Bioenergi

Massaved till värmeverk

31 inlägg 22447 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

masterchief  
#55476 Vi håller på och utvärderar utfallet för tillfället.
Känslan är att man kan nog hugga och skota för ca 10kr/fubben billigare.
Men ta det med en nypa salt då det är under utvärdering.
Sedan ska man inte förglömma att man slipper vraken också 8)

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55492
Valmet860 skrev:Holmen har kört massaved eller som dom kallar det kvastskaft till värmeverket i Lycksele i flera år. Men det är ett sortimet jag gillar för att man får blanda löv och barr i samma hög vilket gör att de är väldigt lätt skotat. :grin:

"Spindeln" :Vad är det för flishugg som syns på bilden är den byggd på en lastbil lr?


hej "valmet 860" ;)

flishuggen är en trailerbyggd ERJO - skivhugg , byggd på ERJOS fabrik och den är som sagt endast byggd för att flisa stamved med .. och det är en lokal entrepenör som äger denna , och har i princip halva sverige som arbetsområde .. (och nu har denne man beställt en ny huggtrailer med starkare motor och b.l.a ett större bredare inmatningbord :D även denna från ERJO ..

en bild på den som flisade åt oss i lördags , som så många gånger förr blir det ofta på en helg ;) , 300- 500 m3 fub blåser denna igenom på en lörda förmiddag medan "en annan får gallra ihjäl sig " för att få fram de volymerna i våra egna sortiment =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

Valmet860  
#55508 Jaha jag tror att jag har sett den där flisaren i Kvissleby mittemot gumiverkstaden där ungefär kan det stämma ?

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

flisshejk  
#55531 nisse skrev är det kvistad stamved i princip massaved: Det är hela trädet från rot till topp okvistat blandat barr och löv dimenssioner från kvastskaft till massaved, skulle vara intresant att veta vilka parametrar du använder för att omräkna träddelar till m3fub. Man försökte göra det på 90-talet när jag sålde energived men gick från den modellen och började betala per ton, ren massaved kan man omräkna till m3fub, men hur skall man kunna bedömma m3fub på kvistarna ooch klenare träd som finns med.

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55742
Valmet860 skrev:Jaha jag tror att jag har sett den där flisaren i Kvissleby mittemot gumiverkstaden där ungefär kan det stämma ?


jajjemen ..den har brukat stå där och vilat förr ;)

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56329 Har nyligen flisat 290 m3 fub rötved och för detta ficka jag 128 kr/mWh. Då ingick flisning och transport. Lastning fick jag stå för. Detta gav mig ett fub pris för rötveden motsvarande 236 kr/fub. DVS hyfsad vinst för att flisa rötveden! :o

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56334
Peder skrev:Har nyligen flisat 290 m3 fub rötved och för detta ficka jag 128 kr/mWh. Då ingick flisning och transport. Lastning fick jag stå för. Detta gav mig ett fub pris för rötveden motsvarande 236 kr/fub. DVS hyfsad vinst för att flisa rötveden! :o


okej! :-bd ..men det kommer nog att bli ännu bättre inför nästa vinter B-) ..så det gäller att lagra lite volymer för flisning ;)

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56358 Vet inte varifrån du kommer Peder.
Veda betalar 290:- m3fub i Torsåker V Gästrikland. Inga avgifter alls. För bränsleved. Det blir väl 157:-MWh.
De betalade för grantimmer 399:- 215:- MWh
Talltimmet 485:- 262:- MWH eller 26.2 öre Kwh
Jag delade dina MWh med fuben = 0,542 Snittpriset i landet ska vist vara 167:- Mars/April
Värmeverken kan utan vidare flisa timmer utan att de borde bli prishöjningar för deras kunder.
Har ni föresten tänkt på hur mycket kraft det går åt till 1 Kw.
Ni som är tillräckligt gamla för att ha åkt cykel med dynamo kanske kommer i håg hur tungt det gick med den in kopplad.
Den levererade endast ca 3w vid normal styrfart.
Misstänker att friktionen mellan däck och dynamons rulle var onödigt stor.

Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56365
Famag skrev:Har ni föresten tänkt på hur mycket kraft det går åt till 1 Kw.
Ni som är tillräckligt gamla för att ha åkt cykel med dynamo kanske kommer i håg hur tungt det gick med den in kopplad.
Den levererade endast ca 3w vid normal styrfart.
Misstänker att friktionen mellan däck och dynamons rulle var onödigt stor.


Of topic! Moderna navdynamos ger betydligt mindre effektförluster än de gamla hederliga dynamos som rullade mot däcket. Dessutom slipper man risken för ofrivilliga tvärstopp och ekerbrott till följd av att dynamon åkte in i hjulet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56431 haha! ..en rätt intressant fråga detta , .. jag kommer inte ihåg just nu om jag nämnt detta i någon annan tråd?

men då vi flisade just "stamved" för 2 år sedan ca. då fick vi som bäst en "avräkning" på över 20.000 sek! .. på ett lass flis /140 m3 "stjälpt mått" ...men som sagt gäller det att hela tiden ligga "steget före" ... och ha en torr råvara som ska flisas :-)

och just då kan jag säga att jag var sugen att flisa även timmer =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

Valmet860  
#56537 Vad kostar flisningen och transporten om man vill leja in det själv och sedan sälja flisen själv?

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56697
Valmet860 skrev:Vad kostar flisningen och transporten om man vill leja in det själv och sedan sälja flisen själv?


just transporten har ju naturligtvis med körsträckan att göra ...så det kan inte svara på då vi haft lite olika ställen , och varierande trp. lösningar .. , och även krossningen / stamvedsflisningen för denna säsong kan jag inte deklarera några slutsiffror på ännu ..

jag får skicka ett pm senare B-) ... du får påminna mig ;)

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57058 Vi kör sen 2v tillbaka stamved i förstagallring, dvs allt kapat i ca 4,5m längder, alla trädslag i samma hög. Man kniper så många träd man kan med flerträdshanteringen, sen rullar man ut det till 4,5-5m sen kap, sen kör jag oftast ut hela toppen med på högen. Är det blött slänger jag toppen på vägen istället. Tror det är rätt bra att stammarna rullar genom aggregatet så grenarna antingen kvistas av eller bryts av lite, borde bli lite mindre luft i lasset på skotarna då.
Men det känns lite i hjärtat när man slänger fina stockar i flishögen, finns ju alltid lite grovt även i en förstagallring.. :oops:

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

JD_1110  
#57416 Intressant med prisnivån. Skulle sälja energived till Södra för 160 kr fubben när jag fick höra om en lokal aktör som gav 250 kr fubben. Gissa om man var snabb på att annulera...

Vissa behöver visst större marginaler än andra....

Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

Balžuva  
#601524
"spindeln" skrev:slänger in en bild från imorse ..då det inte alls är dumt att ha just en gammal härlig valmet 886K MED schaktblad för att skjuta undan all snö och bråte som "trillat genom bordet på huggen" :-bd

Dear Sir, do You still have original pump on Your Valmet 886K? If not, to which pump did You change?
Also may be You still have Instruktion book and spare parts book for this machine? We would like to see some pages and hydraulic plan.
You can answer in Swedish language
I thank You in advance

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).