Motorsåg och handhållet

Reservsåg till 560

26 inlägg 3426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

anersimyra  
#555474 Skölden som skyddar tanklocket spricker dessvärre lätt om man slår det i en kvist i just det moment som illustreras i filmen. Det är nu inget stort problem men fler än jag har råkat ut för detta visar en googling på nätet, och har man riktig otur kan sprickan mycket väl fortsätta ner i oljetanken. Sen borde sthil titta på en annan lösning då den nuvarande utformningen av påfyllningen innebär att spånrester som ligger mellan påfyllningshålet och sågkroppen lätt faller ner i tanken. Om de sen har lyssnat på de som klagat på att svärdskåpans anliggningstryck mot svärdet är relativt svagt kan jag inte svara på, men det torde inte enbart bero på kedjan att man nödgas spänna kedjan tämligen ofta då dagens kvalitetskedjor är försträckta.. 👍 🙂

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

jan larsson  
#555504 jag tycker fortfarande att du ska inskaffa en stihl 261. och då inte som reservsåg.
klenare skog använder jag 201:an till. en positiv överraskning den med.

om det spricker är det ju inte bra. men jag har inte sett en enda med den skadan (de äldre har jag ingen erfarenhet av). det måste till ganska kraftigt slag o kanske fel användning för den skadan. mina har fått slag o hållit.
runt tanklocket är det väl inget besvär att göra rent runt innan man öppnar. det gjordes på mina hva också. ett annat moment bara.

svagt anläggningstryck. gäller det nya modellens kåpa. det har inte jag märkt något av.

jag kom däremot inte överens med stihls kedja. och beställde ett paket med ett antal 15" o 18" oregon kedjor o svärd. och det lyfte känslan betydligt.

nållagret har jag haft ur vid service. tittade väl inte så noga. men inte såg det ut som nylon men skenet kan ju bedra. hållit har det gjort.

jag har nyligen sett en stihl 261 som var så illa skött o underhållen att det på utsidan knappt gick att se vilken modell det var. insidan var inte bättre den. filtret syntes men bara marginellt. den var hel och gick fortfarande bra. men förmodligen med kraftigt reducerad livslängd. sådan skötsel tål varken hva eller stihl.

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

anersimyra  
#555511 261 är absolut en riktigt trevlig såg som stark kan rekommenderas. Men där finns som sagt några småsaker som kan förbättras. Jag talade i dag med en stihlhandlare angående nållagret som han påstod ska fettas in med jämna mellanrum då just korgen är av nylon. :???: men då borde det förstås finnas ett smörjhål.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

TrioBrake  
#555549 Är rätt så kluven, tycker att Stihl känns väldigt klumpigt osv i jämförelse med Husqvarna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

anersimyra  
#555562
TrioBrake skrev:Är rätt så kluven, tycker att Stihl känns väldigt klumpigt osv i jämförelse med Husqvarna...

Nejdå, 261 är en riktigt smidig och välbalanserad såg som faktiskt känns något lite lättare än 550. Men stående sida vid sida så är 550 mer slimmad i konstruktionen.

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

CJA  
#556446
anersimyra skrev:
jan larsson skrev:På papperet ska sågen vara ett starkare och rappare alternativ än 550. Motorn går som på många andra sthilsågar synnerligen fint men har lägre vridmoment än 550 och accelerationen når inte riktigt upp till 550 i det lägre registret, men i det högre registret susar den på synnerligen fint.. :-bd


Vad har 261 för vridmoment? Jag hittar inga uppgifter på Stihls hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556452 Vridmoment är inte "modernt" idag så det skrivs ofta inte ut på mellansågar.
Ska det va mycket accelleration o varv blir det mindre vrid och tvärt om.

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556453 261 kan ikkje sammenlignes med 560, mykje meir krefter i sistnevnte

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

jan larsson  
#556482
CJA skrev:
anersimyra skrev:
jan larsson skrev:På papperet ska sågen vara ett starkare och rappare alternativ än 550. Motorn går som på många andra sthilsågar synnerligen fint men har lägre vridmoment än 550 och accelerationen når inte riktigt upp till 550 i det lägre registret, men i det högre registret susar den på synnerligen fint.. :-bd


Vad har 261 för vridmoment? Jag hittar inga uppgifter på Stihls hemsida.

Har jag skrivit det citatet. Var i såfall.

can skrev:261 kan ikkje sammenlignes med 560, mykje meir krefter i sistnevnte

261 o 550 kan absolut jämföras mot 560. För den där lilla extra effekten kompenserar inte mervikten att släpa på.
Våga testa för med rätt skärpa så räcker 4 hk Mer än väl. Om inte så bör större såg än 560 väljas.

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

totte  
#556489
jan larsson skrev:Har jag skrivit det citatet. Var i såfall.


Nej det har du inte skrivit. Det här kan hända ibland när någon citerar ur det som redan är citat. En liten teknisk ofullständighet i forumprogramvaran. Det var anersimyra som skrev detta.

anersimyra - Reservsåg till 560

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556494 Synes nå sjølv at eg har da ikkje så verst skarpt etter at eg fekk x cut kjeda, men er enig med deg 561 er for tung og kvista gran med, der er 261 fin. Bruke 560 til felling og kapping har 18 toms på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).