Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346xpg

61 inlägg 11059 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#554254 Nä varför skulle jag göra det? Har honat många cylindrar, dessa sågar går fortfarande och går riktigt bra dessutom.
Oftast är det rester från kolven som bränner fast i cylindern.
....

Men man gör som man vill.
Ja skulle nja provat iallafall.....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

Robertberg  
#554255 Att döma av knappen till handtagsvärmen så är det gamla/första 346an. Vi lagade vår skurna 2147a (samms såg) med piratdelar och det var prisvärt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554265 Honingsverktyg gör inte nån skada på Nikasil beläggningen, rätt använt.
Blir det repor som går längs med loppet rår man inte på dem . Är de under utblåsets överkant spelar de mindre roll.
Det blir ren yta i alla fall. De Alu rester som finns tar honingsverktyg. Det går med sandpapper med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346xpg

molnia  
#554339


Glappt

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554346
Mange skrev:Honingsverktyg gör inte nån skada på Nikasil beläggningen, rätt använt.
Blir det repor som går längs med loppet rår man inte på dem . Är de under utblåsets överkant spelar de mindre roll.
Det blir ren yta i alla fall. De Alu rester som finns tar honingsverktyg. Det går med sandpapper med.

Dom alu rester som finns tar inget honings verktyg bort och om det gör det så är det ren aluminium kvar.
Man syrar ur en cylinder som är skuren och slipar runt skadan bara med våt papper 1200 endast för att ta bort dom vassa kanter som blir förutsatt att skadan sitter under kompressions volymen sitter skadan i kompressions volymen så kan man skrota cylindern och köpa en hyway som har samma port tider som en orginal cylinder .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554347
vinterrojarn skrev:Nä varför skulle jag göra det? Har honat många cylindrar, dessa sågar går fortfarande och går riktigt bra dessutom.
Oftast är det rester från kolven som bränner fast i cylindern.
....

Men man gör som man vill.
Ja skulle nja provat iallafall.....

Ta ett kompprov så får du se något annat som bevisar att cylindern har tappat kompression av honandet .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#554363 Det har ja gjort varje gång... Ingen skillnad.
Behöver väl inte slipa ner hela insidan heller...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554570
vinterrojarn skrev:Det har ja gjort varje gång... Ingen skillnad.
Behöver väl inte slipa ner hela insidan heller...

Vad gör du med ett honings verktyg om du inte slipar hela ytan med den.
Sen är Husqvarnas cylindrar stämplade i olika bokstäver något att fundera över! vad det betyder.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#554619 Nu menade ja inte att du inte skulle slipa hela insidan utan du behöver inte slipa bort så mycket material.

Oftast räcker det att slipa bort aluminium resterna.....

Men gör som du vill, var bara ett tips.

Har inte en aning om va stämplarna betyder... Tyvärr. :???:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346xpg

molnia  
#554633 Vad tar en återförsäljare av Husqvarna för cylinder och kolv?

Ca 2000 ink frakt.. vet inte hur det blir med moms o tull o annat..
https://www.ebay.com/itm/HUSQVARNA-346x ... SwOwpbp-U6

Ca 1400 för ny vevaxel med lager. Båda dessa paket är enligt försäljarna oem- orginaldelar.
https://www.ebay.com/itm/Crankshaft-Hus ... SwOHpcPsaz

Minst 3500kr i orginaldelar.
Pirat finns kolv och cylinder för ett par hundra..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554641
knaggen skrev:Sen är Husqvarnas cylindrar stämplade i olika bokstäver något att fundera över! vad det betyder.

Det vet jag. Nåt du kan tänka på som använder piratkolvar..
Jag hade en rätt utdragen mail kontakt med Mahle om just detta. Försökte få loss listan om vilka nummer som var till vad men den satt de hårt på. Dock svarade de gärna om man frågade om nummer så vi startade en lista.
Även Gilardoni märkte sina varianter med bokstäver för Hva.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554642
vinterrojarn skrev:Nu menade ja inte att du inte skulle slipa hela insidan utan du behöver inte slipa bort så mycket material.
Oftast räcker det att slipa bort aluminium resterna.....
Men gör som du vill, var bara ett tips.
Har inte en aning om va stämplarna betyder... Tyvärr. :???:

Jag har testat slipa bort Nikasil beläggningen. Om man inte har ska da så det finns en kant så blir det inte lätt o slipa igenom.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#554663 Har aldrig slipat bort beläggningen, utan rester efter kolven. Beläggningen brukar hålla för väldigt mycket.

Men om man provar så ser man ju hur illa det verkligen är, kan se värre ut än verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554712 Det ska till rätt mycket om man ska skada Nikasil beläggning som inte är skadad av repor eller annat.
Är ytan hel så är det svårt o slipa igenom eller skada den. Däremot om det finns repor så är det lättare.
beläggning på hel slityta är oftast väldigt lätt att få bort med slipande eller syra etc. Tror inget skadar beläggning heller.
Själva beläggningen är fruktansvärt tunn så det behövs inte särskilt djupa repor för det ska gå igenom.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346xpg

Anders Engström  
#555328 Halloj!
Jag har just köpt en 346 som går som kulan, men den är väldigt skitig under kåpor och på cylinderflänsar och i övrig metall.

Hur gör man? Diesel och tandborste eller tejpar man över öppningar och kör med högtryck?

Tacksam tips!

Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).