Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 34919 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körkort för motorsåg!

Oden  
#553921 Hej!

Hur resonerar ni forumister ang detta? Antar att det finns olika sätt att se på frågeställningen. Dvs har ni jobb hos andra så är det väl ett krav? Men om man nu mest jobbar hemmavid så klarar man sig än så länge....
Kan väl erkänna att jag har svårt för alla dessa nya påfund. Har hört att man snart måste ha varselväst när man går på muggen :mrgreen:

Anser mig inte vara någon expert vad det gäller motorsåg men ändå sysslat med det sedan 18 års åldern. Fick tom utbildning/kort lumpen på motorsåg IOM att jag hade sysslat med det innan. Sedan vart det kurser inom yrket Iofs säkert 30 år sedan..... Skyliftutbildning osv.... Troligtvis är inget aktuellt längre!

Poängen med inlägget är väl mest att det känns som det pådyvlas massor med kurser för att förse lärare med jobb!
Gäller inte bara motorsåg utan det är YKB o vad det nu heter.... Sedan har vi hela harangen med heta arbeten osv...

Trevlig Afton! Oden



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

tallen100  
#553924 Du lär nog få höra här vad gudomligt det är med motorsågskörkort, det är ett under att vissa här kunde köra en motorsåg innan det uppfanns :wink:

Själv tycker jag det är helt åt h"lvete med allt trams som hittas på och ska påtvingas, det är varken gratis eller snabbt avklarat. Sen ska det klagas på att det är brist på folk med rätt kompetens överallt, inte särskilt konstigt.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553926 Kravet på arbetsgivaren är att all personal som jobbar med en motorsåg ska ha utbildning för att hantera den. "Motorsågsörkort" är ett begrepp som företaget Säker skog hittat på för att sälja sin utbildningsprodukt.
Det är din arbetsgivare som avgör om du har rätt utbildning och bär också ansvaret och bevisbördan om du blir inblandad i en olycka. Allt det är bra, man ska ha nödvändig utbildning på jobbet, men den kan fås på många sätt och från olika företag.
Som egen företagare och/eller skogsägare så har du inte den bevisbördan om du jobbar i egen skog. Inte heller om du fäller träd på uppdrag åt andra företag eller privatpersoner om du är ensam på arbetsplatsen. Däremot så finns det gott om andra skäl än bevisbördan att ha en adekvat utbildning för att fälla träd. Inte minst nära hus. För man vill ju att försäkringen ska gälla.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553927 Är ju känt att Svensken inte kan tänka själv... 😀

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553929 Så här skriver Arbetsmiljöverket. Den här texten ger alla svar. Finns PDF att hämta där med den här och lite till i.

Krav på kunskaper från 1 januari 2015
Den som arbetar med motorsåg ska ha tillräckliga
kunskaper för att göra det på ett säkert sätt. Den
1 januari 2015 börjar kravet gälla på att den som
använder motorsåg i arbetet ska ha godkänts i ett
teoretiskt och ett praktiskt prov. Det ska också fin-
nas dokumentation som styrker detta. Detta krav
innebär att arbetstagaren ska ha dokumentation
som visar att han eller hon har avlagt teoretiska
och praktiska prov med godkänt resultat som
visar att arbetstagaren har grundläggande kun-
skaper och färdigheter för att kunna använda en
motorkedjesåg på ett säkert sätt.
Den arbetsgivare vars arbetstagare överträder
bestämmelserna på dokumenterade kunskaper
ska betala en sanktionsavgift på 10 000 kronor.
Även den som har lång yrkeserfarenhet be-
höver visa dokumentation på avklarat teoretiskt
och praktiskt prov. Notera att kravet gäller doku-
mentation av avklarade prov, inte att man ska gå
en utbildning.

Arbetsmiljöverket varken arrangerar eller god-
känner några utbildningar. Inte heller utfärdar vi
någon dokumentation. Arbetsgivaren ska alltid se
till att de egna arbetstagarna har kunskaper för de
arbetsuppgifter som utförs. Utbildningen/proven
ska därför omfatta de moment som arbetstagaren
kommer att arbeta med

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553930 Och i mitt företag så utbildar jag och genomför prov samt utfärdar dokumentation.
:smile:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553934 Är endast krav på dokumenterad kurs med avlagt prov. Detta jävla dravel med en plastbit som kostar skjortan kan säkerskog behålla.

Har själv fått suttit i tingsrätten och fått förklara reglerna för åklagaren och domare.

Det är fritt för oss alla att ska denna dokumentation med avlagda prov.
Bara döpa det till något annat.

Ja har inget kort och tänker inte skaffa.
Har kört sågen varje dag i snart 20 år. Det räcker för mig och mina kunder.
En kund ville ja skulle följa med och lyssna på ett stoll till kursledare.

Att den tomten fick igång sågen utan att såga sig är ett mirakel.
Ja talade om va ja tyckte och tänkte, sedan fick ja visa va ja menade och det var mer avancerat än kursledaren hade kunskap om.

Nä detta är bara för att lura folk på pengar.
Ja skapade en egen dokumentation och laddade ner ett prov helt enligt amv.
Tog 300 kr per timme, och stoppade tiden när deltagaren var klar.
Högsta belopp en deltagare betalade för sin utbildning var 1200 kr då ingick utskrift kostnaden..... 🤗 :-bd \:d/

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#553945 Man kan tycka vad man vill om ” plastkortet.” Men den som är utan är per automatik utestängd från 99% av arbetsmarknaden. Tänker man sig att ägna resten av yrkeslivet åt ensamarbete åt privatpersoner eller ensam i egen skog så är det bara att gratulera till den sparade pengen som utslaget på resten av yrkeslivet blir nära nog astronomiskt liten.. :-bd :ymparty: :d

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553948
anersimyra skrev:Man kan tycka vad man vill om ” plastkortet.” Men den som är utan är per automatik utestängd från 99% av arbetsmarknaden. Tänker man sig att ägna resten av yrkeslivet åt ensamarbete åt privatpersoner eller ensam i egen skog så är det bara att gratulera till den sparade pengen som utslaget på resten av yrkeslivet blir nära nog astronomiskt liten.. :-bd :ymparty: :d


Men det är precis det där jag inte lyckats verifiera. Vad sägs det att det endast är Säger skogs dokumentation som gäller i 99% av alla affärer? Vill verkligen veta då jag inte i några upphandlingar kan hitta att de endast är Säker skogs dokumentation som godtas.
Men är helt öppen för att jag kan ha missat något.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553950 Nja för egen del var och är det inte värt något mera fällande på tomter eller åt privatpersoner, skogsbolag. Detta är inte värt tiden helt enkelt.

Efter alla "kort" och försäkringar mm är betalda så är det inte värt besväret här omkring.

Nu är det ju också så att ingen som skaffar dokumentation och avlägger ett prov kan hållas utför att få använda motorsåg på annans mark eller utföra motorsågs arbete.

Arbetsgivare som nekar allt annat än säkerskogs trams bör tänka sig noga för..

Jag har själv ringt och hört vad som gäller många gånger, det finns ingen lag om denna plastbit.

Ja betalar inte för att stå och titta på, när någon står och leker med en motorsåg innan jag får köra.
Varför skulle jag göra det?
För dessa pengar skulle jag kunna få, utbildningen hemma i min skog direkt.

Allt annat är för dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#553951 Det är inte enbart säker skogs utbildningar som är giltiga. Kamraten har utbildning från annan utbildare, det är samma bokstavskombinationer men kortet är som sagt utfärdat av den utbildaren, som jag självklart glömt namnet på.. :???:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553952 Det finns ingenstans i någon upphandling, där de får skriva ut att enbart säkerskogs plastbit krävs. Utan det som krävs är enbart dokumentation och avlagt prov. Det är det som lagen beskriver, sedan hänvisar AMV ofta till proven som säkerskog använder sig av, men inte plastbiten.

Det skulle strida emot Konkurrensverkets regler.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#553954
vinterrojarn skrev:Nja för egen del var och är det inte värt något mera fällande på tomter eller åt privatpersoner, skogsbolag. Detta är inte värt tiden helt enkelt.

Efter alla "kort" och försäkringar mm är betalda så är det inte värt besväret här omkring.

Nu är det ju också så att ingen som skaffar dokumentation och avlägger ett prov kan hållas utför att få använda motorsåg på annans mark eller utföra motorsågs arbete.

Arbetsgivare som nekar allt annat än säkerskogs trams bör tänka sig noga för..

Jag har själv ringt och hört vad som gäller många gånger, det finns ingen lag om denna plastbit.

Ja betalar inte för att stå och titta på, när någon står och leker med en motorsåg innan jag får köra.
Varför skulle jag göra det?
För dessa pengar skulle jag kunna få, utbildningen hemma i min skog direkt.

Allt annat är för dyrt.

Arbetsmiljölagen är tvingande och vid en kontroll utgår en saktionsavgift på 10.000 kronor om man saknar dokumentation på avlagt godkänt prov. Avsaknaden av beviset är förstås inte kriminaliserat, men likt p böter slipper man inte undan att betala sanktionsavgiften.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553955 Ja är emot alla tramsigheter som krånglar till det.
Ja kunde tänkt mig att införa detta för gymnasieskolan och de "frivilliga" men fan inte för de som jobbar varje dag...

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553957 Har redan haft en koll, där fick de se mina papper från skoltiden, fullt giltigt, då ja både har dokumenterat och avlagt prov.
Allt sparat och godkänt.

MVG i motorsåg var inte dåligt då.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).