Verkstan

Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

14 inlägg 6006 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Seb macahan  
#553688 Hej hej.
Jag har påbörjat lite uppgraderingar av min maskinhall/verkstad och letar nu efter travers.
Mitt minimum krav är 1ton men gärna 1.5-2t. Har fått in lite offerter men känner att det blir skitdyrt i förhållande till behovet. Finns här någon som byggt själv eller har några bra tips. Har tittat lite på blocket, klaravik, mascus mm men det är antingen för smått eller för stort, ofta inte särskilt dyrt i förhållande till nypriserna som drar sig mot 300´
Vilket jag tycker är i översta laget mot vad jag vill lägga.
Sen är det ju lite så att när man väl ska göra, så vill man ju inte "pruta" för mycket med risk för att man ångrar sig att man snålade in på det sista. Har hittills fått in från Abus 5m bred 8m lång 4pelar (1 i varje ände) kapacitet 2ton. Men här borde finnas folk som liksom jag önskar sig en travers mer än något annat på jorden...och som gjort slag i saken. Jag förstår att detta är inga leksaker så visst kostar det pengar, men man vill ju ändå sondera terrängen lite innan man handlar.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Cat554  
#553689 Jeg har lagt inn 2 balkar på tvers. Hengt en balk på langs under i hver sin løpekatt, og så en kjettingtalje i ny løpekatt under den langsgående. Ingen riktig travers, men gjør hele nytten. Det jeg så langt ikke har gjort, er en parallellføring ved hjelp av en aksel med kugghjul i hver ende og tilhørende rullekjede på hver tverrgående balk. (Men så har den jo ikke hengt der mer enn 25 år ennu heller).
Det blir i alle fall en helt annen kostnad, og om du ønsker kan jeg bidra med beregninger.
OH.

Användarvisningsbild

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Vardon  
#553713 vad tänker du dig lyfta eller är det bra att ha inför framtiden.

Avatar Fallback

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553721 Haken med begagnade traverser är väl att utbudet är väldigt litet och att hittar man en så får man nog bygga hallen efter formatet på den.
Men absolut, med bra takhöjd i lokalen hade jag lagt pengar på de.
Du har säkert redan tänkt på de men ska man börja lyfta grejer så behövs rejäl takhöjd, mina 4,3 räckte inte för att lyfta att kranen för mej utan att tömma däcken på luft....

Användarvisningsbild

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Seb macahan  
#553738
Vardon skrev:vad tänker du dig lyfta eller är det bra att ha inför framtiden.


Primärt väggblock och byggdelar till hus, men också bra att ha till maskiner motorlyft etc. Har lite funderingar på att ta över i min farfars fotspår och ha lite bysmedja på deltid som kan laga och svetsa lite allt möjligt samt ev lite såg reparationer. Har egentligen "allt" i verktyg/maskin väg förutom fräs, travers och bandputs. Sen är det ju himla skönt o ha riktigt med grejer när man nu byggt en riktig verkstad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

torbjorn_2150  
#553763 Är inte lyftanordningar som traverser o liknande besiktningspliktiga?
För helt privat användning kanske man kan hänga upp vad som helst, men i företag, speciellt med anställda, finns väl risk att hamna i problem. Så att köpa något som är "typgodkänt" känns väl rimligt?

Avatar Fallback

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

bgl  
#553772 Som privatperson eller som ägare till jordbruksfastighet kan man för egen del (och ev familjen) hoppa över många regler om ens försäkringsbolag gillar det. Men så fort någon utomstående kommer i närheten är det kört. I en verkstad med obesiktigad lyftanordning kan aldrig någon montör eller annan yrkesutövare släppas in.

Avatar Fallback

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

550  
#553783 Är inte CE-märkt travers + besiktning varje år + traverskort svårt att komma ifrån om man har utomstående i närheten (anställda)??

Kanske en enklare pelarsvängkran kan vara ett alternativ för dig, borde vara lättare att hitta och placera i hallen. Annars är det nog bara att hålla utkik efter en begagnad travers på nätet. Att begagnade traverser är mycket billigare än nya beror nog just på att det är svårt att hitta köpare som har en hall där måtten passar.

Avatar Fallback

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

bgl  
#553785 Pelarsvängkran med lyftförmåga över 500 kg ska också besiktas!

Användarvisningsbild

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Ängagärdet  
#553839 Köpte en 2tons Kone från början av 00talet 9meters som jag skar av och svetsade ihop på 5meter. Inklusive 2x14meter balk+räls för 25' timräknaren står på 400h! Funkar kanon. Lite gds var det då den legat nedmonterad i några år. Begärde oxå pris på nya men konstatera att timpenningen på att fixa lite själv blev svårslagen.

Användarvisningsbild

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554246 Kompisen monterade pelarsvängkran och blev helnöjd.
Den tar inte så mkt kilo men gör de flesta jobben.

Avatar Fallback

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554822 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Pelarsvängkran 2ton https://www.blocket.se/vi/83892536.htm

Användarvisningsbild

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Henrik-  
#554829 Finns löpvagnar till h- balkar
Lägga två balkar på längden och en balk åt andra hållet som löper i de två. Kanske svårt att få godkänd men funkar ju hemma

Användarvisningsbild

Re: Tak Travers, bygga köpa? Tips och ideer

Henrik-  
#554830 Såg nu i tråden att det redan var sagt :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).