Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89216 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

johan eriksson  
#553931
zebylon skrev:Tack, Mange för tipset om Chainsaw Collectors.se väldigt intressant, kanske kan man skicka numren direkt dit.
Husqvarna familjerna visste jag inte om, vilken familj hör 266 till?

Min "nyaste" 254 har nr: 965 51 11 -00
under numret är ett annat nr: 00 0600002


Du skickar nummerna direkt dit, det är Magnus forum. Men det går fint att bli medlem och skriva inlägg med. Mange är ägare av forumet, Totte och jag är admim och sen är där ett gäng moderater utspridda över jordens alla hörn. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#553941 Javisst, välkommen till sågnördarnas paradis nummer ett! :d

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553992
zebylon skrev:Tack, Mange för tipset om Chainsaw Collectors.se väldigt intressant, kanske kan man skicka numren direkt dit.
Husqvarna familjerna visste jag inte om, vilken familj hör 266 till?

Min "nyaste" 254 har nr: 965 51 11 -00
under numret är ett annat nr: 00 0600002

Bäst är o registrera sig o lägga till sågarna i "Models Library", med nummer. Då lägger vi in det i listorna när vi ser det. Med länk till bilderna.
Man kan svara på tråden listan är i oxå. Det blir likaså inlagt och en del i dessa overderliga fakta källor som listorna är men bäst är om bilder finns till hands. 154 familjen: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 02#p170902

266 är i 162 familjen: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 56&t=28142

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553993 Visst är det sågnördarnas paradis! Många härliga sågtokar, samlare och sågintresserade i alla former och grader.
Finns många fördelar med ett internationellt forum på en global marknad av härliga brummare.
Fokus där är på såg i alla åldrar. Om man har intresse, en eller ett par tusen är lika intressant.
Vår främsta uppgift i vår generation är att spara, dokumentera och delge så mycket historik vi bara kan klämma fram.
Sågar, litteratur, kunskap, erfarenheter, historik, sägner, drömmar och mål. Allt är viktigt o spara om såg.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

sveakatten  
#556767 Startade sågen i dag och fyllde på olja, verkar som den läcker rätt bra med olja, vad så ni det brukar vara?
Den går inte upp i tomgången något värst fast plastflärpen öppnar spjället, betyder det att jag har tomgångs skruven så långt in så det inte blir någon skillnad?

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Avslutat-02  
#556785 om inte tomgången ökar alls då har du tjuvluft någonstans....... :sad:
ja skulle kolla oljeledningen, om det blivit något veck eller om det är hål i tätningskanten emot pumpen.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

sveakatten  
#556793 Kan det vara mellan halvorna som den läcker, har tätat allt från cylinder till förgasare med packningsklister.
När jag gjorde det så blev den att fungera mycket bättre, men som du säger misstänker jag något mer.
Har även bytt axeltätningar.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Avslutat-02  
#556795 ja så kan det mycket väl vara då den också läckte olja va ja förstod?

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

sveakatten  
#556798 Ja, fyllde fullt med kedjeolja, och fick rätt mycket på bänken :oops:

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Avslutat-02  
#556801 då är det något som inte stämmer,,,, helgen är räddad eller? :-ss

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

sveakatten  
#556965 Provade att spraya 5-56 runt cylinder, insug och förgasare, händer inget alls.
Men mycket mera lättstartad med nya förgasaren, går jämnt och fint på tomgång, har dock inte kört den i skogen än. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556976
sveakatten skrev:Startade sågen i dag och fyllde på olja, verkar som den läcker rätt bra med olja, vad så ni det brukar vara?
Den går inte upp i tomgången något värst fast plastflärpen öppnar spjället, betyder det att jag har tomgångs skruven så långt in så det inte blir någon skillnad?

Har du kollat så den verkligen spärras och klickar tillbaks när du rör gasreglage?
Choke reglagen har en tendens att bli mjukare med åren..
Ibland är bläcket som ligger på stoppställskruven (tomgångsskruven) bockat då det justeras utan gaspådrag. Då är stoppställsskruven för långt in med för lite effekt.

Jag tror snarare du har det feljusterat. Starta på ett varv ut på båda, se till att den accelererar rätt och har rätt högvarv, sist tomgång. Så hög det går utan det rycker o skramlar i koppling.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

sveakatten  
#556983 Du hade rätt :-bd plåten var för långt ut så plastflärpen öppnade nog inte riktigt rätt.
Men ändrade också justeringen, och nu verkar det fungera, men verkar vara lätt att gasen släpper.
Som ny 🤗
Tack Vinterrojarn och Mange för all hjälp.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Forestboy  
#556989 Halloj, jag har en 254 -87 som blev ikläm och kastskyddet blev skadat. Vet nån vart man kunde få köpa nytt, helst komplett kåpa.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Avslutat-02  
#556995 Tror jag har en, men den är grön....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).