Motorsåg och handhållet

Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

49 inlägg 10650 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Fredrik Reuter  
#554562 Under våren 2019 ska det Schweiziska företaget Vallorbe släppa en automatisk kedjefil. Observera att det handlar om en automatisk kedjefil, inte kedjeslip!

Det är alltså en robot som använder sig av gamla hederliga rundfilar i de dimensioner du själv bestämmer och Vallorbe garanterar ett jämnt och optimalt slipresultat primärt för sågkedjor till motorsågar.

Anledningen att de tagit fram denna automatiska fil är för att kunna erbjuda den kräsne skogskunden en optimal lösning för de som vill ha bästa bettet i sina kedjor. För dig som inte har koll på Vallorbe så är det ett litet företag i Schweiz med högt renommé för sina filar till bland annat motorsågskedjor.

När man börjar grotta i detta med filning av sågkedjor så blir det snabbt komplext och svårt. Det är, beroende på hur man ser det, fyra vinklar (snedvinkel på topplattan, “höknäbbens” storlek, topplattans undre skärvinkel och givetvis höjden på ryttaren) att ha i åtanke när man sliparen kedja. Vallorbe har faktiskt gjort en video om detta som jag länkar in längst ner i denna tråd. Man märker då ganska snabbt att man måste fila dagligen i flera år för att bli riktigt duktig på att fila sågkedjor. För de som av någon anledning inte kan detta men ändå vill ha bra sågkedjor så finns snart då den automatiska kedjefilen V|OAK.

Här nedan finns en kortare video på V│OAK.



V|OAK är konstruerad för att fungera i fält, gärna på en pick-up eller liknande men fungerar givetvis även i verkstaden. Den väger 9 kg och kan drivas av ett bilbatteri. Enligt konceptet “Swiss-Made” så är ingående delar skyddade mot smuts och konstruktion ska tåla temperaturer mellan -20 till +40 grader Celsius. Delar av den automatiska kedjefilen skyddas av internationella patent. Tyvärr har jag inte hittat något pris men återkommer om detta när Vallorbe svarat.

Edit: Nu har vi fått riktpris från Vallorbe. Jag lägger det spoiler för den hjärtsvage...



En sågkedja med 72 drivlänkar är färdigslipad på 15 min enligt Vallorbe och då ska ryttarna ingå i denna filning. Det är givetvis långsammare än en kedjeslip men Vallorbe lyfter fram bättre skärpa, ingen värme och fler inställningsmöjligheter vid filning som fördelar med denna lösning.

Så, vad tror du om denna, kan det vara något att investera i när den kommer?

Här är Vallorbes video på filningsteknik och olika vinklar.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Fredrik Reuter  
#554564 Missade länken till filen: http://www.vallorbe.com/en-ch/products/ ... -sharpener

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554578 Bra video men mine erfaringar når da gjeld filing stemme ikkje heilt overens med dei i videoen dessverre.

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#554596 Sen vill man ju rensa spån ur filen och även rotera den ett par gånger redan vid filning av 13”.. :???: men i sågboden kan den förstås köras utan att man behöver oroa sig över gnistbildning. Så blir den inte skräckinjagande dyr kan jag gott tänka mig en investering.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

stegmaster  
#554607 Jo resultatet blir säkert bra, men va kommer den forbruka av filar då.
Tycker själv det er största problemet med handfilning er att filerna håller ju ingenting, men jag kanske har fel märke, eller gör nåt annat fel. (gör rent og alt detta, men dom tar fort slut endå)
Tycker inte det er manga filningar man kan göra för filen nästan inte tar nånting als. :???:
Har ingen aning va dom heter, bara köpt det dom har hos jonsered ÅF.
Numera slipar jag nästan bara med slipmaskin, men nångang får man handfila endå, men slipmaskinen gör ett så bra jobb annars att jag ser ingen mening att börja handfila mer.
Så kan vi ju ha roligt att gissa priser medens vi ventar på mer info. :wink:
Jag gissar på minst 5000kr.
Men det verkar ju vara en smart ide för att få lite mer fart på filforsäljningen til detta företaget åtminstone. :mrgreen:
Senast redigerad av stegmaster sön 03 mar 2019, 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554611 Vallorbe har veldig bra 4,8 samt 5,5 fil. 4,5 er dessverre dårlig da eg har prøvd.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Førland  
#554620 Er helt enig i at filene er noe god drit rett og slett.skulle nesten tro de var beregnet på engangsbruk :(( .Alle som jeg har snakket med som sager mere enn husved klager på filene,har prøvt oregon stihl,jonsered/husqvarna,alle er like dårlige.men har tenkt å prøve pherd filene men ikke kommet så langt,de skal vist være bra...

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#554634 För att få maximal skärpa och hållbarhet på en fil ska den köras i ett stycke mässing för att grada av filen innan den används i hårdare material. Den hållbaraste filen som dessutom ger bäst resultat är pferd smoot cut. Den är inte lätt att få tag på men säljs av Sven junghans på skogsverktyg.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Ent  
#554661 Jag är på riktigt imponerad att ni inte bara kunnat utvärdera olika kedjetyper, olika kedjefabrikat, olika metoder för att vässa (maskin eller för hand)👍. Nu har ni kommit så långt att ni utvärderar hur man kör in en fil för att få det bästa resultatet!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till mig själv under 1980- talet då jag jagade det perfekta ljudet i bil- och hemmastereo😅

För att återgå till filning, när jag tog motorsågskörkort för 7-8 år sedan så hade jag sällskap av ett flertal, som det åtminstone lät, erfarna huggare plus att kursen leddes av en gammal självverksam uv som bla jobbat inom skogsbruksskolor under lång tid.

Jag påtalade vikten av att använda filkardan för hålla filarna i trim men ingen verkade veta vad det var frågan om. Inte instruktören i alla fall, hans respons var nån lustighet.

Jag antar att de flesta i denna tråd känner till att en filkarda är en platt, mycket fin och tät stålborste som man använder för att rensa skären i en fil. Kostar nån femtilapp på BT och sparar många filar. Bara borsta upp när skären börjar bli igenkleggade.

Lite OT kanske, förlåt.
Senast redigerad av Ent mån 04 mar 2019, 07:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Avslutat-02  
#554664 Ja en filkarda fungerar fint, men många filar som man köper nya, känns utslitna.

Blir ganska dåligt bett, själv kör ja med öbergs filar fortfarande.

Har någon ask kvar. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554669
Ent skrev:Jag är på riktigt imponerad att ni inte bara kunnat utvärdera olika kedjetyper, olika kedjefabrikat, olika metoder för att vässa (maskin eller för hand)👍. Nu har ni kommit så långt att ni utvärderar hur man kör in en fil för att få det bästa resultatet!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till mig själv under 1980- talet då jag jagade det perfekta ljudet i bil- och hemmastereo😅

För att återgå till filning, när jag tog motorsågskörkort för 7-8 år sedan så hade jag sällskap av ett flertal, som det åtminstone lät, erfarna huggare plus att kursen leddes av en gammal självverksam uv som bla jobbat inom skogsbruksskolor under lång tid.

Jag påtalade vikten av att använda filkardan för hålla filarna i trim men ingen verkade veta vad det var frågan om. Inte instruktören i alla fall, hans respons var nån lustighet.

Jag antar att de flesta i denna tråd känner till att en filkarda är en platt, mycket fin och tät stålborste som man använder för att rensa skären i en fil. Kostar nån femtilapp på BT och sparar många filar. Bara borsta upp när skären börjar bli igenkleggade.

Lite OT kanske, förlåt.


Filkarda är bra men bättre är att krita filen för då bekar inte skiten fast i filen. Har en filkarda hängandes bland sågkedjorna men sedan jag skaffade krita så har jag inte behövt den.
Detta med att fila i mässing först är ingen unik kunskap utan något som härrör från tiden då industriarbete var ett hantverk.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Ent  
#554675
busholle skrev:
Ent skrev:Jag är på riktigt imponerad att ni inte bara kunnat utvärdera olika kedjetyper, olika kedjefabrikat, olika metoder för att vässa (maskin eller för hand)👍. Nu har ni kommit så långt att ni utvärderar hur man kör in en fil för att få det bästa resultatet!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till mig själv under 1980- talet då jag jagade det perfekta ljudet i bil- och hemmastereo😅

För att återgå till filning, när jag tog motorsågskörkort för 7-8 år sedan så hade jag sällskap av ett flertal, som det åtminstone lät, erfarna huggare plus att kursen leddes av en gammal självverksam uv som bla jobbat inom skogsbruksskolor under lång tid.

Jag påtalade vikten av att använda filkardan för hålla filarna i trim men ingen verkade veta vad det var frågan om. Inte instruktören i alla fall, hans respons var nån lustighet.

Jag antar att de flesta i denna tråd känner till att en filkarda är en platt, mycket fin och tät stålborste som man använder för att rensa skären i en fil. Kostar nån femtilapp på BT och sparar många filar. Bara borsta upp när skären börjar bli igenkleggade.

Lite OT kanske, förlåt.


Filkarda är bra men bättre är att krita filen för då bekar inte skiten fast i filen. Har en filkarda hängandes bland sågkedjorna men sedan jag skaffade krita så har jag inte behövt den.
Detta med att fila i mässing först är ingen unik kunskap utan något som härrör från tiden då industriarbete var ett hantverk.


OK, där fick man lära sig nåt nytt igen! Är det fet krita eller old school tavelkrita man ska använda?

Fila i mässing med en ny fil, det måste man alltså göra först av allt när den är ny, annars är det ingen vits?

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

stegmaster  
#554691 Ideen med denna maskinen er ju rett interessant i sig, då man får precisa rörelser hela tiden.
Den stora frågan blir hur filen /filerna håller, för inte bara slipfilen blir snabbt slö, even rytterfilen tycker jag er dårlig redan som ny, och rett snabbt tar den nästan inget als.
Så hur blir detta på 72länk kedja, med nya filar när man börjar, hur blir det vid typ länk 60?? Går det lika lett då, eller hur kan dom lösa det? För man kan ju inte stanna och rengöra filenen för varje 10ande tann.
Kunne man rengöra med luft eller vätska medans maskinen går, eller funkar inte det??
Ingen flere som vil gissa pris på denna manicken? :d

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#554699 En rundfil gör man lättast ren genom att nypa fast den i armvecket och dra den ren ett par gånger. Att använda karda på rundfil är mindre effektivt. Och att grada av nya filar genom att dra dem över ett stycke mässing är något som man i vart fall lärde ut i de äldre verkstadsutbildningarna i momentet som handlade om handfilning. Men det var väl enbart något hokus pokus som någon tok hittat på för skojs skull, och att det gick så långt att detta även står i äldre handböcker trotsar allt förnuft.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

anersimyra  
#554701
Ent skrev:
busholle skrev:
Ent skrev:Jag är på riktigt imponerad att ni inte bara kunnat utvärdera olika kedjetyper, olika kedjefabrikat, olika metoder för att vässa (maskin eller för hand)👍. Nu har ni kommit så långt att ni utvärderar hur man kör in en fil för att få det bästa resultatet!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till mig själv under 1980- talet då jag jagade det perfekta ljudet i bil- och hemmastereo😅

För att återgå till filning, när jag tog motorsågskörkort för 7-8 år sedan så hade jag sällskap av ett flertal, som det åtminstone lät, erfarna huggare plus att kursen leddes av en gammal självverksam uv som bla jobbat inom skogsbruksskolor under lång tid.

Jag påtalade vikten av att använda filkardan för hålla filarna i trim men ingen verkade veta vad det var frågan om. Inte instruktören i alla fall, hans respons var nån lustighet.

Jag antar att de flesta i denna tråd känner till att en filkarda är en platt, mycket fin och tät stålborste som man använder för att rensa skären i en fil. Kostar nån femtilapp på BT och sparar många filar. Bara borsta upp när skären börjar bli igenkleggade.

Lite OT kanske, förlåt.


Filkarda är bra men bättre är att krita filen för då bekar inte skiten fast i filen. Har en filkarda hängandes bland sågkedjorna men sedan jag skaffade krita så har jag inte behövt den.
Detta med att fila i mässing först är ingen unik kunskap utan något som härrör från tiden då industriarbete var ett hantverk.


OK, där fick man lära sig nåt nytt igen! Är det fet krita eller old school tavelkrita man ska använda?

Fila i mässing med en ny fil, det måste man alltså göra först av allt när den är ny, annars är det ingen vits?

Det måste man inte tvunget göra, men en nyhuggen fil har likt många andra skärande verktyg en råegg som med fördel avlägsnas genom att dra några tag i ett stycke mässing, och sådant måste ju en expert likt dig ha full koll på.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).