Skogsröjning

Tumgas

6 inlägg 2889 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tumgas

özach  
#553758 Hej . Jag röjer en del med Huskvarna 545 som har tumgas å tappar känsel i tummen min ! Nån annan som fåt såna symtom mvh özach ?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Tumgas

klangen1  
#553762 Handtagsvärme och tjocka handskar hjälper! Du kan även prova neoprenvantar som tar bort vibrationer!

Avatar Fallback

Re: Tumgas

Avslutat-02  
#553787 Ganska vanligt när man börjar utveckla artos i leden upp till tummen.

Svärfar opererade sig nyligen pga detta.
I mitt fall tappar ja hela känseln i händerna, pga kapaltunneln.

Går ju att montera fingergas/pistolgrepp.

Avatar Fallback

Re: Tumgas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553799 Tog flera årtionden innan jag vande mig vid Stihls pekfingergas men ergonomiskt så är den nog bättre.

Avatar Fallback

Re: Tumgas

Avslutat-02  
#553801 Nja tummen är ju en väldigt stark led och har en kraftfull muskel, men vid stihls pekfinger gas så finns ju vissa som fått utslitna leder eller arbetat fel, och fått förslitning, ja själv uppskattar tummgas.

Då ja kan ha tummen lite slappt på gasen och slappna av.

Tyckte gamla gasen var bättre än nya dock.

Avatar Fallback

Re: Tumgas

bgl  
#553815 Bara att jämföra med motorsågar. Har det över huvud taget funnits någon såg med tumgas efter Partners variant i början av 1960-talet?
Jag har tidigare skrivit om mycket dugliga finnar som hjälpte till efter stormen 1969. Några av dom röjde en del och en brukade tejpa gastummens yttersta led så den hölls något böjd. Jag provade det ibland innan övergång till Stihlröjsåg. Vet inte om det gjorde nån nytta, sen några år har jag ont i tummarna med diagnosen "degenererade tumbasleder". Jag verkar ha drabbats av annan tro när jag inte längre vågar handhälsa på starka karlar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).