Traktorer och processorer

Arbo

75 inlägg 17292 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#551513 Ju, retur från sågmotorn. Det är bara urmakararbete då att justera strypningen. Ked driver lite ibland när ma kvistar, men går väl inte göra nåt till det..[emoji848]

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Arbo

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551524 Men de sitter väl en liiiten strypning inne på slangen till kedjesmörjningen med?

Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#551531 Jo, det finns..
IMG-20190214-WA0000.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbo

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551536 Där kan du strypa smörjningen till lagom nivå när du kör och stänga sen när du kört färdigt för dagen, har för mej att om den inte stängdes efterdroppar de rätt mkt.
Den stora strypningenska iaf va så mkt öppen så att sågen står stilla vid kvistning

Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#551569 Okej, låsningen för kran råkar då bli i gömman när man öppnar den såklart.. magnetventil skulle vara bra där...

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#554078 Nu är det skogsföre!
20190301_113944.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbo

beas  
#554480 Kul att se att det fungerar ,det är ju lite pyssel med de här maskinerna .
Är väl i ungefär samma situation som du med min Arbro .

Undrar på hur du har löst det med Pto pump , eller rättare sagt placering av hydraltanken.

Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#554557
beas skrev:Kul att se att det fungerar ,det är ju lite pyssel med de här maskinerna .
Är väl i ungefär samma situation som du med min Arbro .

Undrar på hur du har löst det med Pto pump , eller rättare sagt placering av hydraltanken.
Okej,[emoji4].Vad har du för basmaskin? Jag har pump på pto. 80l tank på grinden, har ju kopplat arbon på skogsvagen. Men börjat drömma om att hitta en liten grävmaskin för arbon..[emoji848]

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#554559 Valtra 6650 BMF 705 och 9t vagn...
20190301_105149.jpeg
20190223_145401.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbo

beas  
#554811 Har en Valtra 6350 med omvänd förarplats och kranen på ett fäste liknande Jake.och en Moheda m 50 kran
Fungerar riktigt bra de lilla som jag kört hittils. Har nu Arbron till pto pump men har inte kört på "riktigt "än med den lösningen ,insåg väl lite försent att man borde monterat en tryckbegränsningsventil mellan pump och aggregat , så
patronventilens aluminiumhus fick en spricka kommer ett nytt hus på posten endera dan hoppas jag .
Som tur är så är det inga stora pengar i det men surt ändå .
Hydraltanken på 130 l sitter under kranfästet ,kanske lite utsatt men den är ju i rejäl plåt dock.
Ska ordna med nåra bilder senare.
Ang grävmaskin och Arbro borde funka bra på rätta marker ,men behöver nog va minst en 8 tonnare skulle jag gissa

Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#554817
beas skrev:Har en Valtra 6350 med omvänd förarplats och kranen på ett fäste liknande Jake.och en Moheda m 50 kran
Fungerar riktigt bra de lilla som jag kört hittils. Har nu Arbron till pto pump men har inte kört på "riktigt "än med den lösningen ,insåg väl lite försent att man borde monterat en tryckbegränsningsventil mellan pump och aggregat , så
patronventilens aluminiumhus fick en spricka kommer ett nytt hus på posten endera dan hoppas jag .
Som tur är så är det inga stora pengar i det men surt ändå .
Hydraltanken på 130 l sitter under kranfästet ,kanske lite utsatt men den är ju i rejäl plåt dock.
Ska ordna med nåra bilder senare.
Ang grävmaskin och Arbro borde funka bra på rätta marker ,men behöver nog va minst en 8 tonnare skulle jag gissa
Jag kom ganska snart på att det behövdes övertryckventil, 80l pump tog på krafterna utan ventilen. Märkte du först när sprickan uppstod? Jag funderat även på jake, men har inte omvänd körfunktion på min traktor...

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbo

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554879 Är inte helt nödvändigt med dubbelkommando för traktornontera kranen men de ger ett mer smidigt ekipage att ha de.
Har de redan knappkoppling går de sätta T kopplingar på styrningen o styra med ett av hydraluttagen.
Fotbromsen på twintrac modellen går med vajer till samma fästen på bromsarna som handbromsvajern drar i tex

Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#554889
gnisten83 skrev:Är inte helt nödvändigt med dubbelkommando för traktornontera kranen men de ger ett mer smidigt ekipage att ha de.
Har de redan knappkoppling går de sätta T kopplingar på styrningen o styra med ett av hydraluttagen.
Fotbromsen på twintrac modellen går med vajer till samma fästen på bromsarna som handbromsvajern drar i tex
Styrpumpen har lägre tryck så då bör man även ha övertryckventil om man kopplar så[emoji848] kanske en elventil efter orbitrol skulle funka..

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbo

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554896 Chockventilerna tar de värsta o föresten är de inte en flödesdelare som ger tryck till styrningen o servokretsem

Avatar Fallback

Re: Arbo

Forestboy  
#554898 Tänkte bara om man ger högre tryck från yttre hydraulik, kan man inte söndra nåt då ifall nåt tar mot hjulet när man ska svänga[emoji848]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).