mån 11 mar 2019, 01:12#555898
Ja tänk vilka kunskaper o nyheter det finns.
Men det ska ju vara värt mödan o fungera i praktik också. Det finns säkert en del att vara vaksam på för tänkt optimal funktion.
För mig ser det ut som en nördpryl.
All filning gör jag ute i skogen o färdig för nästa dag innan de ställs in i bilen. Och då oftast som en lätt putsning varje tankning. Med oregonfil o ganska täta byten. Knackar ur o drar baklänges på lämpligt rent ställe. En fil är billig köpt i dussinpack.
Men lite lat är jag. O skyller på synen med åldern. Jag använder hva:s rullmal. Tyvärr i mitt tycke usel kvalitet men den i bästa utförandet. Går inte många filar innan byte.
Där skulle jag kunna nörda lite. För i skallen har jag en mall med toppkvalitet. med möjlighet till finjustering åt flera håll för att passa olka typer av kedjor. Eller för individuel inpassning o karaktär. O fortfarande lika smidig som hva:s men stadigare. O inte dyrare än en årsförbrukning hva. Mallar.
Den som känner sig manad så är det fritt att använda uppslaget och konstruera. Jag skulle kunna. men försöker prioterar mina påhitt o det finns större redan igång. Men köpare blir jag.
Underställningen slipas i oregons slipmaskin ca. 3 gånger. Första innan ny kedja tas i bruk o ca. 2 gånger till.
Stegmaster frågade efter gissa priset. Jag tror inte mer än 2800 kr+m. Resten tar de igen på filförsäljning. Och jag blir ingen köpare.
m.v.h. Jan L.
allting har sin tid men helst för en stund sedan.