ATV och UTV i skogen

Köpa fyrhjuling. Vilken?

86 inlägg 143258 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

skogsbonne  
#553901 Körde många år i skogen med yamaha, kan räkna på händerna antalet gånger jag la i difflock, man kör ju utan så att det ska gå lätt och svänga och skulle man då köra fast hjälper inte oftast inte att diffa

Mycket bättre med can-am eller polaris som har 2 olika "automatiska" system

Kör med nya can-am nu med elektroniskt gas, riktigt skön gas och inga problem att köra lika mjukt som maskiner med koppling innan variatorn

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Tralsmo  
#553907 Har en Yamaha grizzly 660 , 2006.
Har kört med kranman med drift å en hel del utan nåt efter alls. Har gått 750 timmar å dom senaste 8 åren kanske 100 timmar.
Skulle nog inte vilja va utan riktig diff på framaxel.
Tycker det är en riktigt bra maskin, det ja inte gillar ä att växlingen ä lite stökig.
Nuförtiden skottar jag mest snö med den å det funkar jättebra men växlingen är det ja inte gillar å främst när man skottar, då vill man ju att det går snabbt.
Har aldrig behövt anlita auktoriserad verkstad till den har alltid gjort allt själv. När jag körde med kranman med drift knäckte jag drivaxlar och knutar några gånger , mest beroende på en värdelös winch och och ett därav hejdlöst dåligt humör. Det va aldrig nåra problem, fick ut det på garanti å bytte själv.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Gatekulla  
#554002 Ska inte köra i skogen på det viset, vill bara ha en grym arbetsmaskin till gården. Tanken är att göra om en gammal hästtransport till en släpvagn jag kan ha hemma för att köra runt med vatten, hö, stolpar mm.
Blir garanterat lätträknat de gånger jag faktiskt behöver in i den lilla skogen vi har för att dra bort ett träd.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Richard B  
#557929 Jag har kollat runt och jämfört utan att vara mekaniskt duktig. Jag försökte förstå vilka märken som känns trygga med kvalitet och då utgick jag till en början på motorerna, japanerna har väldigt exakt konstruktion vilket gör att slitaget blir minimalt på den delen av maskinen och funderade då på Yamaha, Kawasaki, Honda och Suzuki men kom fram efter ett tag till när jag sökte runt att motorn på ATV sällan är svagaste länken utan märken som har bra motorer men kanske inte alltid har så exakt precision som Polaris, Can am samt Arctic cat är väldigt bra alternativ och man får se vilka som just nu inte har några större problem samt har bra återförsäljare, skulle jag ta ett mindre okänt märke och få problem så skulle jag bli så irriterad på mig själv att jag tog risken så det funkar inte för mig 😀 . Märkte också hur viktigt det är med elektronisk styrning som EPS när man har lite hastighet bland stenar samt ett system som bromsar åt mig utför när jag har släp typ EBS, många av märkena så verkar de funktionerna finnas när man kommer upp till 500cc och över men går man nära 1000cc så kostar det massa bensin. När jag kom fram till det så surfa jag runt och kollade vilken som är billigast och vad jag ser så är det Polaris 570EPS för 69.900:- ex moms(terräng reg) . Någon skrev ovan att ett mindre känt märke på ATV anv sig franska förband av men vad jag ser så är det Polaris 😉
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Modern_ ... rench_Army

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Markus Isaksson  
#557955 Grizzly 700 är en jätte fin maskin tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Gatekulla  
#557977
Hema skrev:
Gatekulla skrev:Sorry om jag bumpar en gammal tråd, är väldigt inne på en kodiak då jag enbart ska ha den till gården/skogen. Ingen buskörning. Men vill samtidigt ha möjlighet att åka ner 5km till byn och tanka mm. Någon som vet om det går att få Yamaha traktor B reggade?

Mig veterligen så har Yamahaha valt Traktor B, jag vill ha Traktor A. :(
Hör med återförsäljaren, men priset går upp ca 10.000:-


Hittade en åf nu som påstår att det ”går att fixa fram” men går på ca 15k med traktor b reg. Annars är det terräng som gäller..

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Markus Isaksson  
#557983 Själv har jag en Yamaha 450 grizzly.
Jag tycker den är lite klen i vissa lägen. Å anser att en 500 hade varit ett bättre val. Men 450 har visat sig klara av mycket mer. Men köper du 500 så kommer du inte bli besviken. CF moto är nästa uppbygg på samma sett, å det fins många som säljer sessa maskiner och det fins reservdelar till dem. Å de är ju mycket billigare.
Än de ”kända märkena” men köper du en ny märkes maskin. Kommer andrahands priser vara mycket högre.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Ent  
#558001 Can-Am Outlander Pro kostar inte många kronor extra med Traktor b. Har en Traktor a 450 2017 som jag är nöjd med och som jag skrivit om i några trådar här. Kan gå att hitta 2018 hos vissa ÅFar, men 2019 har den elektroniska gasen med olika körlägen. Work-läget ska enligt uppgift göra den väldigt smidig vid krypkörning, precisionsbackning osv. Det ska vara en Pro-modell med den extralåga lågväxeln.

Ang ABS-bromsar, det är inte säkert att sådana går att kombinera med diffspärr eller Can-Ams variant Visco-Lok. Om man ska till skogs och dra lass vill man inte vara utan drivning på alla fyra! ABS känns väl annars mest befogat på en landsvägsreggad.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

stefanm  
#558138
Ent skrev:Can-Am Outlander Pro kostar inte många kronor extra med Traktor b. Har en Traktor a 450 2017 som jag är nöjd med och som jag skrivit om i några trådar här. Kan gå att hitta 2018 hos vissa ÅFar, men 2019 har den elektroniska gasen med olika körlägen. Work-läget ska enligt uppgift göra den väldigt smidig vid krypkörning, precisionsbackning osv. Det ska vara en Pro-modell med den extralåga lågväxeln.

Ang ABS-bromsar, det är inte säkert att sådana går att kombinera med diffspärr eller Can-Ams variant Visco-Lok. Om man ska till skogs och dra lass vill man inte vara utan drivning på alla fyra! ABS känns väl annars mest befogat på en landsvägsreggad.
De nya can am med ABS diffar med hjälp av bromsarna på framaxeln eftersom visco tydligen inte funkar med ABS. Det ska tydligen fungera rätt dåligt. Det går koppla bort givarna till ABS och sätta dit en torq locker (kostar ca 5000) och då får man leva med att ABS-lampan lyser.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Ent  
#558190 Inte läge att betala extra för ABS på en arbetsmaskin alltså. Det där med torque lock verkar ju funka bra när man kollar youtube i alla fall. Men hur är det när man svänger skarpt, backar och svänger tvärt med nedlastat skogsvagn osv, blir det inte stora påkänningar i axlar och knutar jämfört med "Disco-looken"?

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

skogsbonne  
#558210 Har haft med några abs maskiner på kraftledningskörning och jag märkte ingen skillnad på framkomlighet, dom klättra lika bra och spruta myr gjorde alla 4 hjulen också :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).