsvis bygga upp ett kapital och träna på att vara företagare utan att ha en massa skulder och vara bunden att fortsätta om du inte tycker det är roligt.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

skogsjan695xl  
#555632 Har kört lite då och då på firman under 10års tid nu och har väll fått ihop endel att lägga i maskin nu. Har under dessa åren köpt på mig massa grejer som är bra att ha den dagen man får maskin då jag hela tiden strävat efter att få äga egen skördare till slut.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

a_witzoe@hotmail.com  
#557080 Hur fungerar det med att hyra ut sig som sjåför/operatör? Är det inte så att det är strikta begränsnimgar för hur mycket entreprenörer får hyra in personal? Eller upplever ni att det inte är nått problem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).