Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66614 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#515458
JaktGripen skrev:Någon som jämfört 535fbx och denna rakt av och kan ge mig "short and snappy"?


Tror du får ställa om frågan. Tråden gäller 536 LiXP inte 536 LiPX. Den senare är kedjeröjaren den första är motorsågen. Husqvarna kanske kan vinna pris för mest förvirrande förkortningar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#515459
JaktGripen skrev:Någon som jämfört 535fbx och denna rakt av och kan ge mig "short and snappy"?


Oj ursäkta! Såg nu att även 536 LiPX avhandlats i tråden. :oops:
Vore kanske ändå bra om den fick en egen tråd, eller det har den kanske redan....
Jodå: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

värmSkog  
#547493 Såg på Husqvarnas hemsida att det finns 3st batterisågar som det står nyhet på. Är det samma sågar som förut bara med nya namn? eller är det något som är nytt med dem?

https://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#547512 Som jag förstått så är det samma. I varje fall är det vad folket på maskinklippet sa når jag frågade.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

pts  
#547524 HVA verkar ändra beteckningarna:
Ställde frågan om grensåg
Skillnad grensåg 536lipt5 vs 530ipt5 ?
Vi byter enbart namn på produkterna till 2019, samma produkt med nytt namn.

5 står för proffs serie.
Li blir i som är batteri.
36 Volt blir 30, står för jämförelsen till en bensinprodukt. 30 CC

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

värmSkog  
#547571 Då vet man det. Har vart sugen på att testa en batterisåg en tid men det blir aldrig av

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547605 Kan namnbytet möjligtvis bero på att Husqvarna håller på att utveckla nya 36 volts batterisågar, som blir klart starkare än den första generationens batterisågar?

För det vore ju i så fall olyckligt om den nya sågen också fick namnet 536. För det är irritrrande nog med 2 st 346:or, och nu även 2 st. olika 545:or och 2 st olika 550:or bland Husqvarnas modeller.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Kse  
#554875 Har just inhandlat en 535i XP, ska bli intressant att se vad den går för.
Fick låna en 330i för provkörning då 535:an var slut i lager, den räckte till för mina behov men mer kraft är alltid välkommet.

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Norrtälje  
#554943
pts skrev:HVA verkar ändra beteckningarna:
samma produkt med nytt namn.

5 står för proffs serie.
Li blir i som är batteri.
36 Volt blir 30, står för jämförelsen till en bensinprodukt. 30 CC


Suck! 👎

jag hoppas Stihl fortsätter med sina beteckningar så det är lite uppstyrd ordning där i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554957
Kse skrev:Har just inhandlat en 535i XP, ska bli intressant att se vad den går för.
Fick låna en 330i för provkörning då 535:an var slut i lager, den räckte till för mina behov men mer kraft är alltid välkommet.


Grattis till köpet! Till rätt objekt är den suverän.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

pts  
#555039 Har oxå köpt en 536Lixp och en 536lipt5 dvs en såg och en teleskopisk stångsåg.

Stångsågen fick jag prova innan och med H37 kedja och 3/8 delning och den sågade bra.
Det sitter en H00 kedja med 1/4 delning på som standard och den lär vara lite mindre aggressiv.
Jag tänkte prova och se innan hur det går att såga klenare kvistar och lite grövre innan jag byter drivhjul, svärd och kedja.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#555051 Undrar varför de har valt olika kedjetyper på de olika batterimaskinerna. Lite irriterande faktiskt.
Om man nu vill ha bara en typ av kedja och svärd till sin batterikedjeröjsåg och batterimotorsåg vilken ska man välja?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

pts  
#555061
DrW skrev:Undrar varför de har valt olika kedjetyper på de olika batterimaskinerna. Lite irriterande faktiskt.
Om man nu vill ha bara en typ av kedja och svärd till sin batterikedjeröjsåg och batterimotorsåg vilken ska man välja?


Jag gav upp på att samordna.
Värt att notera är att partnummer som står på kedje påsen som kommer med inte existerar och att manualen inte stämmer riktigt, tur att HVA har en support( hemsida är lite svårt att hitta i).
Oregon har även de en bra kille som kan reda ut begreppen.

Kedjan ska uppfylla ganska många mål och säkerheten är viktig.
För mig så är säkerheten viktigare än avverknings hastigheten eftersom sågtiden är kort relativt att röja undan efter sågningen. (Jag flisar allt med en Eliet minor)

En aggresiv kedja tar mera och kan lättare hoppa hur spåret när man sågar klena grenar med liggande svärd genom att en tand bitter sig fast (ett problem som jag har med CS300).
En kedja som hoppar tar tid och är irriterande.

Jag har sedan tidigare en Oregon cs300 batteriesåg med 16" svärd och topslipad aggresiv kedja. Det är en 3/8 med 1.3 mm spår och jag föredrar nog 1.3 före 1.1 mm.


Till mixen så kommer HVA maskinerna, det är bara att gilla läget och försöka hålla reda på
fildiametrar, filmallar och ryttar mallar och vilket svärd som går till vilken maskin.

Tanken är att kunna köra med 12" svärd till stångsågen och 14 " till sågen
Du har delning som styrs av drivhjulet. 1/4 eller 3/8
Du Spårbredden 1.1 mm eller 1.3 mm , vilket bestämmas av svärdet.
Fästet på sågen styr val av svärd.

Det kommer att bli intressant att köra med HVA 536 maskiner och vad jag provat hittils och sett på youtube så tror jag att det kommer att fungera bra för mina behov.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Kse  
#555080
Niking skrev:
Kse skrev:Har just inhandlat en 535i XP, ska bli intressant att se vad den går för.
Fick låna en 330i för provkörning då
535:an var slut i lager, den räckte till för mina behov men mer kraft är alltid välkommet.


Grattis till köpet! Till rätt objekt är den suverän.
/Niklas


Den kommer att åka med i timmer/risbilen.
Vi kör mycket okvistat å då behövs det oftast sågas bort nån bit som sticker ut på fel ställe.
1551840007_21d7d243-10e7-4894-a4dd-082fa4cb08f4.jpeg

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Petter  
#569232 Jag har använt min 535i XP några gånger nu. Mest för att ta grövre träd under pågående röjning. Jag använder mest ett BLi300 batteri i den (Köpte även ett BLi200 till grästrimmern 520iLX). Däremot fungerar inte BLi80 i motorsågen.
Den fungerar bra för ändamålet. Lite klen i tyngre motstånd. Såga riktskär (övre) kan trassla så att t ex kedjan spänns upp ibland.
Det mest imponerande är batteritiden. Efter 1/4 av batteriet hade jag fyllt ATV-vagnen med björkved!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).