jannee skrev:När man läser Totte och Magnes erfarenheter av Aspen kan man inte låta bli och undra vad Aspen är för dj**la rengöringsmedel
Jag har lusläst varudeklarationerna på båda ämnena och mycket av det skadliga i bensin finns inte med i Aspen - BRA.
MEN det måste vara något ämne som är kvar som tidigare neutraliserades men som nu får full potential i.o.m. att det nu tydligen tvättar rent.
I min ungdom hade Castrol en olja ( DS tror jag den kallades) vilken hade förmågan att tvätta rent (lösa upp gamla avlagringar) motorn. När man bytte till den oljan blev man tvingade att byta oljefilter efter bara något 100 tal mil.
När jag bytte packningen till ventilkåpan (motorn gått 25 000 mil) var kåpan kliniskt ren.
Oden skrev:Är så pass gammal att jag var med när miljöbränslerna började komma tidigt -90 tal. Minns inte varumärket men vi hade det till motorsågar o röjsågar. Luktade fritös.... Uppskattade mer den vanliga soppan som man var van vid Vart illemåande av rävgiftet.. Sedan var det ju problem med att "miljöbränslet" lossade på skit ifrån det inre systemet inuti motorn.
Mange skrev:Min tes grundar sig på vad jag fick höra o lära då: Kör nya såg på Aspen. Är de begagnade så kör på vad de har ätit hittils. Jag upplevde inte de nya såg som körde Aspen från nytt luktade popkorn.
Har heller inte sett nya lövblåsar ryka på aspen som beskrivs.
Däremot har jag sett det på såg som ätit annat och sen smakat aspen. Stora illaluktande rökmoln många tankar efter byte.
jannee skrev:Mange, egentligen är det då kvaliteten på oljan man blandar i handelsbensin som är huvudorsaken till sotning och att slangarna koksar igen?
jannee skrev:I förlängningen innebär detta också att det är just den olja men blandar Aspen med som löser gamla avlagringar.
Förklaring tack
anersimyra skrev:Det enklaste torde vara att skogsforum tar sig an att testa detta genom praktiska prov..