Ent skrev:totte skrev:sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.
Det är det som är en hake, att byta från macksoppa till alkylat ger ofta problem. Alkylatet är snällare mot gummi och plastdetaljer, men däremot löser det upp gammalt sot, koks och beläggningar, både inne i motorn och i bränslesystemet.
Har man en såg som gått mycket så skall den plockas isär och rengöras. Slangarna behöver bytas. Gör man inte det är det tyvärr bättre att fortsätta köra på macksoppa.
Tack för klargörandet! Då vet man att man inte ostraffat kan tvärbyta utan att det i så fall måste ske med planering.
totte skrev:sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.
Det är det som är en hake, att byta från macksoppa till alkylat ger ofta problem. Alkylatet är snällare mot gummi och plastdetaljer, men däremot löser det upp gammalt sot, koks och beläggningar, både inne i motorn och i bränslesystemet.
Har man en såg som gått mycket så skall den plockas isär och rengöras. Slangarna behöver bytas. Gör man inte det är det tyvärr bättre att fortsätta köra på macksoppa.
anersimyra skrev:Själv ” tvärbytte ” jag till Aspen när den började säljas någon gång i början på 90 talet, det var fyra motorsågar, en röjsåg, ett häckaggregat, en lövblås, en gammal Penta tvåtakts 2,5 hp båtmotor, en Honda 500 cc tvåtakts sidvagnscross, en moped och ett gammalt tvåtakts elverk som fick det nya bränslet och ingen av dem krånglade det minsta..
sveakatten skrev:Ok vad ska man göra rent med? Aspen?
totte skrev:tallen100 skrev:Ok vad ska man göra rent med? Aspen?
Av med cylindern och sota kolvtopp och cylinder ordentligt, det är det viktigaste. Pusta bort koksbeläggningar på kolven, med fint slippapper.
Slangar och sånt är inte lönt att försöka göra rent bara att byta. När jag hällde alkylat i min gamla Jonsered 621, som tidigare gått på macksoppa så kom det hur mycket goja som helst ur bensinslangen och korkade igen förgasarens inloppssil, ingen rengörning hjälpte.
Sen är det förstås som några säger, det kan gå jättebra också. Om det är en såg som inte har körts så värst mycket och inte är särskilt sotig så går det säkert bra, men som Mange säger det är en risk.
tallen100 skrev:Hur hamnade mitt namn där?
jannee skrev:När man läser Totte och Magnes erfarenheter av Aspen kan man inte låta bli och undra vad Aspen är för dj**la rengöringsmedel
vinterrojarn skrev:Titta bara va som händer med en jeepdunk efter en tid med mackbränsle i.
Ingen trevlig historia att slå i tanken...