Avverkning (slutavverkning)

Tips om bekämpning av barkborre

32 inlägg 14890 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#554070 Jag fick ett tips av min far och ska testa en för mig ny sak när det gäller bekämpning av barkborre och som är helt giftfritt.
Jag har satt upp ett större antal fågelholkar för små fåglar där det varit barkborre angrepp tidigare och hoppas dom ska kunna ta både barkborrar och små insikter samtidigt som finns i närområdet där fågelholkarna sitter.
Jag har ju sett själv hur mycket insekter som dom fångar så min ide var att dom skulle kunna hjälpa till mot barkborrar?
Min far har tillverkat fågelholkar i många år så det var ganska lätt att få tag på ett större antal för att testa detta i lite större skala.
Vad tror ni andra, kan det fungera? Är det någon annan här på Skogsforumet som har erfarenheter om det här eller något annat sätt så berätta gärna hur ni gjort i kampen om barkborren?

#barkborreangrepp2019



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Torbjörn Johnsen  
#554080 Intressant "bekämpningsmetod" @Clippie ! Du får sätta upp en åtelkamera så du kan se om de gör sitt jobb. Ser fram mot en avrapportering :d

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#554084 Ja det hade verkligen varit intressant med en åtelkamera men jag har tyvärr ingen, men jag återkommer med info om hur detta utvecklar sig? 🙂
Senast redigerad av Clippie fre 01 mar 2019, 18:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

anersimyra  
#554086 Jag pratade i dag med en kamrat som jobbar på skogsstyrelsen och är en extremt kompetent och kunnig biolog som förespråkade ” Holkmetoden.” Han och 149 arbetskamrater blev i.o.m den rådande budgeten arbetslösa men kom med förslaget att de nyanlända som de hittills arbetslett kunde börja tillverka holkar i stor skala i kampen mot borren.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

HannuRöj  
#554152 Holkmetoden låter bra, men äter fåglarna jo också predatory insekterna? Bör holkerna plasera utanför epidemiområdet?
I början av förra sommaren huggade jag snöskadande gran, hade det mer än vanligt. Full av barkborrehål, precis i tid!
Nu ska jag ställa granvirke som bete vid skogsvägen. Så hämtar jag allt hem och torrka som ved igen. Bor mitt i åker, så finns det ingen fara för epidemi.
Om det ska funka, gör jag det varje år.

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#554154 Ja det är så jag gjort, sen om det är rätt eller fel det får vi se i sommar? detta blir lite av ett experiment och jag har satt holkar i ett större antal precis där angreppen varit/är som värst. Sätter man ut barkborre fällor så rekommenderar dom en bit ifrån stående frisk skog. Men med holken så ska man rätt in i "getingboet" . Tanken är ju att maten ska serveras direkt utanför holken 😀 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om bekämpning av barkborre

jannee  
#554174 Gäller ock att du får "hyresgäster", du får anordna en visning av vad du har att erbjuda :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554268 Tyckte om den här idén. 👍 någon som vet optimal storlek på holk? Vilka fåglar gör mest nytta?

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#554301 Min ide var att små fåglarna skulle plocka och äta barkborrar, visar lite bilder på hur mina holkar ser ut.
Det finns olika sorters hackspettar som är väldigt effektiva och tar barkborre men dom finns i begränsat antal i min skog så jag tänkte att småfåglarna kunde kanske hjälpa till lite? 🙂👍
Vill betona att detta är bara ett försök, jag vet inte om det fungerar i praktiken men tyckte det är värt att testa? 🙏
Har ungefär 15 meter mellan holkarna på dom större områdena och på dom mindre är det lite tätare som ni kan se på några bilder. Själva ingångshålet är ca 35-40 mm i fågelholken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554308 Låter ju som sagt som en bra idé. Frågan är ju ett sådant här år med så oerhört mycket barkborrar om dem hjälper så det gör någon skillnad. Men måste ju vara bättre och göra något än ingenting.

Avatar Fallback

Re: Tips om bekämpning av barkborre

jannee  
#554311 Ett beundransvärt initiativ detta med fågelholkar.
Detta tillsammans med erbjuda lite nyfällt virke strax INNAN svärmningen är väl vad en skogsägare i princip kan göra.

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

p till p  
#554507 Om många gör detta kan vi få lite statistik.

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Ape  
#554572 Ett tips är också att lämna dom träd där barkborren redan gjort sitt. Är barken borta eller om det är små "utflygningshål" i den bark som är kvar så är det lika bra att låta dom stå då hackspetten och andra fiender till barkborren gillar dom träden.

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Lillesves  
#555664 Tänkte haka på trenden att sätta upp holkar

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

HannuRöj  
#556156 En man har modifierad hydraulisk vedklyv som holkmaskin. Han kapar asp i normal vedlängd, sen trycker han med klyv den medelsta delen bort, genom holet i stoppare. Ingen misslyckas, blir ved eller ved och holk.😁.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).