Gallring

Gallra?

13 inlägg 4044 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra?

forest.  
#554527 Vad gör för åtgärd på detta objekt är gammal åkermark med granar som är ca. 1/3 lång jämfört björken?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554530 Antingen vill du ha björk eller gran, bara att hugga

Användarvisningsbild

Re: Gallra?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554534 Gallra! Ta rätt hårt på björken men spara björk som har förutsättningar att bli timmer. Hugg bort dom när dom har växt på sig. Så tror jag att jag skulle ha gjort.

Avatar Fallback

Re: Gallra?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554536 Hugga björken skulle jag gjort om granarna ser bra ut

Avatar Fallback

Re: Gallra?

bgl  
#554538 Håller med 0470, ta hårt på björken. Ner till 300 stam kvar där gran finns, övrigt spara högst 500 björkar/har.
Låt granen stå tills stammarnas nedre grenar börja få torra barr.

Avatar Fallback

Re: Gallra?

forest.  
#554539
Flisaren skrev:Hugga björken skulle jag gjort om granarna ser bra ut


granarna är risiga och stamen konformad, så vad blir det av dem om man hugger björken? tror det blir kort och breda och ingen normal gran, är det helt fel att ta bort all gran och glesa ut björken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554540 Absolut inte, passar marken för björk så behåll den istället, hur många ha är det?

Avatar Fallback

Re: Gallra?

forest.  
#554541
Flisaren skrev:Absolut inte, passar marken för björk så behåll den istället, hur många ha är det?


är gammal sandig åkermark lämplig för björk? bara 0,5 ha, markägaren vill ta ner all björk men känns som jag skulle ha gjort tvärtom

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554542 Sandig åkermark skulle det varit tall på, vill markägeren ha det så är det bara att göra men du kan upplysa honom 😀

Avatar Fallback

Re: Gallra?

isteskog  
#554543 Hugg bort granen och spar björken i timmerställning!

Avatar Fallback

Re: Gallra?

forest.  
#554544
Flisaren skrev:Sandig åkermark skulle det varit tall på, vill markägeren ha det så är det bara att göra men du kan upplysa honom 😀

Tall är bara att glömma här när de når halvmetern så är älgen på dem på vinterhalvåret, någon som har provat att hägna in planteringar? pris per meter om man bara räknar materialet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra?

forest.  
#554545
Flisaren skrev:Sandig åkermark skulle det varit tall på, vill markägeren ha det så är det bara att göra men du kan upplysa honom 😀
en virkesköpare ska titta men risk är nog stor att hans förslag blir att hugga ner björken, eller finns det virkesköpare som inte bara ser pengar och kubik

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554546 Säljaren får väl bestämma hur denne vill ha det gjort annars bara att kontakta andra köpare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).