Motorsåg och handhållet

Reservsåg till 560

26 inlägg 3424 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservsåg till 560

TrioBrake  
#555310 Hejsan! Då jag kör mitt företag på hel tid så har jag insett att jag nog bör ha en mera modernare och mera pålitlig reservsåg om min 560 går sönder, vilket den gjorde för nån vecka sedan. Så vad kan ni rekommendera för reservsåg om 560 skulle gå sönder? Jag är ute efter en mindre såg än 560 då jag har en 390 också plus en massa andra sågar som tex 346/55 osv.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

80-90  
#555311 Jobbar du heltid så är det en ny 550 som gäller .

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

Blivande snickare  
#555314 550 eller 261 är väl dom snabba svaren. Alternativt 543 å 241 men då går du ju ner en del i storlek.
@Anersimyra har ju pratat gott om Dolmar, minns inte modellen där bara, 2501 kanske? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

anersimyra  
#555322
Blivande snickare skrev:550 eller 261 är väl dom snabba svaren. Alternativt 543 å 241 men då går du ju ner en del i storlek.
anersimyra har ju pratat gott om Dolmar, minns inte modellen där bara, 2501 kanske? :geek:

Lustigt att jag blev omnämnd angående reservsåg just i dag.. :-bd Den nya sthil 261:ans kopplingslager verkar dessvärre ha havererat innan det ens gått åt en kedja.. :oops: nu har jag förstås 550, 346 och 4605 Dolmar att välja på, men funderade i dag på att möjligen försöka få tag i en Dolmar 50 cc såg då dessa sågar känns ” rejäla ” och har det gamla hederliga manuella förgasarsystemet.. :-bd men då blir det troligen att köpa en blå makitavariant.

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

jan larsson  
#555342 så klart du ska ha en stihl 261. 4 hk. när behöver man mer i normal grov skog. rapp är den också. då kommer du inte använda din hva 560 mer än vid nödläge.
och att ni lyckas haverera kopplings lagren förstår jag inte. lämnade hva för gott när senaste modellen av 261 kom. en med 18" och den första med 15". och har inte haft ett enda haveri hittills. men det klart gasar man inte så får ju lagret jobba och kanske därför havererar.
det beror kanske mer på användaren än sågen. och som sagt mina har hållt.

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

Blivande snickare  
#555344 Nja, Anders gasfinger är det nog inte fel på... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

anersimyra  
#555346
jan larsson skrev:så klart du ska ha en stihl 261. 4 hk. när behöver man mer i normal grov skog. rapp är den också. då kommer du inte använda din hva 560 mer än vid nödläge.
och att ni lyckas haverera kopplings lagren förstår jag inte. lämnade hva för gott när senaste modellen av 261 kom. en med 18" och den första med 15". och har inte haft ett enda haveri hittills. men det klart gasar man inte så får ju lagret jobba och kanske därför havererar.
det beror kanske mer på användaren än sågen. och som sagt mina har hållt.

Lagerkorgen är tillverkad av nylon och är ett inte helt okänt problembarn. Annars är sågen riktigt hygglig förutom några smärre detaljer som jag beskrivit i en tidigare tråd. På papperet ska sågen vara ett starkare och rappare alternativ än 550. Motorn går som på många andra sthilsågar synnerligen fint men har lägre vridmoment än 550 och accelerationen når inte riktigt upp till 550 i det lägre registret, men i det högre registret susar den på synnerligen fint.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555383
jan larsson skrev: en med 18" och den första med 15". och har inte haft ett enda haveri hittills. men det klart gasar man inte så får ju lagret jobba och kanske därför havererar.
det beror kanske mer på användaren än sågen. och som sagt mina har hållt.

Rent tekniskt sett är det inte så eftersom lagret lagrar kopplingstrumma och belastas av dens drev, svärd o kedja.
Så i verkligheten precis motsatt, ju mer man gasar o belastar såg ju ber får lagret jobba.

Jag upplever det som det är oberoende av svärdslängd, arbetssätt och körstil.
Handlar nog mer om smörjning och oljor.

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

Avslutat-02  
#555392 Finns det inte äldre lager att kanske sätta dit om de nya materialet inte verka hålla måttet?

Går väl att mäta och kolla på äldre sågar.

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

stone66  
#555394 Jo lagret åker ibland men billigt o lätt o byta. Men sist va det kopplingstrumman o kedjedrevet med. Bra såg i övrigt inte lika rapp som 550. Men lättstartad o går bra👍

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

TrioBrake  
#555420 Lutar mot en stihl 261 så man kan klanka ner på Stihl ännu mer [emoji57]

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

jan larsson  
#555440 Absolut ska du skaffa en stil 261.

Mina två har hållt hittills. Och de används nästan uteslutande tungt belastade med nära maximal skärkapacitet på kedjan.
Och vid dessa timmar i jämförelse. Så hadde 550:n behövt nya kopplingsfjädrar, nya avvibreringar, ny gaswire ! (Idiotisk konstruktion) och förmodligen även nållagret. Jag har dock inte användt den nya 550:n. Men grundkonstruktionen är ju densamma. Så jag kommer fortsätta med stihl.

Sen att precisionen vid fällning återigen blev nära 100% med 261:an gör ju inte valet svårare.
De är annvändartekniskt väldigt lika. Men stihlen vinner med kvaliten, service vänligheten och sin öppna enklare funktionssäkra konstruktion.
Sen får hva vara hur behjälpliga som de vill när det går sönder. Det är tiden i skogen som räknas.
Tyck vad ni vill hva lovers. Men detta är mina erfarenheter av hårt annvändande.

Berätta gärna framöver vilket ditt val och din erfarenhet blev.

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

anersimyra  
#555443 På tal om grundkonstruktion.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Reservsåg till 560

anersimyra  
#555444 Sen återstår att se hur den nya 550 presterar med den helt förändrade grundkonstruktionen som tyvärr gjort sågen tyngre än föregångaren.. :???:

Avatar Fallback

Re: Reservsåg till 560

jan larsson  
#555470 Och!!
Se va lätt det går. Men det blir mer gjort om man flyttar sig framåt samtidigt. (F.låt) :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).