Skogsnyheter

Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottleder

16 inlägg 4593 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottleder

Fredrik Reuter  
#555500 Greenpeace måste ha hittat veckans scoop i Skogssverige då de i ett blogginlägg på sin sajt hävdar att Sveaskog bland annat besprutar skogar och förstör vattendrag med flottleder. Båda tilltagen trodde jag hade upphört på typ 70-talet, eller?

Här kan du läsa listan där bland annat besprutningen och och flottlederna är med och som ska ses som en påtryckning mot Regeringen för att få stopp på Sveaskogs nuvarande skogsbruksmetoder: https://www.greenpeace.org/sweden/bakgr ... -sveaskog/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

JörgenO  
#555502 Inte bara flottningen... dessutom håller de på att dika "enorma arealer.
Men det som upprör mig mest är att Sveaskog i skrivande stund håller på att förvandla det av människan orörda och jungfruliga Norrland till skogsplantager. Tänk om de kommit med den nyheten för typ 150 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

isteskog  
#555508 Har försökt debattera med Lina B från Greenpeace. Det går bra tills man konfronterar henne med oriktiga fakta som hon framför, då tar dialogen tvärslut ....... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555519 Hon missade hyggesplöjning!🙄

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

bgl  
#555522 Artikeln publicerades för 8 dagar sedan.
Inte en enda kommentar på Greenpeace eget kommentarfält.
Inte ens de egna, mest frälsta, verkar intresserade av att genom "glada tillrop" stödja den egna verksamheten!
Att mer normala personer bojkottar Greenpeace kommentarfält kanske bara är ett sundhetstecken.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

Vardon  
#555528 Fast med flottleder menar de väl att dammarna ska rivas nu, nu på en gång utan konskvenstänk för de som bor i området....

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

Bumpkin  
#555535 Listan är dom konsekvenser som dom säger Sveaskog HAFT. Jag tolkar det som att det dom menar hänt under dom senaste decennierna/seklet.
Fast med tanke på att Sveaskog bildades 1999 så blir det lite konstigt ändå. Så dom borde nog skylla på Domänverket i stället, fast det skulle vara lite konstigt att skylla på ett nedlagt statligt verk för att man vill ändra på ett nuvarande aktiebolag.
Verkar inte helt genomtänkt i mina ögon. Men jag kanske missat något.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

Norrtälje  
#555554
bgl skrev:Inte en enda kommentar på Greenpeace eget kommentarfält.


Det är bortkastat tid och engagemang att gå över till en så trångsynt spelplan som hos aktivister och tro att man kan ha någon diskussion och utbyte, tyvärr. Du blir blockad, mordhotad, får däcken skurna på bilen, en kniv i ryggen eller en kombination. Det slår aldrig fel, en aktivist/extremist utmärker sig av att det finns inget annat än de egna värderingarna och tror man något så starkt så helgar ändamålet alla medel.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

Värmlänning  
#555555 Vilka nötter :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

rokon  
#555559
Norrtälje skrev:
bgl skrev:Inte en enda kommentar på Greenpeace eget kommentarfält.


Det är bortkastat tid och engagemang att gå över till en så trångsynt spelplan som hos aktivister och tro att man kan ha någon diskussion och utbyte, tyvärr. Du blir blockad, mordhotad, får däcken skurna på bilen, en kniv i ryggen eller en kombination. Det slår aldrig fel, en aktivist/extremist utmärker sig av att det finns inget annat än de egna värderingarna och tror man något så starkt så helgar ändamålet alla medel.

I stort så håller jag med dig, men självförsvar är ändå alltid bra att kunna för alla eventualiteters skull.
Vad sägs om att bara med rätt teknik och utan vapen kunna avväpna en angripare med kniv? Krävs i och för sig mycken träning här ges 8 exempel;

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

Norrtälje  
#555566
rokon skrev:I stort så håller jag med dig, men självförsvar är ändå alltid bra att kunna för alla eventualiteters skull.


Jo bra både för fysik och psyke men jag kopplar inte riktigt, vill man diskutera i en aktivistgrupp kan dessa uppleva sig så hotade att gränser passeras i verkliga livet var väl ungefär vad jag menade.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

rokon  
#555568 Håller med dig! Med tillägget att ändå vara beredd för det oförutsedda. Man vet aldrig när och vad man råkar ut för här i livet.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555579 Enda besprutningen som sker i skogarna i modern tid är väl blybesprutning av vilt :d

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

bgl  
#555584 Även skogsbränder har besprutats på senare år :grin: :grin:
Fast vad jag minns var det någon mupp som ville stoppa brandbekämpning förra sommaren, det var ett naturligt förlopp!

Avatar Fallback

Re: Sveaskog besprutar skogar och förstör vatten med flottle

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555592 Missar ni ordet "haft"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).