Massaved

Skogsbolagen gnuggar händerna....

15 inlägg 10154 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbolagen gnuggar händerna....

busen  
#126 Skogsbolagen gnuggar händerna och aviserar sänkning av massavedspriset i stormens spår. Vi GER bort massaveden redan nu - smärtgränsen är nådd. Hur skall vi bryta den negativa trenden ?

m.v.h Busen



   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#127 Hej Busen.

Syftar du på något speciellt bolag när du skriver att "vi ger bort massan", vilket jag iof håller med om i stort.

Vad jag lärt mig genom åren är att hålla sig uppdaterad med färska prislistor och om ev tilläggspremier utgår.
Man ska dessutom inte knyta upp svansen åt ett och samma bolag utan alternera runt bland de som betalar bäst.
Har varit med om när ett bolag betalade 180:- m3fub medan ett annat gav 270:- m3 vilket gör nästan 1000 lappen mera per inlevererad trave.
Låter kanske inte så våldsamt bra, men på en post om 100 fastkubik så blir det helt plötsligt 9000:- mer (eller mindre), i plånboken och jag tar ju gärna det förstnämnda alt.

Däremot så tror jag att man ska vara återhållsam med leveransvirke en tid framåt.
Totalt sett så talar allt för en höjning av massan men den inträffar nog inte föränn 2006-2007. (ren spekulation från min sida).
Fram tills dess så är fortfarande bästa alt att sälja sin lövmassa privat som ved för 250:- m3tpb eller elda upp den själv med tanke på olje/elpriserna.
1 m3 olja = 8000:- x 2.5 för en normalvilla/år = 20 000:- sekr.
i ved motsvara det 25 m3fpb som blir omkr 22 m3fub om man säljer det till industrin.
(Barken får man som bekant inte en spänn för, men den ger ju energi den oxå!).
22 x 230:- = 5000 - 20 000:- ger alltså en nettovinst på MINST 15 000:- exkl arbetsomkostnader istället för att "ge bort virket" för 5.
Dessutom "stjäl" de vraken som brukar vara minst 0.5 m3 per 10 inlevererade = 1-2 m3 totalt och då är vi plötsligt nere på 20 m3 = ett avbräck på 460:-.
Min panna ser ingen skillnad på vrak eller prima och det gör säkert inte era heller.
Det här är naturligtvis baserat på om man har egen skog och försäljnings/nyttjandealternativ utifrån detta.

Som avrundning på det här långa inlägget kan man ju fråga sig var prisnivån EGENTLIGEN bör hamna för sk "leveransvirke"???.

300:- m3fub för barr och 340:- för löv?,,, vad tycker ni?.

Avatar Fallback
Fredrik  
#128 Hej,

Kollade som snabbast statistiken på leveransvirke.
Fann en lista som räknat i KPI sedan 1967.
Alla siffror är SEK per m3fub och gäller årssnittet.

Björkmassa:
Bäst betalt 1975, 437:-
Sämst betalt 1992, 230:-
Snitt på 37 år, 302:-

Granmassa:
Bäst betalt 1975, 520:-
Sämst betalt 1999, 238:-
Snitt på 37 år, 345:-

Tallmassa:
Bäst betalt 1975, 501:-
Sämst betalt 1999, 212:-
Snitt på 37 år, 320:-

Så visst, ser man på snittet över dessa 37 år så borde priserna upp.
Så jag tror som du Skogshuggarn, priserna kommer säkerligen att stiga.

1975 verkar f.ö vara ett bra år i statistiken, likväl som 1992, 1993, 1999 och nu de sista åren verkar varit riktigt dåliga...

Timret följer samma nivåer, toppbetalningen var 1975, då årsnittet då låg på 757:-/m3fub för tall!

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Massavedspriser

JN  
#321 Hej
Visst är det trevliga priser som betalas... Sitter med två olika bolags prislistor.
De priser som erbjuds inkl premie ligger runt240 kr för barrmassa och 220 för björk.
Samtidigt importerar de stora bolagen rysk massa för enl uppgift runt 400:-/kbm. Om så är fallet vad är felet i systemet?? Hoppas att jag fått fel upgifter. 😈

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#324 Du har nog relativt korrrekt uppg, JN.

"Underbetala på hemmamarknaden så finns det utrymme att överbetala för importvirket".
Skogsägarna är helt enkelt för dåliga på att ta betalt för sitt virke, dessutom saknar vi en skogsägareorganisation värd namnet.
Senast redigerad av Skogshuggarn tis 04 okt 2005, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Fredrik  
#325
Skogshuggarn skrev:Underbetala på hemmamarknaden så finns det utrymme att överbetala för importvirket".
Skogsägarna är helt enkelt för dåliga på att ta betalt för sitt virke, dessutom saknar vi en skogsägareorganisation värd namnet.


Ja, det är huvvet på spiken.
Frågan är vad man kan göra åt det?
Byasågverk och vedmaskiner?
Nja, jag vet inte.
Med tanke på att bli upprörd.
Läste ATL att Södra bryter avtalen med inhemska entreprenörer nu när det blev brådis att dra ner på tempot.
Risk för konkurs överhängande genom att entreprenörerna nyinvesterat för att klara "felbedömningar".
I kaoset tar svenska entreprenörer som blivit av med kontraktet jobb hos ryssar och ester som har avtalen kvar, ryssarna från 1400kr/m3, de betalar svenskarna 1200, åker hem och tjänar 200kr/m3fub på att göra ingenting - vad säger man!!!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#327 Typiskt :!: :!: :!: :!: :!: :!:

😡

Ja!, varför inte en vedmaskin? , jag skulle ha hur mycket avsättning som helst till släkt/vänner och grannar som fn lider av skyhöga olje/elräkningar.
Mera jobb blir det naturligtvis, men m3 priset går lätt att öka till 100 lappen mera än att "ge bort", lövet till industrin.
Dessutom får vi ju betalt för barken :wink:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555 Tittar man sig lite omkring så ser man spår av hårda tider med dåliga priser, vilket kräver mer av skogs ägarna om de vill ha något över av sin skog.

Jag kommer ifrån en trakt som länge hade Godset som huvudsakliga sysselsättning. De som inte jobbade på godset direkt jobbade på godsets sågverk eller mejeri.

Generations skifte och tidernas oundvikliga förändring gjorde att godset nu har lite skog, ingen såg, ej heller mejeri eller djur i samma utsträckning.

Jag tror att för de med intresse, skog och startkapital gör klokt i att satsa på förädling i någon form.

I olika pruduktioner innom lantbruk/skogsbruk/hantverkare, ser man tydligt att de som har möjligheter att kunna förädla prudukten får ett bättre spelutrymme.
Jag har fått för mig att många köper skog, ser detta som investering och har inget intresse av det mer än pengar.
De skogsbruk jag känner till som har intresse av att förvalta sin skog är få i förhållande till de som inte vill/kan.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#614 i dom trkterna jag bor så går den mesta massan till uppvärmning
det kan man se vid den lokala upp köparen då det ej är något berg av massa ved
om alla markägare bara levereade såg timmer så skulle massa industrin
komma att bli tvungna att höja priserna ,
då skogen ut gör en bra bit av bnp

Avatar Fallback

Bara en rolig jämförelse inget seriöst

JN  
#713 Såg i tidningen en annons om ved i 60 liters säck för 60:-, det torde motsvara ca 40 liter fast mått ub. Om jag räknar rätt blir det ett kbmpris fast mått ub på 1500:-/ kbm. Då skulle det löna sig att sälja lövmassa...

Avatar Fallback
Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715 Södra skogsägarna betalar så mycket för massaveden, eller något lite med, som de andra vedköparna. Vinsten man gör på att betala "för lite" kommer ju tillbaka till medlemmarna som efterlikvid, utdelning på insatserna och förmodligen oxå värdeökning på insatserna. Skulle man välja att lägga hela vinsten från massabruken på vedpriset skulle det innebära att sågverken, Sveaskog o andra bolag som inte är medlemmar skulle göra vinst på föreningens industrier. Det var liksom inte meningen. Prisproblemen är ju värst i norr där staten och bolagen dominerar.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#718 I tidningen Skogseko nr 4 2005 så slår man fast ett marknadspris på 350-400:- för "färdig" lövved och som jag då fattade i m3s.
Omräknat mot villaolja så ger veden ett motsvarande värmevärde på 2100:- m3fpb.
Högst intressant utveckling tycker jag, och visst ligger det obehagligt nära vad industrin lagt som normalpris för importmassan (omkr 350:- m3fub/oförädlat).

Vad ger tex Södra Skogsägarna för den inhemska massan inkl efterlikviden åt skogsägaren?.
Skulle vara kul med lite nettosiffror att jämföra med.

Avatar Fallback
L-A  
#799 Som jag ser det kan man antingen som ni säger hitta alternativavsättning (ved, timmer mm) eller så kan man gå o försöka komma åt en del av vinsterna som ägare. Man kan ju faktiskt köpa aktier i tex Rottneros, Stora E eller Holmen, de har emellanåt haft hyfsade utdelningar.

Södra annars skulle jag gärna villja vara industriägare i. Men det är lite knepigt då de delat in landet i upptagningsområden mot oss "mindre" skogsägare... Men ja kan iaf skryta med att min farfar var med o byggde Mönsterås! Men sen när den var byggd sa farfar att smålänningarna var alltför snåla att bidra med pengar till ett bruk norrut. Så sa farfar iaf... Men jag måste säga att jag har all respekt för smålänningarna. Om vi i resten av sverige hade vägrat att bli utköpta i Mönsterås hade de ju fått dela med sig av sin industrivinst! Bra affärer ska alltid respekteras. Men när de blir lite väl självgoda kan man ju nämna det här. O man kan ju även nämna att det var de som såg till att NCB gick skogsbönderna ur händerna. Den gamle C-partisten Åsling, vad jag förstår, föreslog när både Södra att NCB, o vete tusan oxå Vänerskog, var konkursmässiga att de skulle slås ihop. Men det vägra Södra. O de gjorde de kanske rätt i, men vi andra utanför deras område tappade massaindustrin. Jämför med finnarna som valde o ha en gemensam industri (Mreal- Finnforrest/Moelven). Men det här är bara mina flyktiga tankar, o vad vet jag, kanske kan avundsjukan göra så att en tolkat historien fel!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1368 Däremot så tror jag att man ska vara återhållsam med leveransvirke en tid framåt.
Totalt sett så talar allt för en höjning av massan men den inträffar nog inte föränn 2006-2007. (ren spekulation från min sida).


Med tanke på de aviserade höjningarna av massapriset så får man gratulera Skogshuggarn till en träffsäker gissning!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1555
nisse skrev:Däremot så tror jag att man ska vara återhållsam med leveransvirke en tid framåt.
Totalt sett så talar allt för en höjning av massan men den inträffar nog inte föränn 2006-2007. (ren spekulation från min sida).


Med tanke på de aviserade höjningarna av massapriset så får man gratulera Skogshuggarn till en träffsäker gissning!


Hej!

Positivt med en höjning!, men det är fortfarande för lågt enl "grundprislistan" om ni frågar mig.
Åtminstonde när det gäller leveransklart virke vid väg.

Vad tror ni om timmerpriserna då?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).